Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 946 ggr
Abico
0

Gräs ist. för grönsaker.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu när sommaren är här får Sune vara ute på gräsmattan 2 - 3 timmar varje kväll, då det blivit lite svalare. Nu undrar jag om gräset kan ersätta en del av grönsakerna. Några c-vitaminer borde det ju vara i? Givetvis måste jag ge extra grönt ändå, men kan jag dra ner på det en del nu på sommaren när han går ute?

Kram Hanna och Sune

Hanna 

teddy-rex
0

Bra fråga. Undrar det samma.

paronskrutten
0

Ja, det går utmärkt :)

Helena

Nicey_och_Smulan
0

Ja, hur är det med det? Vad säger ni andra?

Blondi3
0

Mina verkar bli dåliga i magen av för mycket maskrosor elr om det är gräset ?!

Sosso
0

Vill också veta, men det borde man kunna?

Abico
0

#4 - Vänj dem långsamt. Antagligen har dom fått för mycket på en gång.

#2 - Det funkar bra då eller?

Hanna 

TRASAN
0

jag har mina ute i sommar hagen. o jag har plockat undan lite grönsaker. men dom måste ha lite ändå. jag hörde med min vetrinär o hon tyckte att man inte ska ta bort alla grönsaker men där var rättså mycket vitaminer i gräset men dom behöver ändå tillskott men inte lika mycket. det har jag fått reda på av min vetrinär. o jag ger dom lite var kväll t ex: vitkål eller morötter eller broccoli. och jag har mycket hö ute till dom i hagen för dom ska ha det ändå. ( lite suddig bild ) SkrattandeGlad

sezierra
0

Mina odjur blev alltid lösa i magen av gräs och maskrosor…så jag gav dem alltid lite i buren och när de slutade vara dåliga i magen så fick de komma ut på grönbete… men jag kommer inte ihåg hur vi gjorde med vittaminer…det var några år sedan om man säger så.

AmandaF
0

Fint marsvin!

FeliciaS
0

Eftersom att mina marsvin inte är ute i gräset varje dag så håller jag samma grönfoder till de men de dagarna som de är ute länge och får äta mycket gräs kan man ju dra ner lite på det. Men broccoli, persilja, kål och gul paprika samt ibland selleri, äpple och tomat ger jag under hela sommaren. Även frukter och bär… ;) Men en näve gräs, maskrosblad och andra vilda ätliga växter kan ju ersätta en måltid på dagen, om de får c-vitaminrika grönsaker någon annan del på dagen tycker jag ;)

#4 Man måste vänja de långsamt. Hur långsamt är olika från marsvin till marsvin. Får de för mycket gräs, maskrosor osv. i början av sommaren är det inte konstigt om de blir lösa i magen. Man kan inte ge de en näve till att börja med direkt, 2 maskrosblad var första dagen, om yttligare två dagar 3 maskrosblad osv. (ungefär). Om gräset/maskrosorna växer i en dikeskant intill en trafikerad väg är det inte heller bra, det kan också göra att de blir lösa i magen. Eller gräs klippt med bensindriver gräsklippare…

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

sezierra
0

Jag brukar klippa med sax, hade bestämt med pappa att en ruta av gräsmattan klipte han inte utan jag tog med sax till pälsbollarna… det såg ganska kul ut när jag varit och klipt men det funkade bra. Rutan han lämnade var kanske 1x1 m ungefär och det räckte bra till mina två.

paronskrutten
0

Gräs innehåller mycket C-vitaminer, men inte så mycket fibrer, så ge hö och morot/vitkål i utehagen eller nr dom kommer in.

Helena

paronskrutten
0

Marsvin SKA ha gräs året om! Fråga vemsomhelst! Hö är inte gräsmattegräs!

Är det inte lag på att dom ska ha hö året om?

Helena

sezierra
0

Var det inte (grön)gräs som diskuterades och inte hö? Hö ska de ju ha men enligt min mening var det "grönbete" som var ämnet? Rätta mig gärna om jag har fattat huvudämnet fel…händer så lätt :)

paronskrutten
0

Jag sa ju, att om dom ska beta behöver dom tillskott av fiber, dvs hö eller mörötter/vitkål, som jag skrev ovan :)

Helena

Magda
0

#14 ingen har sagt att hö är gräsmatte gräs..men i min gräsmatta finns både klöver & minst 3 olika sorters gräs & maskrosor & en del annat så det är likvärdigt med de som de gör vårat hö av *ler* men det är klart.. en välvårdad gräsmatta kanske inte innehåller lika mkt fibrer som min ovårdade ;)

Abico
0

#17 - Jo, våran består också av lite alltmöjligt. Maskrosor, klöver, gräs mm.

Hanna 

paronskrutten
0

Aldrig, aldrig att jag skulle sluta ge hö bara för att dom äter gräs. Även en ovårdad gräsmatta är för "mjuk"

Helena

sezierra
0

#19 Men du sa ju innan att gräs inte var fiberrikt, hö är gräs så jag förstår inte skilnaden. Sorry men ni har virrat bort mig fullständigt. Fundersam

Nicey_och_Smulan
0

Jag håller med om att man sak fortsätta att ge gö även om det är ute hela tiden o får gräs.

TRASAN
0

jag har mina marsvin i sommarhagen o dom får dagligen en kaka hö utspritt i hagen så dom kan knapra på det för det är basfodret ju eller har jag fel? rätta mig gärna så inte jag säger fel tack. ;))))) jag är så glad jag har filmat mina grisar ute nu men får inte in filmen här snyft. Skrattande

Nicey_och_Smulan
0

#22 Jag håller med dig om att höt är basfodret för marsvin. Men det gör nog inget om det blir lite mindre såhär på sommaren om de alltid har tillgång till gräs. Mina har vart ute dygnet runt i vecka nu och de får hö och gräs =)

[Theriss]
0

De måste ha hö året runt, gräs kan inte ersätta höet. Men gräs är rikt på c-vitamin så får de mycket gräs behöver de inte få grönsaker också.