Andning låter konstigt
Mitt ena marsvin kan låta lite konstigt ibland när hon andas. Det liksom piper lite. Jag funderar antingen på om det är ströet som dammar eller om hon blivit förkyld. Problemet har kommit och gått. Pigg och kry i övrigt, skuttar runt, äter bra. Någon som vet?
Vi har ringt till vetrinären tidigare och då avvaktade vi och det försvann. Hon verkar liksom inte sjuk alls. Kanske är det dags att byta till filt som bottenmaterial?
Ja, testa att byta underlag! Jag gillar verkligen att använda fleece.. tyvärr blir det dock för mkt jobb med det när man har ett par stycken och stora burar.
Bra tips om fleece som underlag finns här: http://www.wakuweb.cybersite.se/text_95889.html
Jag ska fundera på det, är dock lite orolig över att behöva städa så ofta. I sådana fall blir det nog att ta en stor billy bokhylla och klä med vaxduk för den är ju stor och så. Hur ofta städar du?
#2 Formulerade mig kanske lite konstigt.. menade att jag använde fleece för några år sedan när jag bara hade en bur. Men oavsett, då hade jag en Billy och mockade ut allt bajs morgon och kväll, bytta i strö/hölådan 2-3 ggr i veckan och böt fleece helt och hållet var 3dje dag ungefär. Det är lite jobb ja och just nu har jag ingen lust att pilla med det hela tiden..
Synd att de har slutat sälja lättströ (hampa) för det dammar knappt alls! Lika bra som spån, fast t.om drygare. Du kan ju testa att använda bara toalätt-strö om du tycker det blir jobbigt med fleece, det är lite hårdare att gå på men med ett rejält lager med det och lite bäddar till marsvinen här och där så funkar det utmärkt. :)
Ok, då förstår jag. Jag tänkte på sådan där trä man använder i terrarier, skulle det funka? Det kanske inte suger upp så bra, men man kanske kan ha hälften av buren sådan och resten filt/handduk?
Det funkar säkert.. ingen erfarenhet av det själv dock. Bara till hamster men det blir ju lite annan sak :P
Haha, ok. :D