Svårt beslut...
Som ni ser på rubriken så har jag ett litet problem som ska lösas. Jag ska para min hona och har lånat en hane men nu har jag fått chansen att behålla han. Sen när inte han ska vara tillsammans med honan längre så måste han ju ha kompis. Då kan man ta en hane från kullen och behålla så kan pappan och son bo ihop :) Men hade igentligen tänkt behålla en hona så kan hon gå med mina andra 3 honor och i framtiden kanske hon blir mamma.
Vad ska jag välja??? Hanen eller att behålla en hona ur kullen??
Vad tycker ni är bäst?
Ne du blir det för många marsvin här hemmma. Men jag ville ha erat tycke
#2 vad har du för storlek på buren? Det är ju inte omöjligt att ha 5 marsvin om burarna(och utrymmet) finns. Du kan ju om inte annat kastrera hanen efter parningen så kan han (när såret är läkt) sättas ihop med honflocken :)
Svårt att besluta innan du vet vad du får för ungar. Inte alls säkert att det blir både honor och hanar i kullen.
Jag har två burar. En är 120 cm bred, det är allt jag kommer ihåg.
Ha i åtanke att hanar gärna ska ha stor bur då de lättare kan gnabbas med varandra. Har aldrig själv haft hanar så har inga egna erfarenheter men har ju läst en del. Fundera på hur hanen är i sättet osv, om han är någon du verkligen vill behålla och har klickat med så är det ju egentligen ganska självklart. Men känns det "bara" sådär eller okej mellan dig och honom kanske det är bättre att behålla en hona ur kullen?
Har du ytterligare planer på att ta kullar och du får den vackraste hanbebisen ur kullen kan du ju planera om. Eller är det något du måste bestämma nu? I slutänden är det ditt val men förstår att du vill bolla lite med andra marsvinsfolk, jag är likadan ;)

Precis som andra skrivit så är det ju svårt att bestämma nu innan du vet vadf som kommer, det kan lika väl bli bara honor eller bara hanar i kullen, så det är nog nåt som du får vänta med att bestämma tills kullen är född.