Hur gammal ...
_Hur många veckor måste en marsvinsunge vara för att man skall få köpa dom "lagligt" ?
_
*putteliputt*
4 veckor
Helena
Okaaj , jag var inte riktigt säker.. jag trodde det var ca 5-7veckor unigefär :P
Fast helst ska ungen vara 5 veckor innan
Helena

5 veckor eller minst 300gram har jag läst nånstans (på nån uppfödarsida tror jag).
Det bästa är om h*n stannar så länge som möjligt hos mamman och ursprungsflocken där h*n föddes. Då blir de stabilare i pskyket när det gäller flockbeteende osv. :) Jag säljer/köper inte ungar yngre än 8 veckor då jag tycker att det är snällast mot de + att det är mer naturligt än att få hem ungar som bara är 5 veckor gamla.
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#6 Menar du att ungarna skulle gå kvar hos mamman till dom är 8 veckor? Visst kan man låta honorna i kullen göra det, men absolut inte hanarna. Finns hanar som parat sina mammor och systrar vid 4 veckors ålder. Dessutom slutar ungarna dia vid 3-5 veckorsålder och då finns ingen anledning att gå kar hos just mamman, utan kan flytta till en lämplig ersättare (men ska ju inte säljas innan 4-5 veckorsålder).
okej tackar! =D
På söndag skall jag åka och köpa ett litet marsviin :D
#6 Vad har du för belägg för att "Det bästa är om h*n stannar så länge som möjligt hos mamman och ursprungsflocken där h*n föddes. Då blir de stabilare i pskyket när det gäller flockbeteende osv."
Vill gärna veta var du lärt/hört/läst detta, då jag inte tycker det är någon som helst skildnan på de ungar som bott här hemma sen de var små, de som flyttade hit när de var 5v eller de som flyttat hit när de varit äldre än 8v.
Jag säger som många andra, de ska absolut väga minst 300g gärna mer, sen när de väger det är väldigt individuellt.
Men jag skulle aldrig sälja en unge under 4v, spelar ingen roll om den väger 300g eller mer.
Jag tycker att vid 6 veckor är alldeles lagom för att flytta. (:
#10 Gammal tråd ;)
Från 5 veckors ålder och minst 300 gram (närmare i alla fall)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#10 Jag har fått lära mig att man skall sära på mamman och hanungarna vid fyra veckor (för att inte riskera parning) Men att ungarna skall säljas när de är minst 5 veckor och väger 300 gram. Vissa ungar kommer ju inte upp i vikt vid fem veckor och skall därför stanna i flocken tills de uppnått vikten :)