Recept på ditt marsvins middag!
Hej! Jag tänkte höra om ni vill skriva erat recept på marsvinens mat? Skulle gärna vilja ta efter eran dagliga rytm & se vad som passar bäst. Skriva gärna hur mycket ni tar av varje. T.ex 1 dl kål… osv !
Själv ger jag den ''fasta middagen'' på kvällen vid 21-23 tiden. Ger ni det också?
Kram! :D
Skinnysarna får havregrynsgröt varje dag. Påfyllning av hö när det behövs.
Nytt vatten varje dag. De flesta av dagarna får dem pellets & havre med (utom Hugo & Enzo, då skulle dem rulla fram ;) haha)
Grönsaker får dem 1-3st/dag, lite olika, men väger inte till mina, bara ger.
Inga bestämda tider heller :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 Okej, då vet jag ;D Kan man ge havregrynsgröt till en pet? Eller blir de aldeles för ''stora'' då? :)
#2 Lite smått kan man ju ge men inte så mycket för då är risken att dem blir tjocka:)
Min self och min ena pet får det med men det är ju för att dem går med varsitt skinny ;) Dock är itne dem feta :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#3 Okej, kanske ska pröva at ge dom lite någon dag! :)
På morgon får de pellets och nytt vatten, olika sorts och mängd pellets i de olika flockarna. De får även hö på morgonen och det fylls på vid behov.
På eftermiddagen, vid 15-17, får de grönsaker. Bifogar en bild på hur en skål med grönsaker till våra grisar ser ut, vi har 18 marsvin som delar på allt. Dock är skålen på bilden mindre fylld än vad den vanligtvis är, den brukar vara nästan helt fylld. Bilden är inte nytagen så jag minns inte varför den inte är helt fylld, antagligen grönsaker som tar lite plats… Det är olika hur många olika sorter eller vilka sorters grönsaker de får men oftast får de väl 4-5 olika sorter, bortskämda som få. Oftast får de stjälkselleri, vitkål, blomkål, morot, salladskål, gurka när det är billigt eller så. Idag fick de nämnda grönsaker minus salladskålen. Stjälkselleri och blomkål är den allmäna favoriten.
imoon - medarbetare på Marsvin i Fokus
#5 Okej, vilken härlig meny! Mitt marsvin vägrar att smaka på kålen som jag köpt till henne, inte änns om jag ''rullar'' in den i vanlig sallad? ska ta mig till affären & handla lite stjälkselleri & blomkål. Se om hon tycker om det bättre.