Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterboendeinredning
Läst 2512 ggr
Jarlein
0

Burbygge på g.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Igår började jag då på mitt första egna burbygge.Var först till ikea och köpte en kilby bokhylla och till andra affärer efter tillbehör. Har läst här på iFokus om hur ni andra har fixat era bokhylleburar så det har varit till stor hjälp!

Den kommer att få en skilld matavdelning för tänker börja med fleece underlag.

Men hur stora har ni era matavdelningar? Jag tänkte om 63x50 blir bra? Kommer att ha max 5 marsvin i buren (hela buren blir 183x63, inre måttet)

Tyvärr är djupet bara 18cm(efter att jag lagt in en spånskiva i bottnet) så måste lägga till extra nät men en kant på 30cm ska väl räcka? Buren kommer att stå på två bord så vill ju inte att marsvinen ska trilla ur..

Ska lägga in en bild sen när allt är klart..Glad

Har tingat en coronet hona, om två veckor får jag hem henne,väntar..Kyss Måste hitta på något namn till henne.Obestämd. Ni får gärna ge förslag..Skrattande Här är en bild på lillen..

[Maijah]
0

Om du tänker ha fleece så tror jag inte att det är någon bra idé att ha såpass många marsvin i den buren (5 st alltså). Då kommer du nog få byta fleece varje dag eller mer om det inte ska börja lukta jättemycket. Det som är en stor bur till flera marsvin med spån som underlag är inte stort nog till samma antal marsvin på fleece. Bland annat pågrund av att marsvinsbajset ligger på underlaget och inte "försvinner" ner som när de går på spån. De 3 viktigaste punkterna för att man ska kunna ha fleece är:

• Tid, det är mycket rengörning inblandat, det ska mockas ur marsvinsbajs 1-2 ggr om dan.
  • Inte för många marsvin
  • Stor bur

Jag skulle säga max 3 marsvin i den buren om det ska funka bra. Jag har en 200x80 bur+ övervåning på 50x80, där bor det 3 honor. De har en matplats på nedervåningen där de har toalätt-strö+hö & vatten och en likadan matplats på deras lilla övervåning. Det funkar bra. Jag tänker nog bygga ut buren om jag ska skaffa en till hona någon gång.

[Maijah]
0

Fin coronet hona föressten^^

Vem/var kommer hon ifrån? =)

Jarlein
0

Äsch då..Skulle inte vilja ha två burar till marsvinen nu när man fixat en större och en ännu större bur får jag inte plats med i köket..Rynkar på näsan Får fortsätta med spån då bara..men fixar ändå matavdelningen till höet som det var planerat..

Coroneten är från sarmatian i kauhajoki (bor i finland)..

Creation
0

Vilken söt tjeja! :) Vad heter dina andra grisar? Man vill ju att namnet ska matcha de andra.

Har ingen matavdelning, så jag kan inte hjälpa dig ang. det.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

[Maijah]
0

#3 Ja då får du nog göra det =) Hur många grisar har du nu då? Jag har två st matavdelningar på 50x80 vardera, och som sagt tre tjejer =)

Ah från Sarmatian =) Där vet jag att jag varit inne & kollat förut (jag är finsk/pratar finska me bor här i sverige) hon har jättefina marsvin!

Jarlein
0

Funderar ännu på matavdelningen..tror jag fixar en "lös" vägg att om det inte känns bra med den så tar man bort den helt..

Mina flickor heter Diva, Bimbo och Kissmet(efter en choklad sort när hon är mest chokladfärg..:) ) Så namnen har inget sammanhang med varann så att säga..:)

Abico
0

Vad kul med ny bur! :D Din nya hona är jättefin, tycker verkligen om hennes teckning. Hur gammal är hon? Ska fundera lite på namn *hrm*

Av vilken anledning har du tänkt ha en avdelad matdel? Själv tycker jag att det känns jättebökigt med en matdel och ser ingen egentlig fördel med det, om man inte har fleece och det möjligen kan behöva bytas oftare i matdelen. Mina marsvin får mat på olika ställen i burarna och är dessutom väldigt duktiga på att själva sprida ut maten och springa runt med den, jag tror inte att en matavdelning hade funkat här :P

Hanna 

Jarlein
0

Honan är nu 4 veckor får hem henne om två veckor..  Har funderat lite på cornetto (som glassen.. ) men det är ganska långt.. Märks väl att matte älskar sötsaker när hon döper marsvinen efter godis och glass..Skrattande

Tänkte bara på matdelen att dom inte släpar höet över hela buren men är osäker på om fem marsvin vill klämma in sig dit sammtidigt och äta hö så får  ge upp den iden tror jag och lämna bort den..

Binajis
0

#8 Jag tror absolut att dina fem honor kommer vilja tränga in sig där samtidigt. Jag har en hödel till min flock på omkring 20 marsvin som är 90x40och där de mer än gärna sitter samtidigt trots att de kan äta från sidorna :-)

Problemet tror jag att få dom att vilja röra sig i resten av buren Flört

Sugen på att föda upp ridgeback? Jag lägger uppfödningen på is ett tag framöver och säljer därför lite avelsdjur. Mejla eller PM:a här på ifokus om du är intresserad :-) Även keldjur finns naturligtvis.

http://www.freewebs.com/binajismarsvin

[Maijah]
0

Oj, och jag som tycker min avdelning på 50x80 är trång till 3 honor :p Fast jag har ju två iaf…

Om jag skulle ha spån skulle jag inte ha en matavdelning utan sprida ut tussar lite här & var, det sporrar marsvinen att röra sig lite mer och "leta" mat. (Fast mina skuttar runt mycket iaf så;)

Alltid bra med lite extra stimulans  =)

JohannaZachrisson
0

Kashmir tror jag skulle vara fint! :)

Caspia
0

Nackdelen med att bara ha hö på ett ställe är ju logisk, att marsvinen måste gå dit för att äta det. Eftersom de är konstruerade för att tugga sådär 20-22 timmar/dygn vill åtminstone jag att de har hö tillgängligt jämt, så att de inte behöver planera in en promenad för att kunna tugga. Det är anledningen till att jag är skeptisk till att ha särskilda hölådor eller avskilda avdelningar.

Envishet och drömmar

Jarlein
0

Blev ingen höavdelning utan jag lägger en hög mitt i buren.. Hämtade hem min coronet idag..tror hon får heta Candy..:) Kollar på hennes stamtavla och ser att candys mamma är från sverige så min lilla hårboll är svensk/finsk..:) Men usch vad trött man blev att köra så långt..sammanlagt 7 timmars körning..men nu är hon hemma så nu ska matte gå och sooova…

panini
0

H8r gick det med buren?!?!?!?!?!?! ;P

[Lilly-ette]
0

Jaa vill jättegärna se buren jag också, alltid lika roligt att se andras burbyggen! Skrattande

panini
0

#15 Japp det är alltid kul ;)