Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 2255 ggr
[Popcorni]
0

Mat till marsvin

Hej jag undrar vad man ska ge marsvin för nyttig mat, som i form av pellets tex:D

Ett av mina marsvin är lite överviktigt medans mitt andara är narmalt.(Det är det äldra som är överviktigt…Räcka ut tungan)

Thea-Cazzy
0

Lottie - morot och äpple är för tjocka marsvin eller för såna som har lätt att gå upp i vikt. Lottie finns att köpa på granngården, men jag vet inte riktigt vad det kostade….. Glad

GroaLover
0

oxbow Cavy Cuisine, för vuxna, över 6 månader. Cavy performance är för under 6 mån.

Böanda ut med havre så har du den perfekta marsvinsblandingen

GroaLover
0

*blanda

[MatildaW]
0

Håller med båda ovanstående ^^, superfoder ;)

[helenal]
0

men granngården va menas me de:)?en affär eller

[MatildaW]
0

#5. Granngården/Lantmännen är en hm, lantaffär typ, där kan man köpa hästfoder, hundfoder, kattfoder å små djurs foder, även hästtilllbehör, bygggrejjer och massa annat :)

GroaLover
0

Ni som bor i stockholmsområdet: Det finns en affär som säljer billigt hö och spån, ungefär vid Länna, vid Eurostore (en affär, det hette den va?) Fick råd av mammas kompis, en uppfödare.

[helenal]
0

men ja bor i göteborg. vart finns lottie där då?

[MatildaW]
1

#8. Hm, haha, min morfar bor i Gbg ;) ska dit i sommar :D Lottie finns på Granngården och på vissa zoon vet jag, jag är inte så hemma på Gbg, så jag vet inte riktigt vart det finns :P

GroaLover
0
[helenal]
0

kan man inte beställa från nätet?

[MatildaW]
0

#11. Det borde man ju kunna göra.. Hm..

[Popcorni]
0

Kan man köpa dessa foder i en vanlig djurafär. Vet någon hur mycket det kostar?Glad

[Popcorni]
0

Föresten ger ni efa marsvin olicka sortera mat?

Vadå för havre? Är inge bra på sånt hära:P

GroaLover
0

jag tror att man skulle kunna fråga sin djuraffär om dom kan ta hem?

[helenal]
0

ja kanske. men lottie borde man ju kunna bestäla från internet!

GroaLover
0

nja…jag tror inte att dom åker ut så…

[helenal]
0

men asså dem själva bhvöe rju inte åka ut till mej:) bara skicka till min andress:D

GroaLover
0

jamen…då är det massa porto

GroaLover
0

jamen…då är det massa porto

[helenal]
0

nja.. kan inte va så farligt.

[MatildaW]
0

Portot får man ju själv betala när man tagit emot en leverans, som på Ica ungefär kan jag tänka mig att det är :)

Lottie kostar på zoo 49 :- och på Granngården 29:- :)

Vad gäller havre blandar man ut pelletsen med helhavre :) alltså sån havre som man ger till hästar oftast. :)

Caroob
0

JAg ger grönsaker 2ggr per dag, t.ex vitkål en gång, morot en gång, el frukt en gång t.ex.. på kvällen får de kornkross varannan dag o kligröt varannan, dvs jag tar kli (billigt, finns överallt att köpa) blandar med lite vatten och rör om, magert o nyttigt!

Åsså hö, obegränsat!

Pellets behövs inte, å som jag hört så är Oxbow det enda som är helt ok, inte heller lottie..

[MatildaW]
0

#23. Vad menar du med "inte heller lottie.."? Menar du att det åxå är helt ok eller att det inte är det? Fundersam

GroaLover
0

jag har helhavre till mina marsvin, jag tror inte det är så dyrt

[MatildaW]
0

#25. Nej, helhavre är oftast jätte billigt :D på vissa zoon är det hekto pris 2.45 kr hg ^^, sen på vissa andra zoon är det 12 kr kg :D

Caroob
0

MAtilda: JAg fick höra att Oxbow och Lottie var ok för marsvin. Men en av uppfödarna jag köpte ifrån sa att det enda man ska tänka på att ge OM man ska ge pellets så är det Oxbow som är ok, inget annat då de kan ge njursten. Jag är en av de minst erfarna här inne men hon har haft marsvin sedan -67 och instruerade mig om hur hon matat sina på senare år, det är både billig o bra mat :)

svampi
0

Jag ger ett kraft foder som heter Vitakraft. Det tycker marsvinen är jätte gott. Jag blandar det också med Vitakraft pellets med C-vitamin i.

[MatildaW]
0

#27. Oxbow och Lottie är helt OK för marsvin. Och om man vet hur man utfodrar det rätt och så i rätt mängd och blandar ut det med helhavre och grönsaker (och hö, pinnar osv) så ska det inte bli så att marsvinen får njursten :) man behöver inte ge nån stor mängd, inte heller behöver man ge varje dag. Trots allt är kalcium halten under det som är MAX i stort sett (1.5).

Måste bara fråga, tycker du att Oxbow är billigt? Eller menar du Lottie?

FeliciaS
0

#8 Jag bor typ i Göteborg, Mölnlycke :) Närmsta Granngården ligger i Kungsbacka och Kungälv. Men på A Axén Smådjursakuten säljs pelletsen Cavy Cuisine från Oxbow, den är jättebra!

#9 Ska du till Göteborg i sommar Matilda!?! Då måste du komma och hälsa på mig :) Om du vill förstås ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

[MatildaW]
0

#30. Japp, vi tror det i alla fall Skrattande haha, klart jag vill hälsa på ^^,

FeliciaS
0

#31 Superbra :) Skulle vara jättekul, då har jag ju 4st marsvin oxå :) hihi… Ska Melvis och Blondie med?

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#32. Nej, dom får nog vakt i sånna fall :) för vi blir inte borta så länge ^^,

FeliciaS
0

#33 Okok :) Vem blir den lyckliga att vakta dom då? hihi :)

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#34. Antingen min brors flickvän (som går naturbruks linje, hon är duktig som bara den!), eller min pappa eller en av mina bästa kompisar ;) dom ska få en MASSA regler att gå efter :P

FeliciaS
0

#35 Okej :) Japp det är bra det, hårda bud :) hihi..

Mvh Felicia

GroaLover
0

det skulle jag också göra. Man vill ju inte att dom ändrar för mycket, även små ändringar kan leda till bråk

[MatildaW]
0

#36. Ja så klart, allt ska va så som jag sköter ;)

FeliciaS
0

#38 Precis :) Samma här när jag åker bort.

Mvh Felicia

GroaLover
0

åker inte bort så mkt, vill hellre vara med pluttarna

FeliciaS
0

Klart man vill, men bokar föräldrarna en vecka till Afrika (Tunisien) som mina gjorde i höstas, kan man ju inte bara säga nej och att man vill vara hemma med sina små gullegrisar. Man har ju marsvinen de resterande drygt 50 veckorna av året!

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#41. Precis :D man får ta en dubbeldos av dom innan man åker så att man klarar sig Flört

FeliciaS
0

#42 Ja, det får man göra :)

Mvh Felicia

Djur_marsvin
0

Själv ska jag nog låta min syster passa dom när jag åker bort,

Och MatildaW du får gärna hälsa på mig och mina marsvin här i GBG också! Glad

[MatildaW]
0

#44. Haha, ja, om vi åker till Gbg ska jag försöka träffa så många som möjligt från marsvin.ifokus, men även vara med familjen Skrattande

Marsvinsfrida
0

Jag har ockkså ett överviktigt marsvin..:/

Men lottie är väl för marsvin och kanin (Har testat det)

Marsvinsfrida
0

Blir marsvin mindre överviktigt av helhavre

[MatildaW]
0

#47. Nej, det kan jag inte påstå, mina får Lottie och helhavre och enligt mig är det ett kanon foder :)

katiz
0

vet inte riktigt:)

[Liinda]
0

Vart köper man helhavre?

paronskrutten
0

djuraffär eller hästbutik :)

Helena

[Liinda]
0

Jag har inte sett det i min djuraffär men får väl gå och kolla i någon hästaffär då:) Min mormor har havre till sina hästar men jag vet inte om det är helhavre? Hur vet man det?

fulfisk
0

Det ser man väl? Isf är kornen hela :P

FeliciaS
0

#47 Nej, snarare tvärtom :)

Mvh Felicia

[MatildaW]
0

#54. Sant, men det beror på hur man utfodrar, ger man marsvinen pellets tycker jag att det är värt att blanda i helhavre. Mina får helhavre och pellets, deras vikt är ganska stadig nu på sistone :)

Ting-e-ling
0

Tror Ica Maxi i Gbg har Lottie också. Iallafall här vid Sisjön.

Gabbies
0

japp jag handlade Lottie på Ica maxi idag här i Västerås vilket borde betyda att alla Ica Maxi har det, kostade bara 24:90…

Yogi
0

hej!

mina marsvin brukar få pelletsblandning på morgånen samt grönsaker(vitkål & broccoli & morot & i bland gurka!!

och så får dom hö på morgonen!

på kvällen så får mina marsvin nytt hö  och grönsaker!

dom har gnagarpinnar + gragarsten så inte tänderna blir för långa!

saltsten vatten med c vitaminer blandat!

mina marsvin är absolut inte överviktiga!

dom trovs jättebra!

dom bor i en bokhylla som jag har lagt ner! och den trivs dom jättebra i!

jag

anzzen
0

haha du har ju inte köpt bokhyllan en :PFörvånad

Mirre_o_Alice
0

Både jag och en vän till familjen som har marsvin har testat att ge pellets, men kommit fram till att marsvinen blir väldigt tjocka av det. Nu får våra marsvin gräs/sommar, hö/vinter + grösaker och frukt. Sallad ska man helst inte ge för ofta eftersom det nästan är som att inte mata dem alls. Ibland får marsvinen också någon form av marsvinsblandning, men det är väldigt sällan.

Mirre_o_Alice
0

saltsten har dom oxå. Glömde de:P

Förut testade vi att hälla i vitaminer i vattnet, men sen fick vi höra att de mesta vitaminerna försvinner innan marsvinen hinner dricka. så det är ganska meningslöst. Men man kan ju hälla i endå och hoppas på att de får i sig så mkt som möjligt om man värkligen vill hålla på.

Nicey_och_Smulan
0

#60 Mina marsvin får inte heller pellets….jag säger bara en sak…varför skulle de?