Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 2577 ggr
Frida B
0

Vad betyder det egentligen!?

Jag blir så förvirrad! Vissa säger att marsvin trivs när dom kuttrar till, men vissa säger att dom inte gör det.. Mimmi sitter på min axel nu och jag har på musik, och helt plötsligtbörjar hon kuttra.. Gillar hon musiken eller inte?

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sandra-B
0

Det beror på vilken sorts kutter/ljud det är.

Marsvin har rätt många olika ljud för sig och kan låta både när de trivs och när de inte trivs, det rör sig dock om olika ljud.

Är det ett någorlunda tyst kutter som hon har för sig under en längre tid eller är det ett mer "hastigt" kutter (som låter lite mer "brummande" och som slutar rätt fort igen? Verkar hon vara avslappnad eller verkar hon lite "spänd"/"uppmärksam"?

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Frida B
0

alltså det går på typ en sekund men hon repeterar det så det låter typ "krr. krr. krr." och väldigt dovt.. vet inte om hon verkar spänd eftersom när hon är det sitter hon still, och är hon avslappnad sitter hon still..

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sandra-B
0

Här finns en sida på engelska med en del olika marsvinsljud, kan du hitta något där som påminner om ljudet Mimmi gör/gjorde?

**SMF 237 Sweet Dream's 

Frida B
0

ja! "guinea pig Purring" fast mycket kortare och med 5 sekunders intervall typ..

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sandra-B
0

Då skulle jag säga att det är något hon inte riktigt trivs med.
Det kan vara om du rör henne på något speciellt ställe (många marsvin reagerar om man för dem på bakdelen) eller om det är något högt/hastigt ljud som hon tycker är obehagligt.

**SMF 237 Sweet Dream's 

Frida B
0

#5 okej, för det var nämligen såhär: jag satte på en speciell låt på datorn så började hon låta så.. och den är inte alls högljud på något sätt utan ganska lugn ;) då har jag och Mimmi inte samma musiksmak..

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Sandra-B
0

Okej :-)

Det kan ju också vara så att det är någon ton eller något instrument i låten hon tycker är lite otäckt, eller så har det inte alls med den låten att göra utan är ett sammanträffande. Du får testa att spela låten för henne igen en annan dag :-)

**SMF 237 Sweet Dream's 

Frida B
1

#7 var förmodligen det, för jag spelade låten några gånger och hon är tyst fram till refrängen ;)

_(f.d MelvinMimmiLufsen)