Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 985 ggr
godisgrisen
2

På Blocket finns det djur

Jag har tänkt skriva detta inlägg länge…

Kom ihåg att jag på intet sätt vill påstå att det inte finns ett problem med marsvin på Blocket för visst finns det marsvin där och i varje enskilt fall finns en historia. Många är ungar som säljs och ibland av väldigt seriösa uppfödare så allt är inte elände även om det existerar tragiska fall. MEN det är inte så väldigt många mnarsvin ute på Blocket faktiskt! Det finns krafter i marsvinssverige som hävdar att så är fallet men jag håller inte med. Det finns en ganska stor efterfrågan på marsvin i första hand ungar men även på vuxna djur.

Jag har gjort en mycket ovetenskaplig stitistik då jag räknat de poster som finns på de två första sidorna på dels gnagare och kaniner och dels djur allmänt allt är på hela landet. Vet inte om idag är ett bra exempel det blev idag eftersom det var idag jag gjorde det bara. Kom ihåg att det är sensommar så katterna är himla många på vintern finns inte alls lika många kattannonser.

Gnagare och kaniner helalandet på Blocket idag. (antal annonser inte antal djur)

Möss 1

råttor 1

chinchilla 2

gerbil 1

hamster 11

bur mm. 15

kaniner 69

marsvin 10

Alla djurtyper hela landet på på Blocket i dag (antal annononser)

kanin 7

burfåglar 3

katter 24

akvarier 6

hundar 27

getter&får 3

tillbehör 21

höns 5

marsvin 1

Som sagt ovetenskapligt då jag bara tagit en slumpartad dag och underlaget är rätt litet orkade inte räkna hur många sidor som helst men jag tycker att detta ger en bild av hur det brukar se ut. Kom i håg att det enligt Animalisrapporten finns nästan lika många marsvin som kaniner i landet mins inte siffrorna men skillnaden är inte jättestor ändå drösar det av kaniner på Blocket och marsvinen är bara några få. Det kan bero på att kaniner visar sig vara jobbiga att hålla eller/och att uppfödare av kaniner använder Blocket som försäljninmgskanal mer än marsvinsuppfödare, vad vet jag men visst ser kaninerna ut att ha problem men inte marsvinen?

Hundar och katter är vanligare djur än kaniner och marsvin. Katt är Sveriges absolut vanligaste husdjur så det är klart det finns många katter på Blocket men jösses vad med hundar det finns där! Det skulle jag se som ett allvarligt problem. Det fanns fler hundar där idag än katter trots årstiden och den stora skillnaden mellan antalet katter och hundar i Sverige.

Lyan
0

Och om man tittar på raserna på hundarna så är det väldigt ofta stora blandraser och "amstaffs". Vissa hundar kan man följa hela deras uppväxt via Blocket :'(

Angående katter så är det mååååånga som aldrig hamnar på Blocket eftersom väldigt många katthem inte annonserar där.

Sedan alla sk blandraser som man hittar på Blocket, ofta utan någon rasinblanding alls utan folk är så korkade att om en katt är långhårig så är det naturligtvis en norsk skogSkatt eller om den är blå så är det en russian blue. Rent bedrägeri med andra ord och det hjälper inte katternas status ett dugg eftersom det visar att huskatter är något man skäms för och vill göra "bättre".

Om man söker på marsvin och kollar på länen så brukar Skåne vara extremt marsvinstätt jämfört med resten av Sverige (förutom Stockholm).

För övrigt så försöker jag undvika att gå in på Blocket. Blir bara förbannad