Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1108 ggr
Twisted_T
3

Fakta om marsvin?

Letat runt lite på forumet efter bra fakta om marsvin. Jag själv har 3 st hamstrar och tänkte starta en liten hamsteruppfödning, men sen kom Papova viruset till Sverige (Ett virus som smittar guldhamstrar imellan, mycket smittsamt). Jag fick lägga ner tanken på uppfödning då honan har varit i kontakt med en smittad hamster hos uppfödaren.

Ett tag efter så funderade jag på vad för djur kan man ha i lägenhet, som inte är nattaktiva (Blir ju mer sällskap då eftersom att hamstrarna sover hela dagarna). Jag började då fundera på marsvin och efter det har jag letat efter information i några månader.

Jag skulle nästan vilja veta allt egentligen. Det jag vet är att de ska leva minst 2 och 2. De skall ha ett stort utrymme (Tänkte bygga en egen bur). Huvudfodret är hö. De skall även ha grönsaker varje dag i större mängd än hamstrar såklart då de är större och fler i buren.

Det skall vara C-vitamin rik kost, inga saltstenar el. dyl.

Inga höhäckar.

Äpplegrenar eller andra grenar går bra att ha i buren så de kan gnaga på precis som hamstrar antar jag?

Vad kan man ha i deras bur?/Vad skall finnas?

Vad jag förstått det som så är de lugnare än hamstrar och gillar oftast att gosa mer?

Jag vet inte så mycket om raserna, vet att jag vill ha korthåriga marsvin men inte så mycket mer än så.

Gillar några av de strävhåriga och de korthåriga raserna.

Som sagt raserna är jag inte så jättebra på än.

Är det någon skillnad i temperament?

Vad rekommenderar ni? Honor eller hanar tillsammans? Vad är skillnaden? Självklart är det en smaksak men intressant att veta.

Vad finns det för sjukdomar/allergier?

Djuraffärs marsvin har jag aldrig funderat på, pga att bakgrunden är okänd och det känns inte som att de får lika mycket uppmärksamhet alltså inte lika tama i grunden?

Hur tama kan de egentligen bli?

Hur kan man aktivera dem?

Jag har funderat på antingen ungar från uppfödare eller att köpa från Eragons här i Göteborg.

Möjligtvis ta hand om omplaceringmarsvin från annat håll.

Nackdelen med Eragons är väl att du inte alltid vet bakgrunden på djuret? Men samtidigt så gör man ju något gott och hjälper de på samma gång.

Finns det några uppfödare av korthår/strävhår som planerar ungar till Okt-Nov någon gång eller alternativt senare?

Skall de absolut vara från samma kull eller kan man sätta ihop ungar från olika kullar/uppfödare?

Jag vill få reda på så mycket som möjligt så att jag är väl förberedd när jag skall köpa två sötnosar.

PS. Vet att inlägget blev långt men känns som att det är viktigt att kunna så mycket som möjligt innan man bestämmer sig helt :)

// Linn

Medarbetare på Hamster.ifokus! :)

_Charlie
1

Hej och välkommen! :)

Stort plus till dig för alla toppenfunderingar du har innan du skaffar marsvin!

www.humlansmarsvin.se står i princip allt du behöver veta för att ge dina blivande marsvin det bästa livet de kan få. :)

I början av september föds 2 kullar hos mig i spännande färger, förhoppningsvis blir de flesta av dom korthåriga. De kommer vara flyttklara i oktober. Jag bor i blekinge men har en syster som pendlar mellan GBG och hemma. :)

[copicaddicted]
0

Just det där med att uppfödares marsvin skulle vara tamare anser jag är ren bullshit.

Det har mer att göra med hur mycket man umgås med dom när dom flyttat till en själv för en vuxen gris kan vara lika "otam" när den kommer som en unge kan vara.

Köpte själv en gris på Arken igår för att min hane skulle få sällskap och den lilla grisen må inte gilla att bli plockad upp ur buren, men när han väl är i famnen så gosar han gärna och kurrar så gott så.

Sen aktiverar dom sig själv ganska bra bara man har lite olika saker som tunnlar, myspåsar mm.
Mna kan göra mycket själv, bara fantasin sätter gränser!
Ikea har billiga kartonger man kan göra hus av Oskyldig
För visst kan det va sött med ett butikshus. Men räkna med minst 150pix + allt annat du kommer behöva.
Medans man kan gå på Byggmax/Bauhaus o köpa lite virke, skruvar har man ju vanligen hemma (tänk på att använda försänkta bara!). 1st 3meter planka går vanligen på under 30kr

Tror inte man märker nån direkt skillnad mellan raserna,  utan det har med personligheten att göra, precis som på oss människor.

Men lite att tänka på enligt MINA erfarenheter.
Har man ingen bonde i närheten, räkna med att betala 150kr för en säck hö som räcker drygt 1 månad för 2-3 marsvin.
Räkna med att lägga 200kr i månaden på grönsaker/pellets/havre eller vad man nu vill ha. Blir det över? Ja lägg det i en separat kassa då så har du veterinärskostnader där.
Spånbalar kan man köpa på granngården för under 100lappen och det räcker LÄNGE.

Sen finns det saker man bör köpa hem från start. Som askorbinsyra, blodstillande vadd, hudsalva/tass salva, klosax, nagelfil.

Twisted_T
0

#1 Tack för svar. Ja det verkar som jag får svar på de flesta frågorna där. Skall fortsätta läsa på sidan och SMF :).

// Linn

Twisted_T
1

#2 Tack för svar. Det kan hända men jag känner inte att jag vill stödja grossister heller. Tycker inte djur ska säljas i affär. Troligen så blir det att jag tar omplacerings marsvin. Vill försöka ge dem ett mycket bättre liv. Jag får gratis sågspån i mängder av en vi känner. Sedan skall jag kolla på om det finns någon bonde nära som man kan köpa hö av. Fleece ska väl gå att använda med. Askorbinsyra? Hört om allt det andra men inte det.

// Linn

Aneema
0

#4 Askorbinsyra är ren C-vitamin och kan användas som komplement om marsvinet av någon orsak inte får i sig tillräckligt med C-vitamin av grönsaker pga svårigheter att få i sig grönsaker eller extra stort behov av C-vitamin tex i samband med dräktighet eller sjukdom.

Twisted_T
0

#5 Jaha. Då förstår jag. Tack för hjälpen :)

// Linn

Aristarcos
0

#6 om du är allvarligt intresserad av djur med stamtavla rekomenderar jag dig att åka på en utställning då har du chansen att träffa marsvin, prata med marsvin med olika raser och få en uppfattning om dem. Många gånger finns också ett antal djur till salu där. och man brukar kunna få djur levererade till utställningar också :) Så åk till en utställning och lär känna de olika raserna så kommer du få intressanta bekantskaper.

Om du ska avla och ha honor och hanar ska du ha mer än en bur…för hanarna ska inte gå hela tiden hos honorna.

Djur från Eragons kommer inte du kunna avla på då hon är starkt emot avel på marsvin.

Twisted_T
1

#7 Jag är mest intresserad av stamtavla för att veta att djuret inte har någon allvarlig sjukdom i släkten eller dyl. Tänkte alltså inte föda upp marsvin. Men känns som att omplaceringar känns bäst ändå på något sätt. Det finns ju så otroligt många marsvin som behöver ett hem och kärlek. Sen är det ju väldigt tråkigt om de skulle bli sjuka. Men det är ju sånt som händer. Det vet man ju aldrig riktigt helt säkert.

// Linn