Kastrera en 6-12 veckors unge?
Hej.
Jag vill kastrera en hane och ha som sällskap till mina tjejer. Jag tycker det blir en så harmonisk grupp med kastrerad hane och ett par honor.
Kan man kastrera en marsvinsunge? Jag vet att om man kastrerar hankatter innan de är runt året kan de få smalt huvud och aldrig bli "kralliga" som hanar är utan se mer ut som honor. Gäller liknande för marsvin?
När är optimalt att kastrera ett marsvin med tanke på nedsövningen och operationen?
Puttar denna, eftersom jag också är intresserad :)
Katter brukar man kastrera mellan 6-12 månaders ålder, inte vänta tills dem är 1 år eller äldre ;)
Jag personligen skulle inte kastrera sån pass ungt marsvin i & med riskerna osv.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi kastrerade Oskar när han var 10veckor. Dock hos veterinär Salih i Vallda som bara lägger lugnande och lokalbedövning istället för att söva marsvinet helt. Vet fler som har kastrerat såpass unga marsvin hos honom och det har inte varit några större problem.
Jag hörde runt mycket hos marsvinsmänniskor som kastrerat hos honom innan jag bokade tid. Många sa att ju yngre ett marsvin är desto mindre ont har dem av det relativt lilla ingrepp som det faktiskt är iom att man inte söver. Ett marsvin hade till och med skuttat runt glatt i buren redan på vägen hem därifrån. Jag skulle dock aldrig ha kastrerat min Oskar om jag var tvungen att söva honom, det hade jag aldrig vågat.
Min Oskar är snart ett år och han har blivit en rejäl herre, så hans utveckling har inte hämmats på något vis av att han kastrerades såpass tidigt. Mycket muskler och är en riktigt tjejtjusare =)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus