Relativt akut - sammansättning
Idag fick jag tillåtelse att skaffa sällskap åt min 7 åriga gamla hona som levt ensam hela livet.
Redan idag fick jag även tag på ett marsvin, hona på 1,5 år och för någon halvtimme sedan fick jag hem Kerstin, som marsvinet heter, och de fick gå ihop under uppsikt en stund innan jag lämnade dem ensama för att "sköta sig själva" eftersom dom skötte sig så fint. Men det visade sig vara ett misstag(?) för när jag kom tillbaka så jagade Kerstin gamla tanten och bet ilsket på henne. Molly, som mitt marsvin heter, hade tom börjat blöda genom nosen vilket resulterade i att jag genast plockade upp Molly och nu låter henne sitta vid mig.
Detta är min första sammansättning av marsvin och jag vet inte vad jag ska göra nu. Ska jag fortsätta låta dem gå tillsammans och se hur det utvecklar sig eller ska jag lämna tillbaka Kerstin och försöka med ett annat marsvin?
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
#1 Jo det har jag redan gjort, men det var framför allt det där med näsblodet som oroade mig eftersom det då kan åka ner i lungorna vad jag vet.
Men dom sitter ihop igen och Kerstin verkar ha lugnat ner sig men kräver att få dominansen. Verkligen jobbigt att se när min gamling blir omkringjagad och nafsad på ;/ Kerstin verkar dock inte bita henne i huvudet så mycket mer, vilket jag tycker är bra.
Nej nu måste jag iväg och passa på dem igen… Har gerbilerna lösa i hallen dessutom.
Prova att städa ur buren ordentligt eller om möjligt byt till en helt annan bur, så kanske det går bättre !
#3 Städade buren senast igår och småstädade idag så har ingen lust att byta ut ett nästan helt nytt lager med spån :/ Har ingen möjliget till en annan bur, tyvärr.
För övrigt så verkar Kerstin annars vara ett mycket skyggt marsvin som lätt blir rädd. Inte direkt ett sådant marsvin jag förväntat mig när man läste hennes annons och att hon var van vid barn. Ett marsvin som är van vid barn ska, enligt mig, vara stresståligt. Visseligen kom hon ju idag och det är både nya dofter, ny bur och nytt marsvin så får hoppas att det blir bättre om Molly till slut accepterar henne.
Tror inte det kommer gå det här… Molly blir panikslagen när Kerstin börjar jaga henne. Ögonen är uppspärrade och man ser som en blodring runt det. Hon kan inte slappna av ordentingt med Kerstin där som hela tiden stirrar på henne.
Skulle det fungera bättre med ett yngre marsvin tro?
Har du satt ihop dom i buren? Försök ge dem en större yta, jag brukar låta mina få träffas i en stor hage på golvet, med nytvättade filtar under. Prova att ge dem lite extra gott samtidigt så får de annat att tänka på =)
Det händer att personkemin inte stämmer mellan marsvinen men det har jag själv aldrig varit med om. Nu har ju din ena hona levt ensam hela livet så det kan ta lite tid. Hoppas det löser sig för er =)
Mvh /Simona - Medarbetare på marsvin.ifokus
Hur stor bur har dina marsvin ?? Tyvärr så kan en del jaga mycket och länge, har haft så, men trots det har inte mina marsvin vid det tillfället gjort illa sig.
Men jag skullle ha tagit undan spånet i en säck, tvättat buren ordentligt skurat för att få bort dofter… och även badat slagskämpen….Efter ett tag kan man börja använda det gamla spånet när det lugnat sig i buren igen.
Har en bur på 100x50, men funderar på att köpa hem en liten bokhylla och göra om. Dom har i alla fall accepterat varandra nu och rangen verkar vara ställd för de jagas inte mer nu och de tjafsar inte heller, kan vara Molly som kan säga ifrån att Kerstin är för närgången (hon är trots allt inte van vid marsvinskompis).
Molly är fortfarande inte helt lugn ännu med sällskapet och Kerstin är förbryllad och rätt så panikslagen när man närmar sig buren och söker skydd hos Molly (vilket jag tycker är positivt). Men lugnt är det i buren nu i alla fall :)
Ska se nu hur det utvecklar sig under helgen och veckan, för kan fortfarande återlämna henne till föregående ägare om det skulle behövas. Dock är det något som jag gärna undviker för självklart hoppas jag att de ska bli bästa vänner :3
#6 Att ha dem på större yta skulle inte fungera just nu tack vare Kerstins skräck i den nya miljön. Testade men hon var med rädd för det nya än nyfiken på Molly. Buren var det bästa altenativet.
Din hona är ju riktigt gammal. När man är 7 år så orkar man inte alltid med att bli jagad och stressad.
En liten unge på 5 veckor skulle nog vara en bättre kompis till henne, eller en snälll kastrerad hane.
Har hon otur kan hon få en hjärtattack eller stroke av stressen.
Sen kan man ju säga att det är dumt att ge upp direkt. Men det beror på hur villig man är att utsätta henne för riskerna. Hade hon varit yngre hade det ju varit en annan sak och man hade kunnat låta dom bråka klart.
Men eftersom hon är så gammal så skulle jag inte stressa henne mera.
Du får förstås väga för och nackdelarna, men har du möjlighet att prova med en unge eller kastrat så skulle jag rekommendera det.
Men då tar jag tillbaka mitt förra inlägg eftersom det verkar ha lugnat sig.
Du håller ju bra koll också så då kanske det löser sig ändå. Lycka till :)
Ja, jag kollar till dem då och då nu och skulle höra om de började jaga varandra eller tjuta ^^
Får hoppas att spänningen som nu finns kvar mellan dem släpper, dvs. att Molly slutar vara rädd för Kerstin (alla nafs och jakten har gjort henne rädd, trots allt första gången hon är med om det) så de kan bli riktiga kompisar om någon/några dagar :)
Hur har det gått?
Marsvin som bott ensamma hela livet brukar ha det svårt med kommunikationen till en början, har jag hört. Det kan hända att de blir mobbare eller mobbade, innan de vant sig vid att leva i flock. Har Kerstin varit ensammarsvin tidigare, eller bott med andra marsvin?
100x50 är lite trångt för att introducera marsvin på. Det kan vara en annan bidragande faktor till att det varit lite tjurigt emellan dem.
En del marsvin behöver också lite tid för att lära känna varandra. Man kan inte förvänta sig att de ska bli bästa kompisar på några få dagar. En av mina flickor var riktigt bitchig mot burkompisarna när hon kom hit, men efter ett par månader blev hon den som alla kommer bäst överens med.
Har Kerstin blivit något lugnare förresten? Det kan ju vara den nya miljön som har skrämt upp henne.
Is i magen är mitt råd. Lycka till i alla fall!
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#13 Det visade sig att Kerstin var skadad/sjuk så jag lämnade tillbaka henne. Sen så hade inte Molly ätit eller druckit någonting under hela tiden.
Admin får förresten gärna ta bort denna tråd.