Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 624 ggr
Mojma
0

AKUT skadad hamster hjälp!

SKRIVER IN HÄR OCKSÅ DÅ NÅGRA HÄR KANSKE VET, tack för förståelse moderator!

Min ena dvärghamster har fått en skada på ögat, det blöder, jag har ringt & ringt till jourmottagning. Ska ta henne till veterinär imorgon.

MEN hur ska jag sköta ögat under natten? Hon bor såklart med en kompis, de brukar slåss i typ 3 sekunder då & då, KANSKE har den andra råkat bita henne i ögat men jag är tveksam. Jag såg igår att SJÄLVA ÖGAT var svullet & att det var blod INNUTI ögat.

Som sagt hur sköter jag det på bästa sätt i natt? HJÄLP NI SOM KAN DETTA!

- Uppskattar om endast kunniga svarar så jag inte ödslar bort tid på gissningar då jag verkligen vill försöka rädda henne från infektion & därmed död. TACK

Eulwen
0

Sära på hamstrarna, sätt den skadade i en låda med fleece i botten (för att undvika damm och smuts från spån). Om ögat är trasigt och vätskar så tvätta med koksaltlösning och t.ex. bomullspad, se till att padden är ordentligt blöt och stryk mycket försiktigt på utsidan (så att det liksom sköljs). Hade det varit ett vanligt sår hade jag sedan rekommenderat dågot bakteriedödande men eftersom det är ett öga vet jag inte vad du skulle kunna använda, någon annan kanske kan svara på det.

eemmaf
0

Hade kokat vatten! Om du inte ha koksaltlösning hemma! Och tvätta händerna nog innan. Doppa bomull i de avsvalnade vattnet och dra utifrån och in. Bara ett drag och sedan ta ny bomull och blöta. För att få ut så mycket smuts som möjligt! Lycka till!

Med vänliga hälsningar

Emma

Lamina
1

#2 Koksaltlösning är hur lätt som helst att göra. Bara att blanda ett kryddmått salt i en deciliter kokande vatten (eller en tesked salt i fem deciliter kokande vatten)

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?