Flytta ifrån mamman och hemmet..
Vi är pågång att köpa våra första två marsvin och har nu studerat och läst på inför detta. Imorgon ska vi hämta den noggrant utvalda buren i rätt (större..) dimensioner och alla tillbehör som behövs och lite där till… Efter mycket sökande och tittande har vi nu hittat två honsyskon som vi bestämt oss för att köpa. Vi har pratat med säljaren och allt verkar vara i sin ordning, så vi ska åka och titta på dem imorgon. Dem är imorgon 5v +2 dagar. Säljaren säger att dem redan är redo för att flytta, men att vi får bestämma när vi ska hämta dem. Vi är ju otroligt "ivriga" att få hem dem, men är det klokare att vänta och varför i så fall? Lagen säger ju: "" Marsvin ska bo tillsammans med sin mamma eller en ersättare för henne fram tills de är minst fyra veckor. "" Men vad jag hittat på nätet och detta forum så är rekommenderad leverans ålder "tidigast"(?) 6veckor. Dessa två har slutat dia, äter och dricker som dem skall, de ska ju följas åt tillsammans. Så vad har de kvar att "lära" från mamman? Är det dumt att ta hem dem imorgon vid en ålder av 5v+2dagar. Vilken skillnad kan det bli på ett marsvin om man tar den vid 4, 6, 8 veckor? Med tanke på att vi kommer ha dem i många år så spelar ju inte några dagars väntan någon roll. Men man är ju ivrig och vill hämta dem nu.. Men vad kan konsekvensen bli? Någon som har erfarenhet av "för tidigt" levererade ungar? Det är ju lagligt, men det kanske inte är samma sak som lämpligt…
Man rekommenderar att sälja från 5 veckors ålder och att dem väger minst 300 gram innan dem flyttar.
Hanarna flyttar man ifrån mamman vid senast 4 veckors ålder för att inte riskera att dem parar sin mamma eller ev honsyskon. Men dem flyttar inte till nya hem förrän tidigast 5 veckors ålder.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Hur mycket dem vägde fråga jag inte men kan kolla det imorgon när vi ska titta på dem. Så eftersom dem är över 5v så tycker Du att det är ok att ta hem dem imorgon? Är det någon fördel att vänta i ca 1v? Du skrev rekommenderas FRÅN 5v. Ska jag tolka att det är bättre att vänta tills dem är 6v eller kvittar det? För uppfödaren så är det ingen panik att bli av med dem, utan det hänger bara på våran vilja..
#2 Ja om dem är tillräckligt stora så :)
Nej det kvittar om det är från 5 veckor eller 6 veckor, så länge dem inte väger för lite.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.