Hur mycket mat?
Hej. Jag ska snart skaffa mina första marsvin, det kommer bli jätte roligt :) Men jag undrar hur mycket mat man ska ge dom? Ska man fylla på maten när det är slut, eller ska dom ha en viss mängd varje dag? Hur mycket grönsaker ska dom ha, en hel morot? Två hela morötter? Eller ska man ge dom tills dom inte vill ha mer? Dom ska väl inte ha fri tillgång till grönsaker, eller? Tack så jättemycket, älskar verkligen denhära sidan, alla är så trevliga!:)
Hö ska dem ju ha tillgång till hela tiden.
Kraftfoder som t.ex havre,havregryn, pellets osv är bara viss mängd, men kan skilja från marsvin till marsvin, så det ges bara 1-2 gånger/dag max
Grönsaker får mina 1-2 gånger/dag, ca 1-3 grönsaker/dag, lite olika.
Det ska vara c-vitaminrika grönsaker. Morötter, gurka, sallad och tomat t.ex är bara godis som ej ges var dag.
Mångden är lite svårt, då jag inte väger mina grönsaker till mina
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 okej. Dom blir inte tjocka av grönsaker va? Så man ger dom för mkt av grönsakerna så blir dom hur tjocka som helst?
#2 Av sockerrika grönsaker som t.ex morot kan dem bli det om man ger dem ofta och stor mängd.
Men annars är det pellets och havre som gör dem runda om magen om dem får fri tillgång eller för mycket.
#3 okidoki, men gurka, sallad, tomat osv går bra att ge utan att dom blir för tjocka? Om har två marsvin, kan man tex. ge dom en hel tomat? En halva var? Ska man ge något mer då? Tex. en salladsbit, eller lite paprika? Eller räcker det med en tomat? Jag är rädd att jag kommer ge dom för lite. :s För när jag skötte om min kompis marsvin gav jag den för lite, trorja…:/ jag gav den en liten salladsbit, absolut inte ett helt salladsblad. Kanske ett halvt, om man delar det stora.. Och en liten gurk bit, som var ungefär 3-5 cm. Var det för lite?
#4 Ja, fast det är bara godis, då det inte innehåller mycket c-vitamin och tomat kan ge munsvamp om man ger det ofta.
En halv hade jag gett.
Du måste ge grönsak varje dag med mycket c-vitamin i som paprika, broccoli, vitkål, grönkål, blomkål, spetskål osv :) Det måste ges varje dag, någon sådan grönsak :)
Gå in på www.humlansmarsvin.se och titta, där står exakt vilka grönsaker som innehåller mest c-vitamin, det är dom du ska hålla dig till. Ju högre halt c-vitamin det är i grönsaken, ju mindre av den behöver dom äta för att täcka sitt behov, och ju mer plats har dom i magen för sitt viktiga hö.
Kraftfoder får mina ca en halv dl var om dagen till frukost i form av havregryn. :)
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#6 okej.. Så tomat kan man använda som godis, och inte ge så ofta. :) #7 tack, ska kolla in dendära sidan. Tack så mycket! ^^