Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1361 ggr
amanduss
8

Sjukt marsvin i djuraffär..

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Idag när jag var inne i en djuraffär och kollade så såg jag en liten vit hane, hans päls vart helt ihopklibbad och han satt hela tiden i ett hörn . Jag ifrågasatte då varför hans päls var som den var och hon sa att det blir av pulvret dom doppar i, frågade va det var för pulver , men det visste inte hon. (tänkte för mig själv att mina marsvin hemma har jag doppat i olika pulver och badat - men aldrig har pälsen vart klibbig för det) Jag sa till henne att han var hängig och då tog hon ut honom för att kolla på honom , efter att ha kollat på honom i en sekund vände hon sig till mig med honom i händerna och konstaterade att han var pigg? och då såg jag ännu en oroväckande sak - han hade tappat hår runt ögonen och hade väldigt svårt att hålla ögonen öppna . Såg ut som han höll på att dö i hennes famn..

usch, ville bara ta med honom därifrån , men är anmält till djurskyddet nu iallafall, det ända jag kunde göra ..

Du är otroligt saknad! <3

Teddymarsvinet
0

Ursch! Vad bra att du sa till henne & anmälde. Jag tror inte hon var så erfaren av marsvin, det är ju nästan inga djuraffärer som säljer friska marsvin längre.

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

amanduss
0

#1 Det är tråkigt att det ska va så med, om man tänker på familjer som köper marsvin, tänk om dom skulle dö efter nårra veckor då, som mitt första..

Teddymarsvinet
0

#2 Ja , det är ju himla synd om det skulle hända. Åh vad tråkigt! Jag beklagar.

/p>

amanduss
0

#3 tack

thildatessie
0

nej fy vad hemskt Rynkar på näsan

Jarado
1

Bra gjort! Att anmäla!

mopsen12
0

Bra gjort! Min vän hittade en gång ett dött marsvin i en bur i en djuraffär, när hon påpekade det till personalen sade dem att de var medvetna om det och att det var det visst städaren som skulle plocka undan, och hon skulle komma senare. Helt sjukt!

amanduss
1

#5 & 6 Ja, får hoppas att det kommer nånvart med, i och med att jag fick en bild på honom ändå..

#7 Usch , hur kan man vara medveten om det, utan att göra nått.. Speciellt med tanke på att dom ska verka så måna om djuren..
Men stackas liten att behöva ha dött där , dom borde bara få sälja tillbehör till djur , inte själva djuren! :/

BellaDonna2
0

Ja jättebra att du anmälde, ju fler anmälningar desto mer uppmärksammas det o slutligen kanske det blir förbjudet med djurförsäljning..?

#7 Men jösses det var det versta jag hört!! Helt sjukt ju!! Men det är ju absolut inte till deras ryckte's fördel, som tur är.

thildatessie
0

Var ligger affären där marsvinet finns?

amanduss
0

#9 ja, man tycker ju det.. #10 i Jönköping, hurså?

Aristarcos
0

#11 har pm:at dig ! Bor själv i Bankeryd.

Frida B
0

usch vad hemskt! att sånna djuraffärer ens existerar.. men bra gjort av dig som anmälde!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

amanduss
0

#13 ja , nu hoppas vi att det händer något!

thildatessie
0

#11 undrade bara,om de hade vart nära mig hade man kanske kunnat gå dit och prata med dem och anmäla med…

Aristarcos
0

#15 tyvärr så vet jag att den affären det gäller inte har brytt sig heller när jag påpekat brister ( sett marsvin med superklåda där tidigare)

thildatessie
0

#16 ush :( hoppas att fler anmäler då!

Aristarcos
0

#17 kommer göra det nästa gång jag ser brister där… för det lär inträffa igen…

_Charlie
0

Usch, finns det ingen som kan gå och hämta hem grisen och hjälpa den? Vet att man inte kan rädda alla stackare i affären men denna lär ju inte ha långt kvar att leva om den inte får hjälp snarast, vilket affären inte verkar tänka ge den. :(

amanduss
0

#19 hade gjort det om inte djurskyddet hade hjälp till, men förhoppningsvis ser dom den och antecknar, vem vet dom kanske inte får sälja djur då..

Aristarcos
1

#20 De får ju inte ha sjuka djur till salu, så de kan få förbud vid upprepade förseelser misstänker jag. För jag tror de måste ha tillstånd för att ha djuren.

amanduss
0

#21 ja, just därför kan man inte ta han därifrån, dom måste ju se honom :/

thildatessie
0

#22 bra att du tog bild! Det är ju ett bevis! Hur funkar det när  man anmält? Fixar de ett besök då eööer är det segare än så?

amanduss
0

#23 Dom gör ett oanmält besök hos affären

thildatessie
0

#24 vad bra!! trodde att dem alltid skickade brev/ringe ca två veckor innan och "förvarnade"?!

amanduss
4

#25 vet inte, har för mig att dom bara dyker upp, dessutom har jag anmält till polisen nu oxå , så vi får se hur det blir..

BellaDonna2
0

#26 Uppdatera gärna om du vet hur det gått

Lollo86
0

Sätter en tass här för jag vill också veta hur det går.

Michaela-N
2

#28 Tryck på "Bokmärk" uppe i högra hörnet istället för att skriva i tråden, så slipper den fyllas av "tass"-inlägg.

thildatessie
0

#26 hmm okej. Jättebra iaf o att du anmälde.. frågan är vad som händer med dem djuren som finns i affären om det blir en akut stängning för att dem har dålig djurhållning? Obestämd Håller med #27

amanduss
0

#27 och övriga , ska uppdatera när jag vet hur det går för lillen!

Sandra-B
0

Om djurskyddshandläggarna från länsstyrelsen hittar något att anmärka på när de gör en inspektion så kommer ägaren i djuraffären med största sannolikhet att få en tid på sig att åtgärda bristerna. Görs inte det så kan det det bli tal om föreläggande med eller utan vite ("böter") och först därefter, om inga förändringar görs, brukar det bli tal om omhändertagande.

Om det är extrema brister som upptäcks kan det dock bli föreläggande eller omhändertagande direkt, men det är inte speciellt vanligt tyvärr.
Djurhållare får ofta alldeles för många chanser att åtgärda de brister som upptäcks, till nackdel för djuren många gånger… :-(

Mycket bra att det blivit anmält, till både länsstyrelse och polis, i alla fall. Om alla som upptäcker brister i djuraffärernas skötsel och hanterande av djur så är jag säker på att det kommer att bli förändringar. Det gäller dock bara att man inte anmäler för att man tycker att något ska vara på ett annat sätt, utan att man har stöd för sina anmälningar i de lagar och regler som gäller, annars så förstör man mer än man vinner.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

UlrikaD
0

Problemet är ju att om marsvinet är så sjukt att de hunnit dö innan länsstyrelsen tagit sig dit så finns det kanske inte annat att anmärka på. Och då kan nästa marsvin få sitta där och vara sjukt.

Olika kommuner reagerar olika snabbt, men vet att i många fall är såna här ärenden inte alls högprioritet utan kan få ligga i veckor innan någon åker och kollar.

Hoppas det inte är så i erat län.

amanduss
0

#33 ja, jag ringde och kollade igår som en "intresserad av att köpa en vit unge" och då fanns den kvar..

amanduss
1

Idag när jag var och kollade om han var där så var han det, men han såg mycket piggare ut och hans päls var inte klibbig längre heller , blev glad av att se honom så :)

Teddymarsvinet
1

#35 Vilken lättnad! Hoppas han blir ordentligt frisk. (:

/p>