Planerat bur bygg
Har kommit fram till att jag vill bygga en bur till mina (framtida) marsvin (och min tant som jag har nu också såklart ^^). Mätte för några veckor sedan att jag har plats för en bur på 160X90 och ska försöka få träslöjdsläraren att låta mig bygga den som ett projekt! Även en L-formad överplan kommer att byggas. Gjorde en ritning för att ni skulle förstå lite bättre hur den är tänkt att se ut :)
Överplanen kommer att byggas enskilt, alltså så kommer buren att bestå av två delar. Ramperna ska fästas med gångjärn i övervåningen så att man ska kunna fälla upp dem ifall man behöver lyfta ur överplanen.
Överdelen kommer att ha fleece som botten och underplan kommer att ha vanligt spån. Ska även införskaffa en sådan påshållare som man kan köpa på IKEA för att hålla höet fräschare längre tid och den kommer finnas på underplanen. Grönsakerna ska serveras på en liten glasskärbräda på övervåningen för att inte blöta ner fleecen så mycket.
Överplanen kommer att bli ungefär 35-40 cm. hög och alla kanter kommer att bli 27 cm. Ramperna kommer att kläs med lite halkfri tejp och kommer troligen att få stå på tegelstenar om jag får tag på två stycken (för att få en lägre vinkel).
Tar gärna emot synpunkter och kritik på den planerade buren så tveka inte att skriva, frågor är även det välkommet! ;)
Jippie!
Blir så glad när jag läser om dina planer. Jag har skrivit i en annan burbyggestråd och frågat efter om någon byggt just din typ av bur. Vi har inte så mycket golvutrymme och jag vill bygga på höjden. Dock blir ett burskåp onödigt stort och svårt. Vi är inga proffs-snickare i huset.
Jag har sett burar med övervåning på bild och kanske i någon filmsnutt, men kan inte minnas var. Jag hoppas du får möjlighet att göra din bur i träslöjden. Visa gärna här hur arbetet fortskrider! Jag kommer att följa ditt projekt och många med mig är säkerligen intresserade.
LYCKA TILL!
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
#1 Ingen proffs-snickare här heller direkt men det är inte så svårt att bygga en bur på höjden om man bara tänker lite extra på säkerheten! ;)
Bilder kommer troligen att komma, men det kommer nog att bli dåliga bilder eftesom de i sånna fall kommer att tas med mobilen.
Tack så mycket!
Har påbörjat en bur lite liknande din fast större. Våran botten är 190x160, sen har vi två L-formade övervåningar. De övre burarna är inte klara, ska läggas in matta och snickras framsida men bottendelen används och är mycket uppskattad. Det jag dock reflekterat över är att det är svårt att ta fram marsvin som kryper längst in i hörnet. Övre burarna har ett djup på 60cm. Jag kan krypa ner helt och hållet i buren och får då krypa in under både vid städning och när jag ska ta fram marsvin. Ev kommer jag spärra av på snedden längst in i hörnet. Kan vara en reflektion att ha med i dina planer.
#3 Tack för tipset, men det tror jag inte kommer att bli något problem faktiskt, för dels kommer jag kunna ta bort överplan och så kommer hela bygget att stå på ben så det kommer upp ovanför marken och jag inte behöva bryta ryggen av mig för att nå in under överplanen ^^
Lycka till med ditt burbygge!

Ser jättefint ut :-)
Kommer säkert att uppskattas av dina (kommande) grisar. Hoppas att din träslöjdslärare låter dig bygga buren :-)
Vill bara påpeka att marsvin inte får hållas på ytor som har sidor kortare än 40 cm så du bör göra ena sidan på ovanvåningen lite bredare (40 cm istället för 35 cm).
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
#5 Tack för rättelsen! Givetvis ska jag göra den 40 bred då istället.