Konstiga läten?!
Jag undrar om någon här har hört samma konstiga ljud från ett marsvin som jag. Det är bar ett av dem som gör lätet, är ganska säker på vem. Första gången hon gjorde det var när hon var dräktig (tidigt skede), detta hände 2-3 nätter irad. Nu inatt hörde jag det igen! Nu är hon inte dräktig. Det händer dessutom alltid på natten/tidig morgon. Jag vet inte hur jag bäst ska beskriva det som men när jag hörde det första gången var jag övertygad opm att katten hade fångat en fågel eller mus som skrek för fullt. Men det första som jag tänker på när jag hör det är en kyckling på droger, det är så fruktasnvärt intensivt så jag får gå in i rummet och säga åt henne att va tyst, då brukar hon lugna ner sig.
Nog för att marsvin kan ha många läten men detta är helt nytt för mig. Någon som kan ha en aning?
Kvitter eller chirping som det kallas, är ovanligt och folk har delade meningar om huruvida det är ett positivt eller ett negativt läte.
De som dock är lite mer erfarna verkar vara rörande överrens om att det enbart är ett negativt läte som görs av stressade, sjuka eller dräktiga marsvin.
Det bör tas med stort allvar och marsvinet som chirpat bör kollas efter noga tiden efter.
Här har det bara hänt en gång, och det var i samband med att de hade fått flytta in i sitt nya burskåp, bara en stund efter de flyttade in släckte jag lampan och lämnade rummet, och min ena hona började chirpa. Jag ser det som att hon blev stressad och mycket orolig över den nya situationen, hon befann sig på ett nytt ställe, med nya burkompisar och kunde inte se vad som hände.
Hon slutade efter att jag tände en mindre lampa i köket men jag var orolig för henne flera dagar efter.
Visst kan jag förstå tjusningen i att få höra det eftersom det är så ovanligt, men för min del vill jag inte höra det igen.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Du kan läsa lite om en uppfödare som haft det och skriver om det på sin sida, även lagt upp ljudet http://oopsmarsvin.se/689a1011-430b-46d5-834a-b75814527438-29.html
Det kan vara både positivt och negativt.
Har ett marsvin som gjort det 3 gånger sedan han kom hit.
2 första gångerna lät det jättefint, precis som en fågel. Inget han kunde vara rädd för eller liknande. Alltså positivt.
Och 1 gång gjorde han det mitt i natten när han blev riktigt rädd (var galler som trillade i golvet), och då lät det inte lika fint.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Jag tycker det är märkligt att uppfödaren beskriver det som något roligt ljud som inte betyder någonting utan bara är något de sjunger ibland, och samtidigt berättar att de gångerna hon upplevt ljudet har det kommit från
- en ensam marsvinshane vars bur stod intill ett annat hanpar
- en hona som precis blivit dräktig
- en högdräktig hona vars förlossning startat eftersom hon födde ett par timmar senare
Det är helt klart ett ljud som inte är lite sång helt enkelt, utan ett ljud de gör i stressade/sjuka situationer.
#3 Jag vet att du alltid skriver det i trådar som berör chirping, men jag undrar hur du kan vara säker på att det 2 gånger varit positivt? Hur vet du att han inte hörde något läskigt, såg något eller hade ont i magen etc när det hände? Hur vet att helt säkert att det var något positivt?
#5 Därför att jag hade han i samma rum som jag sov med. Helt tyst i hela rummet. Och bara jag, pojvännen och Lotus & Blixten. Inget mer.
Och ingenting har hänt efter det heller.
Och han var inte rädd eller liknande, såg man på han.
Jag känner mina egna marsvin :)
Det finns delade meningar och erfarenheter av ljudet.
Och min är att det är både bra och dåligt, beroende på hur dem utför ljudet.
(och jag räknar mig själv till erfarna som du pratade om ovan, då jag haft marsvin i snart 10 år).
#6 Klart du känner dina marsvin, men ibland uppfattar ju de saker som inte vi uppfattar eftersom vi inte sitter och tittar på dom hela tiden. Tex satt jag ensam hemma på kvällen, allt var knäpptyst, när min kanin plötsligt började stampa hårt med bakbenen i marken för att varna för något precis bredvid mig. Hon hade uppfattat något jag inte hade gjort. Säger bara att man inte kan vara säker på att de chirpar av ingen anledning, precis som vi inte kan vara säkra på att de chirpar av en anledning. :)
Jag har samma känsla för ljudet som Charlie har. Får ont i magen när jag hör det, tycker det är riktigt obehagligt och tror att det generellt sett är ett negativt ljud.
Hos mina djur har det uppstått vid tillfällen då vår, idag saknade, Elina brunstade. Elina hade äggstockscystor och ett förändrat beteende, då hon brunstade var hon mer på än vad som bör anses normalt och framförallt var hon på vår Lillith. Lillith chirpade varje gång (nattetid) och var märkbart stressad, jag tog alltid upp henne i famnen 5-10 minuter så både hon och Elina fick lugna ned sig och det fungerade.
En gång hörde jag ljudet då vi hade dräktiga honor hemma men jag är osäker på vem det var eller varför.
Min samlade känsla är att det hör ihop med stress, dåligt mående, rädsla, att marsvinet har svårt att komma till ro eller liknande.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#7 Kaniner kan dock stampa för att få uppmärksamhet också, det hade jag en innekanin som gjorde :P
Men som sagt, jag tror det är både positivt och negativt, beroende på hur dem gör ljudet. Lotus har nämligen gjort på 2 olika sätt, 2 som låter vackert och 1 som inte låter vackert och det sistnämda var när han blev riktigt rädd.
Vet en som hade en hona som gjorde chippring vid dräktighet.
Alla kullarna blev bra utom sista och då hade hon inte gjort ljudet under hela dräktigheten (hon gjorde det alltid på natten annars). Och då blev det döfödda ungar och hon klarade sig inte. Jag tror inte det var slumpen.
#6 Jag har haft marsvin till och från i hela mitt 26 åriga liv, jag räknar mig inte till de erfarna utan syftade på de som fött upp marsvin under massa år och hunnit ha ett stort antal och därför kunnat observera lätet från individ till individ. ;) Godisgrisen skrev ett mycket bra inlägg om sin erfarenhet av chirping i en annan tråd för lite sedan tex.
#9 Okej, ja jag säger inte att det inte är som du säger, för som sagt kan ingen veta säkert vad det betyder. Jag har bara hört det en gång som sagt och då lät det inte vackert. Får jag höra det vackert en gång så kommer jag säkert ändra uppfattning. ;)
#10 Jag tycker inte man är erfaren bara för man har fött upp massa marsvin:
Man kan vara erfaren ändå :)
Jag har som jag skrivit tigare hört det flera gånger av min hane som satt själv och kunde inte förstå att vissa sa att det var vackert. Jag blev jätte ledsen när jag hörde det det lät som en sorg sång.
#12 Men du förstår min jämförelse i denna situationen. Någon som haft ett par hundra marsvin har antagligen hört flera olika individer chirpa och har därmed större kunskap om vid vilka situationer lätet uppstår och varför, än någon som du och jag som haft ett tiotal marsvin.
Mellan de 2 ägarna har såklart den som upplevt det flest gånger bland flest marsvin större erfarenhet av ljudet än någon som jag som hört det 1 gång, eller som du som hört det 3 gånger.
#14 Ja jag förstår din jämförelse :)
#15 Bra, för det var inte menat som nedlåtande över din kunskap om dina djur. ;)
#16 Nej jag förstod det :)
Drar ett streck över det ;)
Jösses vilka många inlägg det blev. blev mycket läsande när man varit borta bara en stund.
Men då är det iaf inget ovanligt men händer det fler ggr så kanske jag ska ta henne till vet. När hon var dräktig å gjorde ljudet så va hon mycket ung (det va inte alls planerat, hennes burkompis köpte jag av en uppfödare som sa att det va en hona och jag tänkte ju inte på att kolla efter själv eftersom det va från en uppfödare..)så hon kanske tyckte det hela va gansla otäkt då. och nu har jag ganska nyligen skiljt av 2 av de 3 ungarna från henne (en ska jag behålla och de går ihop) så hon kanske ''ropar'' efter dem? men som sagt har jag aldrig någonsin hört detta ljud förut och jag har och har haft ganska många grisar, men dett va något helt nytt. Men tack för era svar.