Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1586 ggr
nnicoleee
1

Har ni någon "gräns"?

Har ni någon gräns på hur många marsvin ni skaffar/sparar? :-) självklart har man det men, t.ex. hur många har ni i varje bur? gör ni någon speciell plats om ni bara måste ha ett till? :-)

Fridaaaa
1

Jag satte min gräns på 4 st marsvin innan. eller ja max 2 burar.
Men nu har jag 6 marsvin = 3 burar haha :D Men nu får det räcka ;)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

nnicoleee
1

haha, jo jag började med min gräns vid tre marsvin i en stor bur, men nu har jag oxå 6 marsvin och 3 burar haha… :-)

Aneema
1

Max ca 10 permanentboende för de närmaste åren (just nu har vi 4 varav en förhoppningsvis dräktig). Gränsen kan överskridas i väntan på lämpliga hem för egenuppfödda. Har som sagt förhoppningsvis första kullen pg nu och kommer troligen att fortsätta ta någon kull/år. Har byggt (hålller på att bygga =)) en riktigt stor bur i källaren, laglig för jag tror det var 40 marsvin, vilket vi dock inte kommer att ha där. Gallerburar i vardagsrummet som ska bytas ut till bokhyllebur när vi gjort om sonens pojkrum till lite mer ungdomsrum (och kasserat hans gamla bokhyllor (= mina gammelgamla bokhyllor)). Det kommer innebära att vi har tre gallerburar "över" så det är inte platsen som begränsar för oss. Däremot vill jag inte dra på mig så mycket att marsvinen blir en belastning. Har läst så många trådar om de som samlar på sig massor av marsvin och sen blir det för mycket. Sonen är dessutom i en sån ålder när han helt plötsligt kan få ett intresse som kräver mycket av våran tid och då ska vi inte ha fler marsvin än att vi kan ge dem en bra tillvaro som sällskapsgrisar. Har lyckats hålla oss från att skaffa något mer marsvin i år eftersom vi planerat att ta en kull och kunna behålla unge/ungar från den. Däremot kommer vi att behålla någon från kullen (om allt går bra) även om det inte blir ett "avelsmarsvin". Sonens marsvin som förhoppningsvis ska ge oss vår första kull. Klart att någon måste stanna.

Lyan
1

Min gräns går egentligen på 25 men risken finns att jag överskrider den nu när Dovv och Aitlin får sina ungar eftersom jag troligen kommer spara alla honor och ev. en hane som sällskap till deras far.

Egentligen vill jag inte ha fler än mellan 15-20st men eftersom jag har många tanter kommer det troligen sjunka till det antalet på bara ett eller ett par år :-(

Jag har köpt in fyra djur i år vilket jag känner är för många men det är för att ha en bred bas i min avel. Tyvärr visade sig honan inte duga till avel så där förlorade jag en plats men jag kommer inte köpa in någon ny om jag inte snubblar över det alldeles perfekta marsvinet (beige/saffron brindle eller badger och satinfri, good luck säger jag bara XD)

Plats har jag eftersom honorna går fritt i källaren och hanarnas burar är på 7,5kvm/st

Sanni
1

Nästa 2år kommer gränsen att ligga vid max. 4 marsvin (har för tillfället 2st). Jag bor ennu hemma hos mina föräldrar tills jag får studierna avklarat och hamnar därför hålla antalet marsvin lägre. Men det är klart att jag ska ha ett ordentligt flock med honor + kastrat sedan när jag har tid och utrymme :) Kommer förståss att ta det sakta i början men min gräns är absolut 10 marsvin. Runt 4-7 känns okej.

Sanni - Sannis marsvin (obs! endast på finska)

[Maijah]
1

Jag har för tillfället 2 hanar och 3 honor. Två till honor kommer köpas in, gäller bara att hitta de varianter/marsvin jag vill ha och det får gärna ta sin lilla tid :) Sen får det inte plats fler i deras bur tycker jag, utan att det börjar bli trångt. Så max 7 för tillfället. Annars har jag även planer på att bygga ut buren lite, och ha några fler honor i framtiden.. men det kommer nog dröja.

godisgrisen
1

Har aldrig haft ett maxantal på antl marsvin men väl på burar. Det måste jag ha för att själv få plats.

Har en storbokhyllebur där det max kan bo sex marsvin enligt mig (fler enligt Jordbruksverket).

Så har jag ett stort burskåp med fyra burar där det enligt mig kan bo max fem vuxna marsvin i varje bur.

Så har jag två mindre burskåp med totalt sex burar där det max kan bo två i varje bur.

Sen har jag några extraburar att plocka fram i nodfall men det gör jag väldigt ogärna.

Om man då räknar bort extraburarna ligger smärtpunktn på 38 vuxna marsvin (min smärtpunkt Jordbruksverket säger 10 till men det bryr jag mig inte om) om man tänker att det kanske dessutom finns ungar i några burar som inte tar så mycket plats antar jag att jag kan hysa 50 marsvin i mina burar kortare perioder… men det är faktiskt att ta i! Det blir för trångt, för dyrt och för jobbigt så det antalet tror jag att jag tänker akta mig för. ;-)

Just nu är de 29 marsvin här inne kanske idealet är 19 men det är svårt det där!

Var och en har sin smärttröskel. Alla har olika mycket tid motivation eller fungerande rutiner när det gäller att ta hand om sina marsvin. För mig fungerar det utmärkt med 29 marsvin (även om jag skulle vilja ha färre) för någon annan är två för många och för jobbigt. Det är olika och det handlar om prioriteringar i livet.

[Lilly-ette]
1

Jag vill ha max fyra honor här hemma då jag känner att fler skulle bli alldels för många. Känner också att min bokhylle-bur inte rymmer fler än fyra marsvin, kan ha 7 st om jag vill men det skulle bli alldeles för trångt, (min egen åsikt)! Kan tänka mig att skaffa fler nångång men just nu känns det inte aktuellt.

Kitsune & Kawa jag äger till 100 % och den tredje (Tigra) som vi kommer få behålla efter hon fått sin kull! :)

Ska äntligen hittat en underbar skinnyhona som jag ska hämta hem nästa vecka men fler kommer jag nog inte skaffa (utan att bygga en till bur när vi väl flyttat till större lägenhet) för jag skulle också vilja ha två hanar någon gång.

Så ja, fyra räcker gott och väl för mig! :) Som sagt, alla är olika ^.~

Cavia
1

När jag hade min uppfödning så hade jag en gräns utifrån burarna. Hade då burskåp med sk komplementbackar från IKEA som rymde 2 marsvin. 12 sådana hade jag, och en stooor hemmagjord bur där dräktiga honor och ungar bodde. Men som mest har jag nog haft runt 50 marsvin. Mycket jobb, men tycker ändå det var vad jag klarade av. Givetvis inget dagligt kel med varenda en, utan vanlig översyn, utfodring och kloklippning. Men 50 igen, nja det vet jag inte om jag skulle vilja ha…skulle nog kunna begränsa mej till max 10.

Det är så himla lätt, när man har utrymme och möjlighet att ta in fler marsvin. Jag var ju så blödig när vänner ringde och frågade om jag kunde ta hand om deras marsvin som barnen tröttnat på, tex. Och en outgrundlig kärlek för roliga pettar hade/har jag oxå. Så det slank väl in en och annan gris bara för att den var så himla söt!

Nu har jag begränsat det avsiktligt, har bara en 140 bur där mina 3 tanter bor. Det är tur att lägenheten inte är större, för då hade det nog funnits fler burar (står prydligt uppställda på vinden) Flört

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

tantnett
1

Jag har en egentlig gräns på 6 stycken, men har 8 stycken. Som det kan bli. Förvånad

Nåväl jag har plats för samtliga åtta så det är lugnt ändå.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

pinku
1

Jag har haft flera gränser, och överskridit dem alla! Förvånad

Nej, men jag har plats för dem, det är bara lite bökigt just nu när jag håller på att bygga bokhyllebur, det blir bättre sen… in the distant future…

Strawberi
1

Jag hade en gräns på 50. Jag har haft 42 st. Nu är jag nere på 28.

nnicoleee
1

roligt att höra allas åsikter! #12 - du är född 95 va? anledningen till ja frågar är att jag är född 94 och min mamma skulle aldrig tillåta att jag hade 50 marsvin:) så vad tycker hon? :)

dermot
1

Jag har ingen gräns, men min mamma har Flört så jag har väl på det sättet en gräns på de 4 pojkarna jag har (en bur).

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

NinaS
1

Efter två ringormsbehandlingar med tillhörande saneringar är mitt nya maxtal 10 marsvin. Jag har fler än det nu, vilket innebär att jag inte köper in några nya och aveln ligger på is ett tag framöver.

Strawberi
1

#13 - Yes, jag är 95a, hon tycker om dom lika mycket som jag. Så det har aldrig varit några problem direkt. Vi hade ändå ett tomt rum så där bor marsvinen. Och nu är dom en stor del av familjen. :-)

Eulwen
1

Så som det ser ut i marsvinsrummet just nu är det fullt. Typ knökfullt. Glad Har idag 11st. Min första gräns satte jag på 15 men nu när jag är igång med ett nytt spännande projekt och behöver köpa in startdjur så har jag höjt gränsen lite. Dessutom ska jag nu äntligen ta tag i mitt burbygge och med mer platseffektiva burar som är mer lättstädade än de jag har nu så är jag inte så orolig. Men jag försöker hålla hårt i tyglarna ändå så jag inte ska bli översvämmad av marsvin.

Med de nya burarna kommer gränsen att bli:

Max 4 fungerande hanpar, dvs 8st.

Max 12 honor.

Och sen kommer jag att ha en stor bokhyllebursaktig (hemmabygge) för pankisflocken där en blivande kastrat kommer att få gå med de äldre honorna och pettar som inte används i aveln och där i vill jag nog inte ha fler än 6st marsvin.

Så då landar jag på 26st, det är vad jag har PLATS för. Men eftersom jag vill ha plats kvar för ungar och ev. osålda djur så tänker jag göra vad jag kan för att hålla mig under det, så min egentliga gräns är;

3 fungerande hanpar, dvs 6st hanar. (Albin + Twister, Qaramell +?, Samsung +?).

8st avelshonor/unga honor på tillväxt. (Fryla, Embla, Cookie, Sibel, Ella.)

6st pankisar + inkl. kastraten. (Pralin, Prillan)

Fetmarkerade namn är avelsdjur, resten är petar och pankisar. Embla och Fryla är dräktiga och Embla kommer pensioneras efter hennes kull, troligen Fryla också.)

Dvs tot. 20st. Och det är min gräns de kommande 2 åren medan jag är studerande med tillhörande tajt ekonomi och återkommande tentagrotteperioder.

Misarn
2

Våran gräns är våra tre grisar vi har hemma nu, tycker det är alldeles lagomt och då har man gott om tid till att mysa och pyssla om dom =)

Atensia
1

Har en gräns på 6 st honor, just nu bor det 5 st i bokhylleburen. Känner att 6 st är max på den ytan enligt mig :)

/Amanda & 5 marsvins flickor :)

Min blogg: www.lenaamandaatensia.blogg.se

_Charlie
1

Jag har laglig plats för 20 (5 i varje bur) men tycker själv att 3 eller absolut 4 är max i mina burar om det inte är kris och handlar om en kortare tid.

Enligt mitt tycke är 16 max i mina burar som det ser ut nu. När jag hade 13 var det jobbigt, nu med 9 är det lättare och det känns som att det är mitt egentliga maxantal om man ser det på det sättet.

Men eftersom jag föder upp blir det ju inte så i längden, det får bli lite plus och lite minus så länge jag klarar av att ta hand om alla och de inte behöver bo för tätt.

Creation
1

Mina maxgränser ligger nog på cirka 10 marsvin och 4 kvadratmeter(det är ju den totala burytan, inte antalet burar, som räknas). Ork, tid, pengar, yta, kärlek och andra faktorer begränsar.

Just nu har jag 7 marsvin som bor på en yta av sammanlagt 2,3 kvm. Det är en smula trångt för min smak dock. Jag kan inte begripa att jag skulle kunna ha mer än dubbelt så många marsvin på den här ytan…

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.