Nossvamp,smittar till andra djur? Sanera?
Hej!
Tessie har fått Nossvamp. Ska köpa Pevaryl (tror de heter så?) och behandla med. Smittar det till de andra marsvinen så att de behöver med eller är det bara om dem mer får synlig svamp? Kan min katt ha fått svamp av henne? Hur gör jag med buren? Måste den saneras som vid Sellnic eller kan sakerna vara kvar?
Hade kunnat söka bland gamla trådar men jag hinner inte det nu, sitter och skriver snabbt på lunchen! Hoppas att ni kan hjälpa till 
Tror inte det smittar till andra djur. Mitt ena marsvin har det och har haft det i en snart 2 månader nu (trots behandling så är det något svårt att bli av med) men inga av mina andra har fått det.
#1 Okej, hur har du gjort med buren då? "Sanerat" eller låtit det vara? Har du behandlat igen när det inte har gått bort?
Vad är det som gör att de får det? Om det inte smittar från marsvin till marsvin?
#2 Jag vet att de kan få det av vissa grönsaker/frukter, som paprika och tomat. Kan kanske finnas andra orsaker också?
Jag har inte sanerat buren. Behandlingen har pågått nästan hela tiden från och till.
Jag tvättar med fungural champo (försiktigt och med mycket vatten (akta näsborrarna)) ungeför 1-2 gång i veckan. Sen ska man smörja med pevaryl 2 ggr om dagen. Man brukar väl säga att bnehandlingen ska pågå i ca 2 veckor men det är svårt att bli av med.
Ja, som sagt, vad jag hört så är vissa marsvin mer känsliga och får det lättare än andra. Och om de äter t.ex. syrliga grönsaker/frukter, men vet inte hur pass bra det stämmer då de ju inte får upp det på nosen direkt.
#3 ojdå.. jag har varit ganska givmild med paprika och tomat har dem fått ibland med…. Fast det är ju ändå bara Tessie som fått Nossvamp 
#4 var köper man det shampot? Får ta en sväng till apotekt någon dag framöver nu då.. Det kan nog stämma att vissa är mer känsliga än andra med tanke på att bara Tessie fått det fast dem äter samma mat..
Fungural finns på apoteket.
prova även badda med vishyvatten brukar fungera på barn som fått svamp på tungan
#6 okej :)
#7 endast det? ingen pevaryl eller shampo?
har en kille som har nos svamp. Men känns som han blivit imun.Kan behandla i flera veckor & inget händer. Även bytt salva. Men nej. Så han springer omkring här med sin lille sträng på nosen. Ingen annan har.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
#9 hmmm min har med haft det etttag faktiskt..först bara ett litet märke och sen blev de ett vitt streck, sen försvann det och kom tillbaka nu..
#8 nje det är nog bäst att behandla med annat med, men det gör miljön mindre trevlig för svampen :)
11 ok, tänkte det 
Ok, nu är ja inte insatt i huruvida det skiljer sig på marsvin, men svamp det kan jag!
Regel nr 1: vad som stoppas i truten. Hos marsvin är det oftast syrliga produkter man ska passa sig för. Men svamp trivs även av söta saker. Så frukt och morötter kan man försöka hålla sig ifrån. Även snabba kolhydrater hör dit, dvs vitt mjöl mm.
Regel nr 2: Hålla rent, tvätta med koksalt eller med vichyvatten. Vichy ÄR suveränt (och funkar även på svampiga ammningsbröst! Been there done that..) Om man kan så försök pilla bort det översta lagret, men det får definitivt inte göra ont!
Regel nr 3: Smörj, smörj smörj! Pevaryl eller Canesten. Pevarylen är lite underlig med för om man har svamp så börjar det klia så in i bomben.
Regel nr 4: Har inte det funkat så testa husmorstricket bakpulver/vatten. Det fick jag använda till mina grisar när dom hade munsvamp. Funkade klockrent :)
Regel nr 5: Har inget av detta funkat, fundera då på vad som kan vara orsaken, och framförallt, fundera på om det ens ÄR svamp.
För övrigt, ingen sanering behövs. Svamp klarar sig inte utan en fuktig miljö (därför fotsvamp är den enda svampen som räknas som smittsam). Hudsvamp smittar i regel inte alls utan beror på en nedsättning i immunsystemet så svampen kan angripa, den lever redan på huden och sätter fart vid sjukdomar, dålig kost mm. Underlivssvamp KAN smitta, men det är ovanligt då det även där handlar om en nedsättning i den lokala bakteriefloran.
Så det finns ingen orsak till hysteri för lite svamp, det må vara jobbigt att behöva behandla vare sig det är en själv eller om det är ens gris som dessutom inte kan säga om hur den känner. Men det är i det närmaste ofarligt och inget som i normala fall smittar. Det är mer som en "bieffekt" på en annan infektion/virus/bakterie/dålig hälsa helt enkelt.
Med tanke på att människor ofta får det i samband med penicillin så förvånar det mig faktiskt inte heller om det är så för djur med.
#13 tack så mycket! Blev mycket klokare nu!
Min erfarenhet av Nossvamp är att det inte beror på tex syrlig mat som munsvamp kan göra, att det är extremt (omöjligt?) att få bort och att det inte smittar. Jag behandlar inte mina med Nossvamp för det är inte lönt, har provat i princip allt med enda resultatet att det hålls borta tills behandlingen är över och sedan kommer tillbaka och då känns det onödigt med tanke på resistens

Jag vill ge ut en liten varning ang behandling av Nossvamp med Pevaryl. Iallafall om man har ett rasmarsvin med mörk nos som ska ställas ut, och färgen måste vara intakt.
Jag har en svart sheltiehona som haft en envis Nossvamp under en längre tid. Har behandlat i omgångar med Pevarylsalva. Svampen är äntligen borta men istället har pälsen blivit blekt kritvitt i området som behandlats!
--------------------------------------------------------------------------
Allting har en mening här i livet......
#15 okej, hmm ja de har ju inte ont av det och om nu pevarylsalva kliar mkt eller vad någon sa så är det ju inte värt det om det ändå inte värt det…