Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 613 ggr
[copicaddicted]
0

Vad ska jag göra?

Pepsi och Charlie funkade inte alls ihop längre så Pepsi har fått flytta och fått nya kompisar.
Så nu går Charlie ensam i sin bur en liten bit ifrån tjejerna, för står han för nära så blir han galen och skakar galler.

Jag VILL ha ungar på Charlie för han har världens superpsyke. Jag vet inte om han är rent ut sagt korkad i vissa lägen för min 3½ år gamla dotter får ta upp han och praktiskt taget gör vad hon vill. Inte ett pip och inte ett tillstymmelse till försök att bita eller nafsa.
Han är lugn och trevlig och beter sig nästan som en gentleman mot andra grisar.

MEN… Mina barn har ju frågat varför vi inte satt alla ihop i samma bur och jag har sagt att det är farligt för tjejerna (höga åldrar utan kullar!).
Och jag vill inte att barnen ser nått humpahumpa heller.

Skaffar jag en ny kompis så kommer dom ju troligen inte kunna sitta ihop efteråt ifall jag hittar en lämplig hona.

Så vad gör jag? Ska jag vänta med att skaffa en kompis och hoppas på att jag hittar en hona först som jag kan para med och hoppas på att det blir en son han kan få sitta med?
Eller ska jag skaffa en liten hane till han direkt?

[YukiOni]
0

Kan du inte sterilisera honorna? 
Då borde det gå att sätta ihop dom. Han kommer nog försöka till parning, även om det inte kommer bli något. Men antar att honorna kommer mota bort honom?

Hanar brukar gå bäst ensamma (alt. med en brorsa) men tycker synd om honom om han känner sig så ensam. Kanske ska pröva att sätta burarna intil varan?

juliino
0

#1 Det är inte sant att hanar går bäst själva jag har två helt fungeradne han par där ingen av hanarna är släkt med varandra. Mina hanar är mer tillgivna mot varandra än vad honorna är. Skrattande

[copicaddicted]
0

Honorna tänkte jag INTE lägga ut varjen tid, pengar eller energi på att sterilisera då 1 är nära döden pga cystor och jag misstänker att de 2 äldre damerna är på väg att få det med. En av dom har redan börjat utveckla det. 

CHarlie kommer bli kastrerad så småning om, framförallt om jag inte får nån hane efter honom som han kan gå med. För jag har inte hjärta att göra mig av med honom då han är min stolthet.

Att ställa burarna intill varandra funkar inte, för han skakar galler HELA tiden. Jag hade så hörom dagen och jag stog ut i 12 timmar sen fick hans bur åka tillbaka på sin plats. Han har även börjat bli "tunn", men han äter som han borde. Men jag misstänker att det är för att han inte rör sig när han inte har nån att leka med längre.

Han får dock så länge han är ensam springa en stund om dagen nu med tjejerna under kontrollerade förhållanden. Men är inte ens rädd att det skulle bli nått för han är för "snäll" och bara uppvaktar och försöker inget mer än så då brudarna snäpper ifrån Tungan ute
Han är helt enkelt en gentleman som inte tvingar sig på TROTS brunstande honor Obestämd