Bra tips för nya marsvins ägare
Alla vi som har marsvin och vet en hel del om dem och allt runt omkring. Om ni fick ge råd och tips till en ny marsvinsägare rörande marsvin - skötsel, mat, sjukdomar, allt egentligen, vad skulle det vara? Gärna så att vi skriver lite blandat och inte samma saker :-)

Marsvin är precis som vi människor med att vi inte kan producera eget C-vitamin. Därför behöver marsvin C-vitamin rika grönsaker och frukter varje dag för att inte drabbas av olika sjukdomar. Exempel på sådana frukt och grönsaker är: Paprika, Broccoli, Kål (vitkål,grönkål,brysselkål m.m.) tomater och apelsiner. En bra regel är att bara ge marsvin sådant som är så fräscht så att du själv också skulle vilja äta det, på så vis undviker du att dom får i sig något dåligt.
De ska inte ha saltsten! Och även tillsatt c-vitamin i vattnet kan man skippa. Får de kost enligt #1 behövs inget tillsatt c-vitamin, utan riskerar snarare att skapa bakterier i dricksvattnet.
De ska inte ha gnagarblandningar som brukar finnas i djuraffärer, de är ofta mycket fettbildande. Som kraftfoder är havregryn en billigare och bättre variant. Det finns även pellets som man kan ge, t.ex. oxbow eller lottie, men många marsvin klarar sig helt utan kraftfoder.

Det första jag själv alltid gör innan jag skaffar något för mig ny djursort är att ta reda på:
All fakta om vad det är för ett djur.
Alltså hur fungerar djuret? Med artfränder m.m.
Hur lever djuret i det vilda? Boendeförhållande m.m.
Vad krävs för att djuret skall få ett så optimalt liv som möjligt? Har jag dom möjligheterna att ge djuret det?
Marsvin 4-ever
.