Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 4878 ggr
Misarn
0

Deprimerat Marsvin

Det blev ju så till slut att Samson och Humba fick flytta till Samsons uppfödare, men jag har börjar märka av på Zooie att hon inte äter som hon ska, hon ligger mest och verkar allmänt nere. Kan det vara så att hon saknar Samson som hon gick med tidigare!?

Jag känner inte riktigt igen hennes beteende gent emot hur hon var förut och jag är verkligen orolig för att hon har blivit deprimerad.

Kan marsvin bli deprimerade och apatiska om dom saknar sin kompis!?

Tallullah
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Ja..det tror jag nog dom kan…marsvin är flockdjur och när flocken førsvinnar känner dom sig ensamma…Men jag räknar med hon går ihop med andra? Marsvin ska inte vara ensamma.

Lixim
2

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag hade två marsvin varav ett dog, den andre dog senare av hjärtesorg. Ändå efter två dagar hade jag skaffat en ny kompis till honom. Några andra förklaringar finns inte, han var inte sjuk, han slutade dock äta och blev deppig när kompisen dog. Och trots stödmatning och ny kompis så gick det inte. Så jag tror absolut att marsvin kan bli deprimerade när en kompis försvinner, även om det kanske finns en kompis kvar.

Smf 475 Lixim's

Bloggen

Uppfödning av Skinny & Lakeland

[Aquelegia]
0

När min äldsta hane vart liten och ett tag fick flytta til egen bur i väntan på ny burkompis åt hade jag jätteproblem med att han kissade ner sitt hö hela tiden och knappt ens nosade på det. Han åt VÄLDIGt lite

Misarn
0

Zooie fick flytta ihop med Luma men nu så äter hon knappt utan lgger mest inne i huset och sover och jag känner inte igen henne på samma sätt som när hon var med Samson. Det svåra är just att uppfödaren och hennes barn har fäst sig vid honom också så dom kommer sakna honom väldigt mycket, men ibland så tycker jag att man får tänka på djuren också i första hand även fast det är svårt!

bellaguinea
0

jag hade två marsvin men sen dog det ena av cancer. mitt ena marsvin blev då väldigt deprimerad och åt o drack inget. jag hade då henne ute väldigt mkt och lekte med henne men inget hjälpte. efter ungefär 2 veckor testa jag en ny metod. jag tog lite pellets i matskålen och dränkte det med vatten enda till toppen. efter några timmar jäste maten och blev till "geggamojja" jag ställde in den till henne och hon började direkt att äta av det. hon har ännu inte druckit så mkt men hon äter nu och jag ska fortsätta med det här ett tag, sen kan jag börja ge henne vanligt pellets igen. hon har blivit mkt gladare o piggare!!

Misarn
1

Ja det här var ett år sedan, tänkt vad tiden har gått fort.

Det hela slutade med att vi fick åka och hämta hem Samson så Luma fick gå med Humba. Är själv helt emot att omplacera mina enga djur då jag tycker att det är mitt ansvar att ta hand om dem på bästa sett, så att dom slipper flytta men det var ohållbart och Både Humba och Luma har fått det jättebra och jag är och hälsar på dom och pratar med deras nya ägare så att jag vet att dom har det bra. Har också skrivit kontrakt om att jag fortfarande har ett finger med och kan ta hem dom igen om dom inte sköts på rätt sätt. Zooie blev alldeles till sig av glädje liksom Samson. Dom var helt oskiljbara och började genast skrika efter den andre om dom inte såg varandra. Det är svårt att kunna se ett lyckligt slut i början när sådant händer. Men nu har det varit väldigt lugnt och det har till och med flyttat in en till äldre dam Mirra och allt har fungerar superbra.Glad