Hjälp, Smuts i rumpan
Våra killar Mio och Melvin har nu bott hos oss i fem veckor. Har ibland sett att Melvin som är lite långhårig har "smuts" i rumpan, inte runt köteln utan nedanför i hålet. Idag när han satt hos mig så såg jag att det är hår blandat med spån och försöker pilla bort det. Slutade genast när det verkade sitta ordentligt fast och rumphålet lixom följde med…….såg riktigt obehagligt ut
.
Är det någon annan som varit med om detta och hur ska jag göra för att få bort det?? Eller kan det sitta där?
Tacksam för hjälp!
Bada honom & föna torr. Sen klipp ner pälsen i rumpan. Om det är riktigt tovigt klikpp försiktigt bort tovorna innan badet. Långhår kräver xtra pälsvård även att de är ner klippta.
…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes
Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering
Menar du att det fanns spån och hårstrån inuti rumpan? Det är rätt vanligt att det händer med pojkar. Det gäller bara att kolla lite då och då så att allt ser bra ut. Enstaka liten spånbit är ingen fara egentligen, det kan nog följa med bajset senare.
Och hur menar du med att "rumphålet följde med"? Det kan inte ha varit snoppen det satt fast i? :p
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.