Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1287 ggr
[PetzLinda]
0

Marsvinskompisar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först och främst: Mitt marsvin, Molly, har levt ensamt hela sitt liv tack vare att djuraffären rekomenderade det. När jag skaffade Molly var jag 7 år och varken jag eller modern min visste någonting om marsvin och då blev det att vi ju givetvis litade på djuraffären. Molly är sedan två års ålder väldigt aggresiv när man försöker röra vid kinderna, hakan, framtasarna och framför allt höger sida, detta kom efter att jag hade tappat henne rätt ner i golvet och hon olyckligtvis landade på högersidan, även när andra marsvin eller djur är i närheten där. Framför allt är det vid nedre delen av ansiktet och hakan samt framtassarna man ska undvika för hon kan bita då även om man inte ens nuddar henne.
När Molly var två år beslöt jag mig också för att läsa på lite mer om marsvin och det var då jag upptäckte att marsvin skulle leva två och två och jag frågade mamma om vi kunde skaffa en kompis till Molly, men hon klagade bara på att det skulle bli för dyrt. Jag pratade med henne i bara några dagar tror jag, men hon var fast besluten i att Molly mådde hur bra som helst, att hon hade "oss", så inte blev det något nytt marsvin, jag var ju bara 9 år gammal då och inte går det att lyssna på en så "ung" tös (har och blir ofta kommenterad att jag är betydligt äldre i sinnet än i kroppen). Även efter då så frågade jag samma sak, men inte ens då lyssnade hon och klagade bara på pengar.
Senast idag sa jag att jag ville ha fler marsvin, men blev genast avböjd tack vare att jag skaffat gerbiler nyligen.

Jag skrev denna lilla histora tack vare att jag inte vill ha massor med påhopp om att man inte ska ha marsvin ensamma osv, för det är inte det jag behöver just nu. (Jag får fortfarande inte skaffa fler marsvin)

Men för att komma helt till saken: Molly är i dagens läge snart sju år, och tack vare hennes aggresivitet när man tar henne vid vissa ställen så undrar jag om det skulle kunna gå att sätta ihop henne med två yngre marsvin? En granne har också marsvin och för senast en månad sedan träffade hon två av hennes fyra, dock så bet hon dem båda om de kom för nära platserna man inte får ta på, annars brydde hon sig inte om dom över huvudtaget.
Jag undrar om det skulle vara någon idé att försöka sätta ihop henne med två yngre marsvin eller om hon ska få leva livet ut ensam?

Som sagt så får jag inte skaffa fler marsvin ännu, men jag vill ha fler och jag ska försöka övertala mamma om att få skaffa mig fler då jag tycker att dessa djur är underbara!

(Bifogar även en bild på när Molly springer på mammas ex ^^)

UlrikaD
0

Blev hon kollad hos veterinär när hon föll och skadade sig? För många djur visar ju smärta genom att bitas. Det är ju enda sättet de har att "prata på".

Jag undrar om hon har ont även fastän det gått så lång tid sedan hon skadade sig.

[PetzLinda]
0

#1 Nej, det blev hon inte och tyvärr säger jag bara, för jag har samma misstanke som du har. Men efter fallet så var hennes allmäntillstånd inte försämrat och hon gick helt normalt utan att halta.

UlrikaD
1

Man kan ju bryta små ben i t.ex käken och de kan läka ihop fel och orsaka smärta. Eller något annat litet ben i kroppen som inte visas när de går just.

Om hon fortfarande inte vill att man rör henne just där så känns det som den mest logiska förklaringen. Iallafall för mig, men någon annan kan ju såklart tycka någonting annat.

Hade det varit mitt marsvin så hade jag velat att en marsvinskunnig veterinär kände igenom henne ordentligt, gärna när hon hade fått lite lugnande. Och gärna fått henne röntgad också. 
Men som sagt, det är ju bara min uppfattning när jag läser.

[PetzLinda]
0

#3 Så långt har jag aldrig tänkt att det inte behöver ha något med benen att göra… Dock har vi bara en veterinärklinik här och jag vet inte om någon är marsvinskunnig där, men ska faktiskt försöka ta mig råd till en undersökning på henne snarast har jag beslutat. Får hoppas på det bästa, då modern inte har körkort och jag inte kan hitta körhjälp någonstans så jag kan inte ta mig till någon klinik någon annanstans.

NinaS
0

Jag rekommenderar också ett veterinärbesök, för att ta reda på om det är smärta som orsakar beteendet. Skulle gjort det innan jag satte ihop henne med nya kompisar, så ev smärta inte är orsak till att det inte funkar mellan dom. Även en inte så marsvinskunnig veterinär kan förhoppningsvis känna igenom henne och kolla efter smärtreaktioner och vid behov skriva ut smärtlindrande medicin. Är veterinären osäker brukar de kunna dubbelkolla med en mer kunnig kollega på en annan djurklinik. Bättre det än inget besök alls. Lycka till!

godisgrisen
1

Jag tror inte hon har ont utan att hon försöker uppfostra dig att inte PETA på henne så mycket. Hon gör mot dig som ett dominant marsvin skulle ha gjort mot en marsvins "undersåte". Väldigt vanligt att ensamma marsvin blir nafsiga av den anlrdningen. Vet att du inte ville höra detta men en marsvinskompis skulle nog vara medicinen mot detta betende.

[PetzLinda]
0

#5 Jo, jag ska ta henne till vet. i vilket fall som helst. Eller åtminstonde försöka så snart som möjligt. Ligger dessvärre väldigt dåligt med ekonomin för tillfället, tyvärr.

#6 Det låter bra det, ska som sagt försöka övertala modern min. Grannen med de fyra marsvinshonorna på ca. tre månader skäner bort dem tack vare för många djur och tidsbrist och jag vill mer än gärna ha dessa för dem verkar hur goa som helst (utav de två jag träffat).
Det låter så skönt att om Molly skulle få en kompis så skulle hon inte bitas lika mycket!

[PetzLinda]
1

För en liten stund sedan lyckades jag fått modern min att tänka över marsvinskompisar till tanten :)

Teddymarsvinet
0

Vad skoj att hon snart skall få kompisar (kanske)!

Nu när hon är 7 år & e en liten gammal gumma! Ett tips kan vara att köpa 2 stycken till. För om nu den ''gamla'' skulle somna in pågrund utav åldern så slipper du att ha ett ensamt marsvin till! :)

Kram!

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

[PetzLinda]
2

#9 Jo det vet jag, men får först och främst se vad mamma säger nu idag. Som sagt så har ju grannen fyra marsvin på ca. tre månader som bortskänkes med bur och jag har frågat om vi inte kunnat "ta över" dessa fyra. Skulle i sånna fall se till att bygga en bokhyllebur eller liknande bara för tycker att en gallerbur skulle vara alldeles för liten åt fem marsvin :p Dvs. så är ju endast 4 marsvin lagliga i en 120x60 bur, men även det är ju för litet åt dem.

Har verkligen stora förhoppningar om att ge dessa fyra ett värdigt hem här :3 (Hehe)

Teddymarsvinet
0

#10 Oja! bokhyllebur är super praktiska & väldigt enkla att bygga! Jag älskar när marsvin går i ''flock'', man ser hur glada det är & de bara pratar, busar & myser med varann!

Jag har oxå ett ensamt marsvin på 1 år som ska få nya vänner/vän nu i augusti! Ska bygga 1 bur på 110 x 80, en tillfällig då jag inte vet om jag skall skaffa fler! c8

Kan jag PM:a dig om en sak? :D

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

[PetzLinda]
0

#11 Japp, bokhyllebur verkar stora och bra :p

Visst kan du pm:a ;)