Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 517 ggr
AmandaF
0

Sant att saltstenen inte är bra?

Är det någon som vet om saltstenen är "onyttig" för marsvinen? Jag läste på en sida att saltstenen ofta framkallar urinsten..

Men vad är igentligen rätt? Har ni saltsten till era marsvin?

Zella
0

Jag hade det först men läste sedan att det inte var bra så då tog jag bort den

KvirrZ
0

Man ska inte ha saltsten till marsvin.

- Mvh Emma

AmandaF
0

Okej , då ska jag ta bort den på en gång. Tack för svaren!

[Liinda]
0

Stämmer bra saltsten är inte bra för marsvin för dom kan få njursten (har jag för mig att det var?)

AmandaF
0

Jag skrev fel *njursten

svampi
0

Har en saltsten, men dom har inte rört den en ända gång så jag tycker den verkar helt onödig.

Nicey_och_Smulan
0

Jag undrar om inte marsvin behöver salt? Det behöver ju de flesta djur och även vi människor!

FeliciaS
0

#7 De behöver det i en såpass liten mängd som finns i grönsakerna som ges. Ger man även lite pellets får de absolut i sig tillräckligt.. Dock innehåller de flesta pelletssorter på tok för hög halt av salt.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Nicey_och_Smulan
0

#8 Ok…mina får inte pellets…men är det tillräckligt med salt i grönsaker??

L8sson
0

… mina äter inte saltsten så de va ju bara att ge dom till kaninerna

fulfisk
0

Mina har aldrig haft det, min kompis anser dock att marsvinen ska ha det. När mitt marsvin tappade tänder så sa hon att det var för att jag inte hade det och att jag borde skaffa det, men jag tycker tvärtom då många uppfödare och andra väldigt marsvinskunninga hävdar att de inte ska ha det. Urinsten låter gryyyymt smärtsamt och det vill jag verkligen inte riskera!

Chippers
0

Som några redan skrivit ska marsvin ej ha saltsten, det orsaker lätt urinsten, njursjukdomar (?) osv.

shintaida
0

Det kan till och med vara för MYCKET salt i pelletsen!!!

Trasan (mellanmarsvinet) kissade blod bara för att vi gav pellets. Nu har dom ingen alls. Det var nära ögat att han dött av njursten, men dom var så små att han lyckades - gudskelov - att kissa ut dom tack vare att vi matade honom enbart med gurka så han kissade mycket.

Njursten är MYCKET plågsamt för dom…han bara skrek när han försökte kissa…. efter ca 2 dagar var han frisk igen, men medtagen. Nu är det full rulle!!!

Ville bara göra dig uppmärksam på det också…. 

// Shintaida

Sosso
0

#13: åh, stackars marsvin Gråter

Nicolina
0

#10 Kaniner ska inte heller ha saltsten av samma orsak som Marsvinen. Saltsten är onödig för våra flesta smådjur!

KvirrZ
0

#15 Men hennes kanin har fått ungar :P

- Mvh Emma

Nicolina
0

#16 Aha! Ja då var det ju en annan femma! Men kaniner behöver i vanliga fall inte saltsten iaf = )

KvirrZ
0

#17 Precis :)

- Mvh Emma