kan man ha 3 hanar
Kpte för snart en månads sen 2 marsvins bröder på ca 10 mån. skulle det fungera och köpa en till hane och släppa ihop med dom ?

Det kan mycket väl fungera med en hane till, har personliga erfarenheter av att ha både tre, fyra och fem hanar ihop utan problem. Det finns dock en risk att det inte alls går och att de hanar du har sedan tidigare inte heller kommer att acceptera varandra längre om du introducerar en ny hane i gruppen.
Har man flera hanar så att man kan flytta runt om problem uppstår tycker jag visst att man kan testa, det gäller dock att vara observant på personligheter och beteende för att förslöka läsa av om det verkar troligt att det kommer att fungera (vissa hanar tycker att det är extremt jobbigt att bo i grupp exempelvis, andra är väldigt dominanta och då kan det också vara svårt). Det gäller också att det, åtminstone i början, har riktigt gott om utrymme.
Att sätta in en unge är dessutom en risk, i början fungerar det troligtvis bra men när den lille blir sex-sju månader eller något sådant och verkligen börjar blir könsmedveten och vilja ta över rangen så kan det bli ordentliga problem. Jag sätter sällan ihop ungdjur under minst tio-tolv månader i grupp, eftersom jag vet att de lätt bli bångstyriga innan de har utvecklat sin könsidentitet ordentligt.
Om man bara har ett par stycken till sällskap så bör man nog vara lite försiktig och verkligen tänka över riskerna som kan uppstå, det vill säga att vil det sig riktigt illa står man med tre hanar som inte fungerar ihop med varandra vilket innebär att man får ha tre burar och behöver skaffa tre nya marsvin för att alla ska få kompisar. I det läget är det kanske bättre att skaffa en ny bur och två nya marsvin om man känner att man vill ha fler.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!