Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1167 ggr
battlecruiser12
0

Virvla bet mig!

När jag satt och gosade med
Virvla för en stund sen så bet hon mig så jag fick ett pyttelitet blödande sårRynkar på näsan. Så självklart gick jag och sköljde av såret och rengjorde det ordentligt. Skulle ni kunna hjälpa mig att ta reda på varför hon  gjorde det? Min enda gissning skulle vara att hon inte förstod att man inte ska bitas eftersom hon är bara ca 3 månader gammal. Sen är jag självklart vaccinerad mot stelkramp.

Min Youtube-Kanal: TheBattlecruiser12
----------------------------------------------------------
Heter battlecruiser12 i de flesta spel jag spelar. 🦸‍♂️

battlecruiser12
0

Nu är det enda jag behöver oroa mig för det minsta blodförgiftning.

lisopasi
0

En allmän fråga. Vad säger sjukvården att man ska göra när man blivit biten i handen/fingret?

Lyan
0

Det kan vara att du luktade något gott, eller att hon fortfarande är för liten för att kontrollera hur hårt hon smakar.

#2 Beroende på hur illa det är så antingen låta det vara, lägga omslag med alsollösning eller antibiotika. Jag har varit med om alla (flera gånger eftersom jag även håller på med katter) men eftersom jag blev kanondålig av antibiotikan så kör jag hellre alsol även vid stora infektioner. Alsolen drar ut infektionen och eftersom huden blir så "sladdrig" av att den är konstant blöt så känns det inget alls att öppna upp och skölja ur varet

battlecruiser12
0

Tackar jag var och kollade upp såret på vårdcentralen och dom sa att det antagligen inte var någon fara men att jag kan ta ut antibiotika på ett apotek om det skulle bli dåligt. #3 Det var faktiskt alsollösning som jag rengjorde det med.

lisopasi
0

#3 till mig sa de att man alltid ska in och visa upp djurbett som sker i handen

Lyan
0

#4 Jag menade mer när det redan var infekterat. Vad som är bäst att tvätta med just när det händer vet jag faktiskt inte

#5 Varför frågar du då?

lisopasi
0

#6 För att höra om de har olika rekommendationer på olika vårdcentraler

[copicaddicted]
1

Med burdjur behöver man sällan oroa sig. Dom har bättre munhygien än katter! Katter jagar oftast fåglar och möss vilket ger en förfärlig bakterieflora. Våra grisar äter grönsaker och spannmål mm.

När Lilla My bet mig ända in i benpipan i ringfingret (precis där man är som tjockast) så åkte jag inte in utan sambon fick plocka fram bandage och plåstra om mig för en gris hade jag i andra handen (separerade dom mitt i ett bråk).

Sen att den småbits vid så låg ålder får man nog räkna med. Dom testar precis som vilka andra ungar som helst. Alla mina grisar har testat mig, stora som små. När dom nafsar till så puttar man bort nosen med fingret och till slut så har dom lärt sig.

Mirinda
0

Ta det du bara lugnt. Eftersom du redan fått svar från flera andra så behöver du väl inte fler konkreta råd. Du gjorde precis rätt som rengjorde ditt lilla sår genast.

Marsvin är sällan direkt aggressiva och de bett jag fick i början var mer att betrakta som olyckshändelser. Se #3 och #8. Det enda rejäla bett jag fått berodde på att jag var klantig nog att lyfta upp den ena marsvinskillen för snabbt efter att han slagits med sin burkompis. Jag ville kolla om marsvinet blivit bitet (kompisen hade en tuss av hans päls i munnen). Den lille slagskämpen var fortfarande så upphetsad att han högg mig i tummen av bara farten. Han var ju försvarsberedd.Skäms Då lärde jag mig en läxa. Såret tog hag hand om med marsvinet i famnen. Han fick persilja och jag ett rejält plåster. Så satt vi en stund och lugnade ner oss båda två.

Du ska se att Virvlan och du kommer underfund med hur ni ska undvika framtida blessyrer på dig.

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

battlecruiser12
0

#9 Ett namnstavfel hon heter "Virvla" inte Virvlan