Steril med åldern?
Har letat efter fakta kring detta, men inte riktigt hittat någon. Är en hona steril om hon är 7 år gammal? Och om hon skulle vara det, skulle man kunna sätta in två hanar, eller skulle dom slåss på liv och död om honan?
Man ska aldrig ha 2 okastrerade hanar ihop med en hona, oavsett om hon är steril, fertil eller kastrerad.
Likaså man bör ej ha 2 kastrerade hanar ihop med 1 hona heller, stor risk att dem slåss om henne ändå, då marsvinshanar inte förlorar den instinkten när dem kastreras, bara möjligheten att skapa ungar
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Jo, såklart. Var egentligen inte så svårt att lista ut det, men ville bara få det bekräftat.
Men går det att ha en gammal hona tsm. med ett okastrat? Kommer ju inte ta onödiga risker att få en sju årig hona dräktig med första kullen, men tyckte bara att det skulle vara bra att veta.
#2 vad jag förstått från tidigare trådar så går det bra att ha en kastrerad hane med flera honor om man så vill. han har ingen annan hane att konkurrera med då, det blir lite mer som i naturen där det är en hane per flock.
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
#3 Jo det vet jag också, men det är inte det jag menar. Det jag undrar är om en hona är steril, fertil eller vad man nu vill kalla det när hon kommer upp i åren, dvs. som min hona som är sju år.
#4 nej det tror jag inte med tanke på att marsvin är ett rejält bytesdjur som behöver producera bäbisar så fort o länge o ofta som möjligt. med tanke på att hannarna redan vickar på rumpan vid 4 veckor, så tror jag inte honorna blir annorlunda när de kommer upp i åldern. men är ingen expert, det forskas inte på det sättet o hoppas för marsvinens skull att ingen hona behövt bli mamma så gammal så att man vet :)
VÅr hemsida : http://twilimarsvin.wix.com/twilights
Jag har hört om en hona som blev tjuvparad och fick bebisar när hon var 7 år, så nej de blir inte sterila bara för att de är gamla :)
#5 Det är så sant så. Tack för svaret, för då ska jag inte ta den onödiga risken att sätta in ett okastrat med henne! :)