Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 1960 ggr
Teddymarsvinet
1

När kylen är tom blir middagen enkel!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ja, när kylen är tom så blir det en enkel middag. + lite havre & hö. Hade varken vitkål eller blomkål i kylen.

Jag river morötterna för de är lite kräsna mot ''hårda'' morötter. Vet inte varför, men det är ju olika från marsvin till marsvin! Så idag blev det morötter, sallad, lite gul paprika & en bit gurka.

Vad ger ni sådär när kylen börjar ta slut? ;)

Vet ju att ett inlägg alltid blir lite roligare när man tar med lite bilder, tyvärr hade jag bara webcameran tillgänglig! Så ni får ursäkta kvalitén.

Primas - Uppfödning av Nonself Golden Agouti  Primasmarsvin.weebly.com 

/p>

juliino
0

Vi odlar sallad så det blir oftast sallad när dom andra grönsakerna med mer vitaminer i börjar ta slut. Just nu har jag en herre som hoppat från sin bur så han är lite tandlös så jag måste riva allt till honom och då blir det grönsaker som är lätta att riva så som gurka morot och äpple, Inte värdens bästa mat men men tänderna växer snart ut igen :)

Teddymarsvinet
0

#1 Nej men ojdå, då må han vara en tålig liten man! Vad spännande att odla sallad. Dock har vi ju väldigt mycket sniglar så salladen skulle väl vara borta på 1 minut! Men det är en väldigt populär grönsak. :)

/p>

Fridaaaa
0

Jag har alltid olika grönsaker i frysen hehe :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Aristarcos
1

En tur till affären brukar lösa problemet, sen finns fortfarande maskrosblad och sådant ute :)

carsbo
0

#3 fryser man grönsakerna,försvinner inte vitaminerna då?eller näringen?

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

Teddymarsvinet
0

#4 Haha, ja det har du ju rätt i! Får väl gå & plocka lite sedan då. :)

/p>

gickan87
1

Jag jobbar i en ica butik, så jag köper alltid med mig hem när jag vet att det börjar bli dåligt :)

MVH Erika :)

_Charlie
0

#5 Har du inte sett reklamen med is-gubben som poppar upp? "I frysen står tiden stilla!" ;) Nej, faktum är att frysta grönsaker i praktiken innehåller med vitaminer och näring än de färska beroende på att de frysts ner snabbt efter skörd, och därmed innehåller samma näringsämnen som när de frystes in, än de som fraktats hit under långa resor där näringsinnehållet minskar för var dag som går.

Att frysta grönsaker skulle vara mindre nyttiga än färska är alltså en myt, det är oftast tvärt om.

_Charlie
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är det helt sjukt tomt i kylen idag, inte ens en bit gurka att doppa i askorbinsyra finns som annars brukar vara nödlösningen. Men vid denna årstiden är det ingen fara på taket, det löser man med en rejäl hög klöver i var bur, och lika mycket till ligger kvar i påsen till kvällsmaten. ;)

carsbo
0

#charlie, jaaa just haha nu när det nämner det Skrattande

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

jefi72
0

Gräs och grenar från äppelträdet får mina när kylen gapar tom.

Fridaaaa
1

#5 Kylen ska det stå ;) inte frysen:P ger inte frysta grönsaker:P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[copicaddicted]
0

Jag brukar bunkra upp med vitkål, gärna så jag har till 1 extra vecka hela tiden.
Annars får det bli vad som finns utomhus eller i frysen. Finns alltid frysta bär här om det skulle krisa.
Vilket det KAN göra ibland, för ICA MAXI har sina dåliga perioder… Idag var en sån dag och det enda jag ko därifrån med vr ett litet vitkålshuvud och en påse sommarpaprika. ALLT annat var halvruttet eller mögligt, såg lika vidrigt ut i köttdisken  Skrikandes

Teddymarsvinet
0

#9 Haha, ja det var då en rrejäl klöver hög! Skrattande

#13, nej men ursch! Skrikandes

/p>

sandraedlund
0

#13 Precis så är det här där jag bor med, ICA MAXI ligger typ 5 km från där jag bor. Men har en ICa supermarket som jag praktiskt taget bor granne med, men deras grönsaker är ingen höjdare. Har alltid köpt salladskål som mina grisar dessutom är tokiga i, men igår när jag skulle inhandla mer så har kvaliten på dem även blivit sämre… =(

[copicaddicted]
0

#15 men då borde du vl bo tämligen nära centrum. Det borde väl finnas nån invandraraffär med grönsaker i närheten då, dom brukar ha bättre grönsaker. Vet iaf att Willys är hopplöst att handla på i Ume, iaf när jag bodde där.

Här i Sundsvall så brukar paprikorna vara mjuka, skrovliga och mögliga. Blomkålen full med insekter och ha en ful svart yta. Kålrötterna brukar vara mjuka, rotsellerin möglig och salladen sladdrig och vätskande.
Det är ungefär vad mina grisar äter förutom vitkål och morötter. Så deras kost består till större delen av kål och morötter och gräs i den mån jag får tag på fräscht och friskt sådant.

När vi åker och handlar nån annanstans bruar jag passa på att handla många olika i små mängder. Då slinker det även med gurka, melon, vindruvor och annat gott.

Tack o lov gillar dom iaf torkade grönsaker och det kan jag få tag på inne på Arken. Så dom får lite variation iaf!

sandraedlund
0

#15 Stämmer bra att jag bor hyffsat i centrum, känner dock inte till någon invandrar affär med grönsaker, finns en här där jag bor men det är mer som en liten mataffär med utländska produkter och tobak :)
Kålrötter och Rotselleri är det väldigt bra kvalité på här där jag bor, men tyvärr så är det något som mina marsvin alltid lämnar, de smakar inte ens på det utan det ligger tyvärr kvar till morgon efter, annars hade jag definitivt köpt mer sådant eftersom det har bättre kvalit+e av det här uppe i Ume :)

Precis som du beskriver blomkålen, börjar alla grönsaker i våran närhet se ut nu, inklusive salladskålen, vilket är mycket tragiskt.

Något som mina grisar är totalt galen i är grönkål, men det finns inte att få tag i här största delen av året tyvärr =(

Likaså tyvärr med gräset, direkt när gräset har blivit tillräckligt högt för att plockas, så klipper bovärdarna gräset, så gräs är heller ingenting jag kan ge dem mycket av. Brukar promenera ca 4 km bort för att få tag på långt fint gräs som jag brukar ge dem ;) Det är det bästa jag kan hitta i sådan här storstad xD :p

[copicaddicted]
0

Men… Det finns ju en matbutik i centrum, nästan direkt på torget. Iaf FANNS det en där. Hemköp har jag för mig. D'r hade dom iaf bra grönsaksavdelning förr.

sandraedlund
0

#18 Aldrig kollat där tidigare faktiskt! Hyffsat nära mitt jobb också ;) Skall absolut kika där i veckan! tack för tipset :D