Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1930 ggr
Zella
1

Rädda att bli lyfta

Mina pojkar är rädda för att lyftas och att bli burna. Den ena han skriker högt när jag tar upp honom. Bara att sätta handen under magen gör att han skriker. Att klappa honom i buren går bra och när han sedan är i famnen så verkar han inte rädd, det verkar va just lyftet som är obehagligt. Båda springer och gömmer sig när jag kommer fram till buren och märker de att jag inte ska ta upp dem så kommer de fram.

Är det vanligt att de gör så? Jag har haft de i några månader nu men de är lika rädda för att bli lyfta som de var i början. Jag tar upp dem flera gånger per dag och klappar de även i buren, så jag tycker de borde se att jag inte ska skada dem snart. Kan det ta långt tid? Jag funderar på om Rufus, han som skriker, blivit tappad tidigare, kanske i djuraffären eftersom han är så fruktansvärt rädd.

Finns det något tips på vad jag kan göra för att minska deras räddsla? Kanske jag gör något fel, typ lyfter de fel eller så.

paronskrutten
0

Min ena hona gjorde så förut, när hon inte ville att man skulle ta upp henne. Låt bli att ta upp honom ett par dar :)

Helena

Abico
0

Det kan ju hända att han som skriker mest blivit tappad och ev. skadat något inne i kroppen, och att det gör ont när du lyfter.
Men jag har aldrig haft problem med detta så jag känner att jag inte kan ge så mycket råd. Möjligen att du belönar honom efter att du lyft honom och att du gör det många gånger under dagen.
Lycka till!

Kram Hanna

Hanna 

[Liinda]
0

Jag har en hona som gör så och hon har jag haft i över ett år och hon springer runder i buren och skriker när jag petar på henne. Men sen kan jag lyfta henne det är mest som hon larver sig och att hon kännar att hon bara måste springa sin runda innan jag får lyfta henne ser skitlarvigt ut:P Hon är allmänt larvig när det gäller allt :)

FeliciaS
0

Ta upp de ofta så att de lär sig att det inte är något farligt, och ge de någon mumsbit varje gång tills de inte piper längre. Funkar med min hona som kom för nästan 2 månader sedan.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

shintaida
0

Så göra våra också. Varför vet jag inte. Men när de väl ÄR uppe, ja, då är det inga problem alls.

// Shintaida

svampi
0

Mina marsvins mamma gör också så. Det kanske finns ett annat sätt att ta upp dom på?

fulfisk
0

Två av mina marsvin har nyligen slutat att springa undan när jag ska lyfta upp dem. Det går nog att vänja dem av med det. Se till att lyfta upp dem snabbt och säkert så att du inte jagar runt dem i buren först, det tror jag skrämmer upp dem en hel del. De vänjer väl sig så småningom, det kan ta sin tid dock.