Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2450 ggr
dreamiz
0

marsvin och råttor

När jag pratade med en person i en zooaffär sa hon att marsvin blir skrämda bara av att ha råttor i samma rum. Tyvärr kom jag inte på förrän efteråt att i affären har de ju alla djur i samma rum!

Själv har jag råttorna i köket o de andra djuren i ett annat rum. Främst med tanke på att jag inte vill ha råttorna lösa bland de andra. För säkerhets skull helt enkelt.

Så min fråga: nån som vet om marsvinen kan bli skrämda bara av att det är råttor i samma rum? Även om råttorna aldrig kommer i närheten av marsvinen.

ElinaK
0

Har ingen erfarenhet kring det. Men med tanke på hur marsvinen beter sig i djuraffärer så kan det mkt väl stämma. De är ju inte direkt harmoniska.

bejtedejte
0

Jag har haft råttor och marsvin i samma rum helt utan problem. Det sägs dock att man inte ska släppa ihop dem eftersom råttan ser marsvinet som ett byte. Har aldrig provat själv, och tänker inte göra det heller.. hehe :)

ElinaK
0

med närmare eftertanke, så är det nog fåglarna marsvinen är rädda för i djuraffären.. De för ju ett sånt j-a liv!

Kiddoo
0

#3. Så sant, så säger dom på zoo't att dom värnar om djurens bästa Fot i munnnen kallas det där att värna om djurens bästa? Det stressar ju marsvinen nå enormt Förvånad Jag avr där med mina marsvin för den dagen skulle det vara en veterinär där som kunda kolla på djuren om man ville. Så jag tog dit mina,men ångrade mig lite efter, förhan skulle hålla till där dom andra djuren höll till, och där var det ett j-a liv från fåglar OCH sånna dära möss. Jag lät honom honom undersöka djuren fort, sen så gick jag därifrån. Nöjjd med resultatet iaf :)

ElinaK
0

Mmm.. Jag är rätt besviken på djuraffärer allmänt också. Speciellt att de inte kontrollerar var djuren hamnar. Har dock en djuraffär här i stan. Arken. Som jag gärna gör reklam för eftersom de enbart säljer marsvin två och två. Om man inte har marsvin hemma sen tidigare.

Kiddoo
0

Jaa, det är dom dålig på, det är ju lag på att dom ska säljas två och två, ändå kan man se dom sälja ett enda marsvin Fundersam jag vet ett zoo hos mig som brukar kolla vart djuren hamnar i alla fall, och ägaren till det zoo't vill gärna att man ringer och berättar hur det går och så :) Fast det zoo't är STORT, eller ja, det är en stor kedja, men det som jag pratar om tycker jag är mycket mycket bättre än dom andra i samma kedja :)

ElinaK
0

Du får gärna skriva ut namnet på den djuraffären. Det är viktigt att vi stödjer de som gör rätt för sig!

Kiddoo
0

Djurmagazinet heter dom :D Men de finns många Djurmagazinet, eftersom det är en stor kedja, men det jag menar är bäst, och det jag menar ligger i Valbo :)

ElinaK
0

Okej..  Vart ligger Valbo egentligen?

Kiddoo
0

Hmm, ska vi se här, i Gävleborg, en bit från Gävle cirka 1 mil bara :)

ElinaK
0

Jahaja Cool Då vet jag på ett ungefär.

Kiddoo
0

Jepp Skrattande de är ganska bra å nära för mig :)

bejtedejte
0

Det är allt för många djuraffärer som inte är bra.. och jag förstår inte varför egentligen. Finns ju inte några direkta pengar att tjäna inom branchen, så man gissar ju att de som håller på med det gör det för att de gillar djur.. men varför är de då så dåligt utbildade på/skiter i hur djuren egentligen vill ha det?

Jag jobbade ett tag i en djuraffär som jag ansåg var jättebra. Och jag pressade på att de bara skulle sälja marsvin två och två, och det började de göra. Sedan hände iofs lite andra grejer som fick mig att sluta. Jag tror att det är svårt att ha en djuraffär och både göra vad som är bäst för djuren alla gånger och samtidigt tjäna på det, tyvärr.. :(

Tyvärr finns det ingen lag på att smådjur och fåglar ska hållas åtskilda i djuraffärer, utan bara någon slags riktlinje eller rekommendation. Vissa djuraffärers djurrum kan jag inte gå in i utan att få riktigt ont i öronen av fåglarnas skrikande, sen tänker man på hur de stackars smådjuren har det, som har flera gånger bättre hörsel än vad vi människor har.. :/

ElinaK
0

#13. Kan inte annat än hålla med. Väldigt bra sagt! Heder åt dig som tagit tag i saken och ändrat!

Kiddoo
0

Jaa, så sant. Men jag undrar jag varför dom har fåglarna i samma rum? Jag menar, borde inte zoo'ts personal som ska vara utbildade om djur förstå mer än väl att smådjur och sånt i affären har många gånger bättre hörsel än oss? Djuren borde ju få dämpad hörsel utav zoo. Det finns ETT zoo jag vet om som ligger här i stan (i Gävle) det är heter också DjurMagazinet, dom har fåglarna i ett eget rum, så har dom råttor/hamstrar/möss i ett rum, och marsvinen och kaninerna i ett rum. Det är bra med de zoo't :)

ElinaK
0

Djurmagazinet här i stan är inget att hurra för. De har alla smådjur på samma ställe, inklusive en hel del fåglar. De är ju inte tysta en sekund. Herregud, marsvin behöver lugn o ro, speciellt när de kommer till ett nytt ställe! Tänk de små bäbisar vad rädda de blir när de precis kommit till djuraffären.

Kiddoo
0

#16. Kan tänka mig vilken panik dom får, och precis när dom fått säras från sin mamma och är som mest rädd också.. Verkligen taskigt. Men det zoo som är här i stan verkar ha förstått att de inte går att ha alla tillsammans.

dreamiz
0

Ja kan ju inte va bra att ha fåglar i samma rum sånt liv som de för!

Finns en zooaffär i Jönköping som har separata rum, ett för smådjur o ett får fåglarna. De har också väldigt mycket tillbehör o annat. Deras kunskap kan jag inte uttala mig om då jag vet vad jag ska ha när jag kommer dit o inte behövt be om råd.

Är det verkligen tillåtet att ha fåglar i samma rum som smådjur? Har för mig jag hört nåt om att de inte ska va i samma, men det kanske bara är ett tips o inte en regel.

ElinaK
0

Om det bara är tips så borde det bli regel.

ElinaK
0

dreamiz. Måste bara fråga, du vill inte ha råttorna i samma rum som marsvinen för säkerhetens skull, om de blir lösa. Äter råttor marsvin?? (kan inget om råttor)

Kiddoo
0

Hmm, bra fråga ElinaK :D Undrade jag åxå för några inlägg bort sen. Tänk om dom gör de, då blir dom mer skräckinjagande i mina ögon, tycker inte om råttor så värst mycket, då jag en gång för något år sen vaknade med syrrans råtta uppe i ansiktet för den hade rymt från sin bur O.o

bejtedejte
0

Både mina råttor och marsvin är så väl inlåsta i gallerburar, så jag tror inte det är någon fara om någon av dem skulle rymma (i så fall råttorna, marsvinen trivs nog för bra i sin bur) ;)

Kiddoo
0

#22. Ahaa :) Jaa, våran bur va väl låst till råttan, men han öppnade den själv ändå, så vi fick sätta ett dagbokslås på buröppningen.

bejtedejte
0

Ja, jag har också haft råttor som kan öppna burar, min Gustaf Andersson kom på att om man bet tag i gallret ovanför luckan och sedan pressade med tassarna/kroppen på luckan så öppnades den… Kom hem en dag, då stod buren öppen och två råttor var på rymmen. Bodde på 6:e våningen och hade fönstret öppet. Höll på att få panik eftersom de två som var ute inte hade blivit tama än, men som tur är hjälpte hunden mig att hitta dem (de satt jättenöjda under sängen).

dreamiz
0

# 20 Det är flera anledningar till varför jag har råttorna i ett annat rum. Dels fanns det helt enkelt inte plats för deras stora bur i "djurrummet". Dels så öppnar jag råttornas bur så de kan gå in o ut som de vill o då vill jag, för säkerhets skull, inte ha dom bland de andra djuren då råttor kan vara rovdjur (olika på olika linjer. En del kan va bland andra djur utan att bry sig, andra är väldiga rovdjur. De jag har från zooaffär vet jag ju inget alls som så bäst att ta det säkra före det osäkra.)

Kiddoo
0

#24. Det var en duktig råtta :D usch, men ingen av dom kom väl ut utanför fönstret?!

bejtedejte
0

#26, nejdå, det gjorde de som tur var inte!! :)

Kiddoo
0

#27. Ooh, tur det :) vart hittade du dom då? ;)

ElinaK
0

#25. Ok, vad läskigt om de är rovdjur. Det hade jag ingen aning om. Vad matar du dom med? Möss är väl inte det iallafall?

Kiddoo
0

Haha :P lät intressant.

bejtedejte
0

#28, de satt, väldigt nöjda, under sängen.. ;)

#25, råttor äter gärna insekter och larver, t.ex och de behöver få animalisk föda, äter ungefär samma sak som människor. De flesta ger sina råttor matrester. :)

ElinaK
0

ojdå.. det va nå nytt! Så du fodrar dina med larver? :O

bejtedejte
0

Nej, jag har faktiskt aldrig gett mina egna råttor larver, men de vi hade i djuraffären där jag jobbade uppskattade en mjölmask eller två ibland. :) Känns lite väl läskigt att ge mina egna det.. liiite småäckligt tycker jag ju det är med maskar och larver.. ;)

ElinaK
0

okej, he he. Men råttorna kanske skulle uppskatta att fånga dom själv?

bejtedejte
0

Det skulle de säkert göra. Även hamstrar och möss uppskattar nog en liten larv då och då :)

Kiddoo
0

När jag hade hamster så tyckte zoo att jag skulle testa, hm, vad hette dom, typ mjöllarver eller något sånt. Men sen berättade dom att man får inte lämna en sån i värmen eller i rummet för länge, för då blir det fler, och då tänkte jag " men om hamster inte dödar den först då? Utan lägger den i matförrådet?". Så jag vågade aldrig testa, fegis som jag är :P

dreamiz
0

Har hört att råttor kan ha ihjäl marsvinsungar. Ett vuxet marsvin är ju större än råttan så vet inte om de skulle ge sig på det… Möss, hamstrar osv kan de ju ha ihjäl. Men som sagt så är det inte alla tamråttor som har det rovdjursbeteendet.

Jag matar mina råttor med en fröblandning med lite torr hundmat i, som tillägg får de olika matrester, kattmat, barnmat, grönsaker mm mm.

Kiddoo
0

Hmm, läskigt om dom skulle göra det.. Uscha!

dreamiz
0

Ja, känns säkrast att ha dom i olika rum för säkerhets skull helt enkelt. Är ju smidigt att bara kunna öppna buren till råttorna så de kan gå in o ut som de vill o det vågar jag inte om de andra djuren är i samma rum.

Förut hade jag inte galler på marsvinsburen för de hoppade inte ut ändå. Men nu måste jag ha det för annars tror hunden att de går att leka med o det uppskattar ju inte marsvinen… Men de slipper förstås gallret o får komma ut på golvet ändå! Fast då får hunden vara i hallen.

Kiddoo
0

Hehe, samma är mina hundar, på marsvins buren om den är öppen, så jag stänger ner dom, har en grind för trappan och en för mitt rum, men oftast stänger jag båda, så det är på den riktigt säkra sidan :)

[Theriss]
0

Jag har haft två råtthanar som jag ibland lät vara ute på golvet samtidigt som min marsvinshane. Dessa råttor hade jag fött upp själv och jag lät dem kravla omkring med marsvinen hela tiden när råttorna var små. När de sen var vuxna lät jag hanarna fortsätta vara ute samtidigt som marsvinshanen var ute eftersom det var himla praktiskt (sparade en hel del tid på det) Men de gick ändå alltid på varsitt håll, så de var ju inte så himla intresserade av att vara tillsammans. De få gånger de korsade varandras vägar såg de knappt åt varandra… Skulle dock inte göra så nu, för man vet ju trots allt inte vad som kan hända.

Kiddoo
0

#41. Hm, inga reaktioner alls på någon av dom?

Mirre_o_Maiken
0

Jag har till och med låtit mina råttor och marsvin hälsa på varan. Marsvinen var lite skakis i början men sen fortsatte dom sin vardag som vanligt och sket i råttorna nästan helt. Men om råttorna nosade lite på marsvinen vände dom dig surt och varnande så jag tror inte att dom kan springa lösa ensama tillsammans i alla fall. Jag kan inte tänka mig att marsvinen skulle ha några problem med att vara i samma rum som råttorna endå. Varför skulle dom?

dreamiz
0

Nä jag tycker inte heller det skulle vara några problem att ha dom i samma rum. Det är ju en annan sak att släppa ihop dom, det kanske inte funkar (beroende på individerna.)

Jag har fortfarande marsvinen i ett rum o råttorna i köket just för att jag bara ska kunna öppna råttornas bur så de kan gå som de vill utan att kunna ta sig till några av de andra djuren (jag har inte galler till mina marsvin.)