Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1485 ggr
Roonja
0

Visst måste marsvin bo minst 2 och 2?

Min lillasyster vill bara ha ett marsvin. hon är 12 år. Jag säger att dem måste bo minst 2 och 2. Men hon väldigt dålig på att lyssna, så hon behöver ett svar härifrån för att hon ska tro mig.

Hon sa även: ifall man måste ha minst 2 så tänker jag köpa från zoo. För då kan jag bara ha en. Förklara gärna varför man inte ska köpa från zoo, jo för att dem oftast ger fel information som att man bara ska ha 1 marsvin.

Hon är väldigt duktig med djur. Det är bara det att hon har svårt att lyssna på just mig. Med hamstrar lyssnar hon på mig, eftersom jag är registrerad uppfödare i svenska hamsterföreningen, men inte när det gäller marsvin.

Tack för hjälpen. Skrattande

_Charlie
4

Ja det stämmer, enligt djurskyddslagen L80 ska marsvin bo med minst en artfrände. Brott mot lagen kan ge böter eller fängelse i max 2 år. Så pass allvarligt är det.

Roonja
1

Tack för svaret ni 2. Jag visste ju det, men hon ville inte lyssna, men nu vet hon. Hon har beslutat sig för att inte skaffa marsvin då hon bara vill ha ett djur. Jag ska själv snart skaffa Sjusovare, och bryr mig inte om att dem kostar 1000 eller mer styck, bara dem bor 2 som dem ska. Skrattande

_Charlie
0

#3 Klokt beslut av din syster. Kanske hon skulle satsa på en kanin av liten ras ist eller annat djur som trivs ensamma. :)

Roonja
0

#4 Vi har haft kanin många gånger. :) Men min lillasyster är ute efter något annat djur. :) Vi har haft 2 marsvin förut också. Men hon vill ha något annat djur nu. Men jag lyckas inte hitta på ett djur som har storlek som en kanin eller marsvin som ska bo ensamma. Obestämd

_Charlie
2

#5 Jaha på det viset. :) Om hon absolut bara vill ha ett marsvin så KAN ni ju höra av er till uppfödare och fråga om de har något marsvin som inte kan gå ihop med andra marsvin. Det finns faktiskt sådana fall, och i de fallen får de gå ensamma. Det är ju ett alternativ om hon absolut vill ha ett ensamt marsvin.

Roonja
0

#6 Tack, ja, hon vill verkligen bara ha ett marsvin. Så det är väll det ända alternativet. Men tack så mycket för hjälpen. Skrattande

[Snuttegris]
0

Guldhamster är ju ett ganska så litet djur. Men annars kanske det kan vara ett alternativ då dom inte kan gå ihop med egen artfränd. Vet dock inte om det stämmer, det är bara vad jag har hört. Aldrig forskat vidare i ämnet.

Roonja
0

#8 Jag har 35 guldhamstrar. Och hon har själv 2 från mig. Men nu vill hon ha ett annat djur en en guldhamster eller dvärghamstrar.

[Snuttegris]
0

Aha så då var det inte sant då att man inte kan ha flera guldhamstrar tillsammans? :)

Ja då vart det lite knepigt. Men sök då kanske efter marsvin eller kanske råtta som inte går ihop med sin egen ras. Råttor är ju också flockdjur, men även där finns det fall där dom inte går ihop med sin egna ras.

_Charlie
0

#10 Nej det är sant, 2 guldhamstrar tillsammans resulterar vanligen i att de har ihjäl varandra.

[Snuttegris]
0

Aha ok. Förlåt att din tråd kom lite OT Skäms

Abico
5

Vill bara inflika att jag inte tycker att det är helt okej att ha ett marsvin som inte går ihop med andra helt ensam och isolerad. Tycker att det är stor skillnad på ett marsvin som bor självt men har andra marsvinsljud och lukter omkring sig och ett marsvin som bor i ett helt marsvinstomt hus. Tror att det skapar väldigt ledsna och tysta marsvin att vara så helt avstängda. Självklart skiljer det mellan individer men det ska nog mycket till för att man ska hitta ett marsvin som verkligen passar som ensamdjur och mår dåligt om det inte får vara fullständigt avskärmat från andra marsvin.

Hanna 

_Charlie
2

Jag förespråkar inte heller ensamma marsvin, men tycker att om flickan bestämt sig för ett ensamt marsvin är det ändå bättre att hon köper ett marsvin som inte vill ha sällskap, än att gå till djuraffären och peka ut första bästa marsvin som sedan sitter ensam hemma och mår dåligt hela livet.

Av 2 onda ting liksom. ;)

Abico
5

#14 - Möjligt, fast ska hon bara ha ett djur är marsvin inget för henne skulle jag säga. Tycker att det händer så ofta att marsvin blir utdömda som ensamdjur för att det varit tjafs med en enda burkompis eller för att en okunnig matte/husse inte haft tillräckligt med is i magen för att vänta ut ranggruff. Känns tråkigt att leta efter ett ensammarsvin för faktum är ju att det är så himla lätt att få tag i ett marsvin "som inte gillar andra", det vimlar av sådana. Och inte ens hälften av alla marsvin som annonseras som ensammarsvin har verkliga problem med andra marsvin. Så det är en så tråkig inställning att leta efter ett sånt för det bygger ju bara på idén om att marsvin kan gå ensamma ibland. Bättre att gå in med inställningen att inga marsvin mår bra av att bo ensamma och ta de få individer som skiljer sig ur mängden åt sidan efter hand.

Hanna 

Fridaaaa
0

Det är föräldrarna som har ansvaret eftersom hon bara är 12 år.
Och låter dem henne bara skaffa ett marsvin,fastän dem vet att dem måste vara minst 2 st, så är dem inte direkt bra föräldrar eller förebilder. Plus att dem inte tar sitt ansvar.

Ska hon bara ha 1 djur, är kanin bättre. Dem behöver ju inte vara 2 st.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Roonja
0

#16 Du behöver inte ens påpeka att mina föräldrar är dåliga förebilder och föräldrar tack, man ska aldrig påpeka något sånt innan du vet något. Glad

Min mamma vet att dem ska bo 2. Men jag har varit med om ett marsvin som min kompis hade från en uppfödare som var aggresiv, eller ja, elak mot alla marsvin hon träffade. Hon fick bo själv och hon hade ett underbart liv med mycket uppmärksamhet hos min kompis.

Så att säga att alla marsvin blir ledsna av att bo själva stämmer inte. Och om vi hittar ett sånt marsvin så kommer min lillasyster lägga all tid på det djuret. Mina föräldrar ser till att hon tar väl hand om djuret. Flört

Hon vill som sagt inte ha kanin, eller guldhamster. :) (#10 Det är lag på att guldhamstrar ska bo ensamma vid 8 veckos ålder. ) Skrattande Så marsvin är det ända djuret hon vill ha. Men tro mig, jag är uppfostrad av mina föräldrar så jag försöker få henne att köpa 2 istället för att hitta ett marsvin som vill bo själv. Skrattande

Fridaaaa
0

#17 Läs texten igen tack. Jag skrev att föräldrar som låter sina barn meveten bryta mot lag är dåliga föräldrar och dåliga förebilder, alltså inte riktat mot dina föräldrar.
Såg nu att all text inte kom med ens. Ber om ursäkt för missförstånden. Men det var inte alls så jag menade (dumma telefon suck)

carsbo
1

får jag bara fråga varför i hela fridens namn hon bara ska ha en? det blir inte mycket mer smutsigt eller kostar mer mat bara för att de är två + att dem helt enkellt inte mår bra att bo ensamna…

om din mamma nu vet om att de ska bo två så lär hon inte låta din syster köpa bara en. tänk på marsvinens skull istället

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

juliino
1

Tycker det låter bra att du ska försöka prata med henne. Tycker hon inte att det skulle bli kul med två marsvin? Två marsvin kräver ju nästan mindre tid än ett marsvin. Ett ensamt marsvin behöver mer ompyssling osv. Lycka till Ronja jag väntar ungar om din syster skulle vilja ha en dalmis eller self black 😊

Roonja
0

#18 okej, missförstod, trodde det var menat mot mina föräldrar.

#19 Jag vet inte. Nej, hon låter henne köpa en, OM den inte kan bo med någon annan såklart. ;) Men som sagt försöker vi övertala henne. Hon är sån som vill ha ett djur och ge all kärlek och tid till den. Hon tycker väll att det blir för mycket med 2. Men jag vet inte.

#20 Jag förstår inte hur hon tänker, jag skulle skaffat 2 om jag ville marsvin. Men vi har nog kommit på en lösning. Hon ska skaffa ett marsvin. Och jag ska skaffa ett marsvin och så har vi dem i samma bur. :)

Fridaaaa
0

#21 Fast det är ingen skillnad att ha 1 eller 2 marsvin :) Eftersom dem bor i samma bur :)

Ja det är ju en smart idé :) Skaffa då ungar eller redan fungerande par :P

Roonja
0
Fridaaaa
0

#23 :)