Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1196 ggr
sandraedlund
0

Urinsten? Urinvägsinfektion?

Tog ut min äldre hane nu eftersom jag är lite ledsen och misstänker att tiden snart är inne för honom då han tappar så mycket i vikt.

Märkte för några dagar sedan när han var ute att han började pipa innan han vart tvungen att kissa. Nu gjorde han det igen, och kissade.

Kan det möligtvis vara så att han har urinvägsinfektion eller urinsten?Kan det vara en bidragande orsak till varför han går ner i vikt?

Tacksam för svar!

EvaLuna
0

Ja de tror jag tyvärr :-(

Ta honom till veterinär - de kanske går att bota / lösa!

Krya på dej lilla gris

Creation
0

Det kan mycket väl handla om UVI eller urinsten. Viktnedgång blir ofta en följd av detta.

Jag skulle också rekommendera ett veterinärbesök!

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

sandraedlund
0

#1 #2 Då får det absolut bli ett veterinärbesök och hoppas på att han klarar antibiotikan trots åldern! Tack för hjälpen :)

godisgrisen
0

Om det nu är en infektion borde han hämta upp sig av antibiotika. Men percis som du skriver kan det vara jobbigt för honom med en antibiotikakur eftersom det ofta tär på magen som han redan har lite problem med som riktigt gamla marsvin ofta har. Om det är njurarna som börjar lägga av är det heller inte lämpligt med antibiotika, njursvikt är inte helt ovanligt på gamla marsvin och ger kraftig viktminskning. Är det stenar är det svårt att göra så mycket tyvärr eftersom han inte skulle klara en operation. :-(

Fy så tragiskt mitt inlägg blev. :-( Jag hoppas naturligtvis att det ska gå bra och att denne specielle gamle herre ska få leva lite till med sin duktiga omtäönksamma matte och härlige burkompis.

sandraedlund
0

#4 Nyss kommit hem från veterinären nu. 
Fick metacam utskrivet eftersom hon misstänkte inflammation och inte infektion.
Gick inte att få något kissprov från honom (var tydligen väldigt svårt på marsvin) Om jag lyckades ta något hemma så var det bra men ingenting som hon begärde eftersom hon själv visste hur svårt det var.

0.2 ml/dag i 5 dagar. Blir han dålig skulle jag sluta på en gång och även ringa tillbaka till veterinären senast fredag för att berätta hur det gick. När hon klämde honom över blåsan pep han lite grann och hon sade även att han var lite svullen, därför misstänkte hon inflammation.

Svarar han inte på metacamen eller går upp i vikt så är det bara åldern, mer kan jag inte alls tänka mig eftersom han äter som han ska och allt. Jag skall även minska ner lite på grönsakerna i hopp om att han äter lite mer hö för magens skull, han har blivit sämre på att äta höet nämligen.

Däremot påstod hon att 6 år inte var en ålder på marsvin :s förstår inte alls hur hon kunde påstå det när jag själv vet att marsvin blir mellan 5-8 år men vanligast är 4-5… När jag ifrågasatte det höll hon bara med…

Just nu hoppas jag bara på att han skall äta som han ska så att jag kan påbörja kuren och titta till honom. Och sedan hoppas jag naturligtvis att han börjar gå upp i vikt också såklart.. Gör han inte det så vet jag att det är åldern som tar ut sin rätt helt enkelt.

Håll alla tummar och tassar för min lilla Aragorn! <3

EvaLuna
0

Hoppas Gris blir glad & frisk!

Urinprovstips: sätt marsvinet i en ren, torr plastlåda utan spån / hö & vänta…. Förr eller senare kommer en liten pöl att tippa över i en burk att ta med till vet

sandraedlund
0

#7 Tack för det tipset! Det var verkligen superbra! :)
Kan berätta att han tog medicinen utan problem igår, han ville till och med ha mer för att han tyckte att det var så gott :)

Gick upp i natt och kollade till honom för att vara på den säkra sidan, jag är lite av en hönsmamma när det gäller mina små. Men han har varit piggare än han varit på bra länge ända sedan vi kom hem från veterinären och han är fortfarande pigg :D

Ställde honom även på vågen för att se om han gått ner något mer. Nu de senaste dagarna har han minskat 6 gram/ dag ungefär.

Peppar peppar ta i trä som vi brukar säga! HAN HAR GÅTT UPP :D 
Fatta vad lycklig matte blev då!! Hoppas verkligen att medicinen fortsätter att hjälpa honom på rätt spår! :)

godisgrisen
0

Åh det låter ju bra!Glad

Jag fortsätter att hålla tummarna för den gamlemannen.

sandraedlund
0

#8 Gör gärna det! Vill inte ta ut segern i förskott heller eftersom det bara var första dagen med medicinen igår. Han har mumsat i sig grönsakerna iallafall idag och ätit lite pellets. Nu ligger han och sover i höet igen. Nästa dos av metacamen blir om några timmar =)

sandraedlund
0

Andra dosen metacam har han nyss slukat i sig =) fortfarande lika gott som igår tydligen ;)
Ställde han på vågen nu för att se hur det såg ut med vikten sen imorse. Och nu ligger han på 1122 g :D Imorse låg han på 1103 och igår hos veterinären 1080!!! Hoppas att detta går vägen nu :D!!!!

Hans bajseri har blivit bättre med, nu är det fasta pluttar och inte gegga som det varit tidigare (åtminstone imorse var det så) och han blir heller inte blöt fulla magen så fort han kissar. Super nöjd matte!!! :D

_Charlie
0

Vad skönt att det verkar gå åt rätt håll! Håller tummarna att det fortsätter så.

Hur gammal är han gubben? :)

sandraedlund
0

#11 Tack! Gör gärna det :D Än är det inte över. Han skall käka metacamen i fem dagar (slutar på fredag)
Han är strax över 6 år :) 6 år och 2 mån ca

EvaLuna
0

Låter toppen! Håller tassar & tummar här!