Vanligaste frågorna på MIF
Det poppar oftast upp samma frågor här på MIF, tänkte att vi kunde fylla denna tråd med vanliga frågor o svar? Rätta om det är något jag har fel om.Dessa kom jag på:
Mat: Marsvin ska ha färska grönsaker varje dag, c-vitamin rika. är du osäker på om du kan ge ett marsvin en specefik grönsak/frukt, klicka på sök o skriv in namnet. Det finns massor av folk som redan frågat samma sak
Hö måste alltid finnas då marsvin har snabb matsmältning. Gräs är väldigt uppskattat på sommaren, å de får fina blanka pälsar av det. Saltsten ska inte marsvin ha då det är rentav skadligt.
Burbygge: Det är riktigt enkellt att bygga stor bur för marsvin då de(oftast) inte kan hoppa över om väggarna är minst 40(?) cm höga. Ta en gammal bokhylla, ta bort mellanväggarna, i med plastmatta/vaxduk som man kan häfta fast med häftpistol. Vips! En stor fin bur som grisarna kommer älska :)
Kanin med Marsvin? nej av 4 olika anledningar. Kaninen bär på en sjukdom som kan, i extrema fall, smitta av sig. Kaninen o marsvinet använder inte samma språk eller sociala egenskaper. Kaninen kan skada marsvinet ordentligt med sina starka sparkar, och så är det lag på att ha minst 2 marsvin.
Vart ska jag köpa mitt marsvin? Här på MIF rekomenderar de flesta starkt uppfödare, då djuraffärer ofta sätter pengar före djurets bästa. Och ofta så köper de in djur ifrån grossister som bara avlar hej vilt utan tanke på honans ålder, innavel osv. Du hittar lättast uppfödare på svenska marsvinsföreningen. Oreggaed uppfödare kan vara precis lika seriösa och duktiga. Seriösa uppfödare kan man känna igen på saker som, använder inte höhäck, saltsten, har rena fina burar, avlar på friska djur, har en tanke bakom avlandet, o kan ge mycket o bra information om skötsel. Omplaceringshem finns också, där många marsvin hoppas på nya ägare.
Bild: Flockdjurs Tilly Mae ligger o softar i soffan. Fast, speciellt skönt kan det väl inte vara o ligga sådär?
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
En tråd med vanliga frågor vore jättebra. :) Lite rättelser i din TS bara. ;)
- Marsvin har kort tarm vilket ger snabb matsmältning, inte långsam.
- De inte bara behöver inte saltsten, det är rent skadligt.
- Kaniner smittar inte ofta marsvin med bakterien, det är tvärtom extremt extremt… extremt ovanligt att det händer.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
#1 bra charlie, ska se om jag kan rätta det!
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights