Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1528 ggr
Mollsan
5

Djuraffär vs uppfödare?

Oj, nu kommer jag säkert ligga pyrt till, men jag ifrågasätter ändå o hoppas ni förstår hur jag menar.

Många (om inte nästan alla?) här inne skriker högt o varnar för att köpa på djuraffär o menar därmed att det absolut bästa är att köpa från uppfödare. Så detta är alternativet jag övervägt efter goda råd o ideér. Men kan inte låta bli o kika på marsvinen i affärerna när jag hade andra ärenden dit såklart :) Den djuraffär där jag brukar handla har jättestora öppna burar till sina marsvin. Massor av hö, många hus i varje "bur" (Det är plexiglasburar i väldigt stor stl) Dom har hanar för sig o honor för sig. Aldrig marsvin ihop m kanin osv. Med andra ord ser det väldigt friskt o fint ut. Dom ger exakta kostråd och ratar helt saltsten o c-vitamin i vattnet. De verkar väldigt måna om djuren och man får inteta upp djuren hur som helst (vet att någon nämde att man får d på djuraffärer) Självklart är jag medveten om att de förmodligen köper av grossister, men iallafall verkar de medvetna om marsvinetsbehov o välbefinnande på affären.

Så till de uppfödare jag haft kontakt med. De har verkat alltmer desperata för varje mail. Nästan "tvingat" på mig marsvin. Fått bilder på marsvin i gallerburar med massa bajs överallt o lite om ens något hö. De har mängder av marsvin i sk marsvinsrum. Där burar trängs med varandra. Självklart menar jag INTE att det är så här hos alla uppfödare, jag gör bara en jämförelse!!! Det jag undrar är varför det "alltid" framställs som uppfödare är fantastiska, medans djuraffär är "hemska"? Som blivande marsvinsägare tar man åt sig av detta o personligen tycker jag det är minst lika hemskt att gynna oseriösa uppfödare som att gynna BRA djuraffärer! Eller har jag helt fel? Möt mig gärna med argument, men utvecla de gärna så det inte bara blir: Djuraffärer är vidriga! Lr: Så där är det ju inte hos alla! Nä, DET vet jag. Jag vill snarare veta VARFÖR en sund djuraffär (JO, dom finns!) är så mkt sämre för djuren än en uppfödare som snarare blivit som en grossist o ser mer till sitt ego att "tycka om marsvin" än till djurens välbefinnande. Ni kan inte få mig att tro att man hinner med 50-60 marsvin på samma sätt som tre-fyra. Att vara uppfödare gör en inte automatsiskt duktig och lämplig som djurhållare.

Jag försöker bara förstå skillnaden här o vill gärna ha er hjälp. Hoppas ni förstår mig och inte tror att detta är kritik. Utan snarare en som vill försöka förstå :)

Mvh

_Charlie
5

Alla djuraffärer är såklart inte vidriga, bara för att merparten av dom är det.

Det som de allra flesta har gemensamt är att de köper in marsvin från grossister.

Så oavsett om djuraffären tar bra hand om marsvinen eller inte, stödjer ett marsvinsköp från djuraffären grossistuppfödarna. Det är det som är det vidriga i det hela.

Jag hade inte en aning om marsvinsgrossister för ett år sedan. Jag trodde att man inte skulle stötta djuraffärerna för att marsvinen kom från barnfamiljer där de stoppat ihop okända marsvin för att poppa lite ungar, och så lämnat in dom i djuraffären. Jag trodde att man inte skulle stötta hoppsan-avel.

När jag sedan fick veta vad en marsvinsgrossist var blev jag alldeles förskräckt.

Det springer runt tiotals - rent upp mot hundratals marsvin på samma golv, honor, hanar, gamla, bebisar, syskon, föräldrar you name it. Parningsfest hela dagen lång.

Små ungar får ungar med sina egna bröder, pappor etc och det finns ingen koll på hur marsvinen egentligen mår.

Då och då skördas de som ser ut att ha rätt ålder inne för att levereras till djuraffärer runt om i hela sverige. Marsvinet kan vara 3 veckor, ingen vet för ingen har koll på när det föddes.

Samtidigt skördas också döda bort från den enorma flocken.

Blir marsvinen inte sålda i djuraffären inom en viss tid, åker det tillbaka till marsvinsfabriken för att göra bebisar.

Direkt efter att en marsvinshona fött, börjar hon brunsta, och brunstar hon blir hon parad. Mammorna föder alltså kull på kull på kull tills de stupar.

Det finns ingen koll på hälsa, på sjukdomar, på inavel. Ingenting.

Det är DET som är det vidriga med djuraffärsstöttning.

Jag trodde när jag fick höra om detta att det var väldigt ovanligt att djuraffärer tog in djur från dessa fabriker. Det visade sig tvärtom vara mer vanligt än hoppsan-kullar som lämnats in.

All heder till djuraffärer som sköter om djuren på allra bästa sätt, men på det sättet djuren kommit till världen är inte rätt för att djuraffären ska tjäna pengar.

Avel hör hemma i en miljö där det sköts efter marsvinens bästa och med hela uppfödarens hjärta. Inte efter pengarvinnings skull.

_Charlie
2

Något annat jag kom att tänka på är att en marsvinsuppfödare föder upp för att den tycker det är roligt. Det finns ingen ekonomisk vinning bakom det eftersom en uppfödning som sköts på rätt sätt går man back på, oavsett om man tar 10 kullar per år. Man får inte in dom pengarna det kostar att driva en uppfödning.

Från en seriös uppfödare kan man lita på att informationen man får med sig är korrekt. Man får också allra oftast livslång support om man någonsin skulle behöva hjälp med något.

När jag köpte mitt marsvin från djuraffären fick jag fel information, vilket gjorde att mitt marsvin blev väldigt sjukt. När det hände hade jag ingen annan att vända mig till än till djuraffären, som återigen gav mig helgalen information om hur han skulle bli frisk.

En seriös uppfödare hade gett mig rätt information från början, och hade jag ändå behövt hjälp igen hade den återigen gett mig rätt information om hur jag skulle hjälpa honom.

Arinah
4

Läs Godisgrisens inlägg "För mammornas skull"

eemmaf
6

Vill bara påpeka att jag jobbar i två djuraffärer, och inte någon utav dom köper marsvin i från grossister, utav ifrån privatpersoner. Så att alla köper ifrån grossister tycker jag är väldigt fel att säga.

Med vänliga hälsningar

Emma

Aristarcos
2

Det som förutom att man med stor risk stödjer massproduktionen vid köp i djuraffär är också att de ofta har Ohyra, Ringorm och dessutom kan vara dräktiga. Speciellt så har flera fått extra marsvin ett tag pga att de alla gånger inte är säkra på könen på marsvinen.

Du säger att du fått bilder på bilder fullt av bajs i burar, men fine, visa inte mer intresse av den uppfödaren. De flesta uppfödarna tror jag sköter om sina djur med djup passion, har flera som jag kan räkna upp här. En uppfödare som tar 20-30 kullar området  har nog kanske tagit lite väl mycket på sig utan att peka ut någon speciell uppfödare. Bara min egen tanke.

Medan någon som bara tar ett par kullar per år kan vara rena drömuppfödaren på alla sätt.

Sen finns det precis som bland både hunder, kaniner alltid mindre seriösa och som värnar mindre om sina djur. Men man har alltid valet att välja den uppfödaren som känns mest seriös på så sätt så minskas ju också efterfrågan på marsvinen från dem som inte sköter dem som de ska. Så det är ditt val att sålla ut guldkornen. En del säger tom att de är medlemmar i SMF utan att vara det egentligen.

Linnet
0

Det är väl olika från djuraffär till djuraffär, när det gäller marsvin så vet jag att det tidigare till och med tagits djur från utlandet, det känns inte bra, men det finns ju då marsvinsuppfödare som har 30-40 vuxna marsvin plus massa kullar hela tiden, då tycker jag INTE det känns seriöst, även om dom föder upp med stamtavla och har sina mål hit och dit, är med i marsvinsföreningen, är registrerad uppfödare och åker land och rike runt på utställningar. DÅ kan man nästan lika gärna köpa från djuraffär. Men ett stort problem med djuraffärerna är att dom har så dåligt med kunskap, ger felaktig information och kan inte könsbestämma djuren, har flera gånger blivit uppringd av dom som köpt i djuraffär vad som skulle vara två av samma kön och så kom det ungar, vet också en som åkte till djuraffären för att få en unge könsbestämd och dom sa att det var en hona men visade sig vara en hane, vilket resulterade i 4 kullar.

Vad gäller kaniner så tycker jag att dom kaniner som finns på djuraffärer sällan ser renrasiga ut och det känns som att man aldrig riktigt kan veta hur stora dom kommer att bli. Dom som säljs som hermeliner ser verkligen inte ut som hermeliner, alldeles för långa öron och smalt huvud och kropp, likaså dvärgvädurarna ser inte alls rastypiska ut utan är oftast riktigt fula om man nu får säga så, tror att det ofta är blandraser. Sen vet man ju sällan varifrån dom kommer, får inte se eller träffa föräldrarna.

Mirinda
5

Du är modig som vågar "sticka ut hakan" i denna så infekterade fråga. Jag tycker att ditt resonemang håller; Man ska inte dra alla över en kam.

Men eftersom jag också vet vad jag har fått lära mig av dem som haft marsvin länge; att allt inte är vad det ser ut att vara, så är det viktigt att ta Charlies inlägg på allvar.

Det svåra är att veta var marsvinen kommer ifrån i djuraffären. Och lika svårt kan det vara att känna sig säker på att uppfödaren man kommit i kontakt med är kunnig och seriös. Visst kan du börja som jag gjorde och gå in på Svenska Marsvinsföreningens hemsida och där välja ut några registrerade uppfödare att kontakta. Det är i alla fall en bra början. Sedan måste man gå på känsla. "Är det här en uppfödare jag litar på?" "Ser djuren ut att ha det bra?"

Här där jag bor har djuraffärens ägare berättat att han tidigare sålde djur i sin butik (nu har han bara foder och utrustning). Men eftersom han inte visste säkert att djuren, bl a marsvin, kom till bra hem så slutade han sälja djur. Det kallar jag seriöst.

Diskussionstrådarna är ju till för diskussioner och ingen seriös uppfödare behöver känna sig anklagad för att  Mollsan tar upp frågan. Vi som köpt marsvin av er vet ju att ni är otroligt kunniga och seriösa. Vilken djuraffär lovar livstids support till en nybliven marsvinsägare?

Våra marsvin är köpta hos en tjej som verkligen finns där när man har frågor och bekymmer. Hon har lärt oss mycket om våra marsvin. Men jag anar att vissa marsvinsägare har startat en uppfödning och inte varit tillräckligt förberedda på hur det kan gå och hur mycket tid och engagemang som krävs. Kanske är det såna uppfödare du stött på?

Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare

Linnet
0

#7 Håller med om att djur inte ska säljas i affärer, dom tjänar knappast nåt på djuren dom säljer, det är tillbehören dom tjänar pengar på, dom skulle ju kunna hänvisa till uppfödare i stället.

_Charlie
4

Många djuraffärer säger "de kommer från en seriös uppfödare i närheten" när man frågar varifrån marsvinen kommer. Vi får inte glömma bort att även grossisterna är uppfödare. Bara för att de säger uppfödare betyder det inte att verksamheten är seriös.

Kan inte djuraffären ge mig information om vilken denna seriösa uppfödaren är utgår jag från att de köper in sina marsvin från grossisterna.

Jag tycker själv att oavsett om uppfödaren är en grossist eller en privatperson är denne allt annat än en seriös sådan, om den väljer att släppa ansvaret över liven den själv satt till världen till en djuraffär. Var liven h*n valde skulle födas inte mer värda än så ska man inte ha hand om en uppfödning över huvud taget.

Linnet
0

#9 Ja det har du faktiskt rätt i, skulle inte skicka till djuraffär, har blivit uppringd av djurmagazinet och dom frågade om vi hade marsvinsungar, fast då hade vi inga så det var inget jag ens behövde fundera på.

_Charlie
8

Sedan kan vi ta upp ytterligare en aspekt - priset!

Om jag utgår från min djuraffär, en snuskigt dålig Arken zoo (bara en i raden hemska Arken zoo affärer).

Där får du ge 350 kr för en hane, och 500 kr för en hona.

Då får du:

- Ingen information om vilka raser som finns i marsvinet. (Jo just det, är den lite krusig är det såklart en teddy, för alla med lite krus måste ju vara teddy! (?))
- Inget exakt födelsedatum. (Tja, en 11-12 veckor är han nog.)
- Ingen information om var den kommer ifrån.
- Ett papper med felaktiga skötselråd. (Saltsten, c-vitamindroppar etc.)
- Lov att köpa ett ensamt marsvin utan minsta ord om att de ska ha kompis.
- Lov att köpa en 70x40 bur med orden "ska du bara ha ett är det denna buren du ska ha."
- Du får veta att denna pelletsen innehåller all c-vitamin som behövs.
- Du får råden att vara försiktig med grönsaker eftersom marsvinet (4 månader) aldrig smakat grönsaker.
- Du får med dig sellnic hem.
- Du hittar ett förlamat marsvin i buren några veckor senare pga c-vitaminbrist. (Han gillade ju inte grönsaker och pelletsena var ju nog?)

Etc etc etc (helt och fullt självupplevt, inga spekulationer eller gissningar)

Då jämför vi med en seriös uppfödare. De skiljer mycket sällan priserna på honor och hanar, alla är precis lika mycket värda. Priset brukar ligga på mellan 250-350 kr allt som oftast, för alla kön och alla åldrar. Eventuellt lite billigare för vuxna djur. Och eventuellt lite (ibland galet mycket) dyrare för skinnys vilket jag tycker är fel eftersom de dels inte alls är ovanliga längre, och dels lever de kortare liv än pälsade marsvin.

Då får du:

- Ett marsvin som är registrerat i SMF
- Stamtavla i vilken du kan se 3 generationer bakåt.
- Ett marsvin som aldrig behöver leva livet själv eftersom de nekar ensamma marsvin att säljas utan kompis hemma.
- I princip garanterat ohyresfritt.
- Nybadat.
- Nyklippta klor.
- Genomgång av kloklippning vid behov.
- Du får SE föräldrardjuren och eventuella syskon.
- Livslång support vid minsta behov av hjälp.
- Ofta möjligheten till grispassning vid behov.
- Oftast möjligheten att lämna tillbaka oavsett anledning, oavsett hur lång tid det gått sedan köpet.
- Hjälp med omplacering om grisarna ej kan komma tillbaka till uppfödaren.

Jag har säkert missat massor med både för och nackdelar, men jämför man vad man oftast får för priset så ser man ganska snart hur snedvridet det faktiskt är.

_Charlie
0

#4 Vet inte om du syftade på mitt inlägg? Jag skrev "Det som de allra flesta har gemensamt".

_Charlie
3

Kom på ännu en annan sak.

Ofta säljs hona+hane tillsammans i tron om att det är samma kön, för att när det föds ungar plötsligt är chansen stor att familjen ringer till djuraffären och då får erbjudandet att lämna in ungarna till affären. Vips så fick de gratis djur att sälja vidare.

tantnett
0

Vill tro och hoppas att inte alla djuraffärer gynnar oseriösa grossister, samt är så totalt ointresserade att dom varken månar om djuren och är komplett okunniga.  Obestämd Därmed ej sagt att TS är fel ute i detta ämne.

Men jag har faktiskt dåliga erfarenheter från "seriösa" uppfödare. Avtalade tider som jag skulle hämta djur på har i sista sekund avbokats mer än en gång.

Stamtavlor har inte kommit som bestämt, ena djuret är numera 1.5 år gammal.

Dom "seriösa" uppfödarna visar sig inte alla gånger ha så optimala förhållanderna för djuren som man fått uppfattning om när man pratats vid på telefon innan besök.

Vid flertal tillfällen svarar uppfödarna varken på email eller telefon när man söker kontakt.

Nej jag har mer än en gång sagt att nu bryr jag mig inte längre med att krångla med struliga uppfödare, hädanefter köper jag mina marsvin från djuraffärer.

Men turligt nog så har det trots allt visat sig att det finns underbara goa marsvinsuppfödare, man skall bara finna dom. Glad

Marsvin 4-ever Tungan ute.

tantnett
0

Kom att tänka på att jag i mitt förra inlägg glömde förtydliga att jag är oerhört tacksam och glad att jag kom i kontakt med Abico samt Marsvin 90. Skrattande

Ni gav mig tron tillbaka på marsvinsuppfödarna.

Mollsan
0

Tack för alla reflektioner och bra svar! Jag menade klart inte att alla uppfödare är strunt o alla djuraffärer bra, men det verkar de flesta förstått ;) Tack för att ni bringar klarhet i detta ämne!

Angeloox
2

Min mamma jobbar på djuraffär och jag har fått vara med "bakom kulisserna" eller vad man ska säga, och skulle utan problem kunna tänka mig att köpa ett djur från affären. Alla som jobbar där lever för djur och ser alltid till att de har det så bra som möjligt!

Visst är det så att djuren köps in av grossister, men den som djuraffären använder sig av tillåter att folk kommer och hälsar på och får se hur det går till och hur de har det. Cheferna på djuraffären åker dit då och då för att se att allt står rätt till med företaget.

När det gäller marsvinen går det ofta inte göra en beställning, eftersom de helt enkelt är slut, pga få avelsdjur. Dessutom går det inte att skicka tillbaka djur till grossisten som inte skulle bli sålda.

Ville väl bara få fram att jag anser att om djuraffären är seriös och tar ansvar kan den vara precis lika bra som en privat uppfödare! :)

[Tinus-mus]
0

jag skulle bara vilja tilltägga en sak som jag själv har varit med om.

om djuren inte blir sålda utan kan sitta i månader helt själva, blir vädligt sygga och till sist slår man i gäll dom eller ger till vissa ormuppföddare.

Jag jobbar på helgerna som en slags mellan hand alltså jag tar hand om gamla, sygga, och nerviga marsvin och råttor som ingen vill ha och hjälper dom till dom har lärt sig bland annart sitt eget språk. man kan kanske kalla de jag gör är att rehablitera marsvin till friska och väl månde djur.

Visa av dom kanske till och med stannar hos mig eller min bror som keldjur pågrund av att dom trivs bra där dom är eller är för gamla.

Jag kan säga att hon som driver våran rehabligtering är chef för en zooaffär och de tycker jag är bra,

Oftast kan faktist den zoo affären ge återlänings garanti vilket jag tycker är skit bra för en zoo butik=)

_Charlie
0

TS, nu när jag såg var du bor undrar jag om det är Tassar & morrhår i Växjö du pratar om i din trådstart?

Om det är det kan jag säga att jag har varit inne i väldigt många djuraffärer i mitt liv. Aldrig någonsin har jag gått runt i affären med enorma ögon och munnen på vid gavel och utbrustit "wooooow" gång på gång i någon annan djuraffär. Jag har heller aldrig gått fram till personalen med min stora fågelholk till mun och gett dom priset för världens finaste djuraffär någon annan gång.

Om jag tvunget skulle behöva köpa ett djur i framtiden från en djuraffär är det den enda affären jag skulle vända mig till. Gnagarna och kaninerna bodde till och med bättre där än hos mig. SkämsSkrattande

Mollsan
0

#19 Ja, det är Tassar & Morrhår jag tänkte på ;) Visst har dom fint?

[saphirasmarsvin]
1

#19; Jag måste bara påpeka att deras skötselråd är lika "imponerande" som många andra djuraffärers. Tråkigt för det hade varit så kul om en djuraffär hade "alla rätt" för en gångs skull. Det är ju ändå den informationen en ev köpare får med sig och i så fall är det olyckligt.

Länk

Fridaaaa
0

#21 Kolla med in dem, dock var det mycket bra där i också, ändå bättre än många andra djuraffäreras men även mycket felaktigheter också.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[saphirasmarsvin]
0

#22; Ja, precis! Men det räcker liksom inte att det finns något som är bra och något som är heeelt uppåt väggarna. Tycker man måste ha betydligt högra krav än :)

Fridaaaa
0

#23 Nej det vet jag :) Men menade att det är mycket mer bra i deras skötselråd än vad jag har sett på t.ex grizzlys sida :)
Men ja det ska inte finnas felaktig fakta alls.

På tassar och mårrhår säger det t.ex att marsvin ska vara 4-7 månader när dem sätts i avel vilket ju är galet ./

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

godisgrisen
0

#24 Bara att ge rekomendationer på ett skötselinfoblad om marsvin från en djuraffär tycker jag är helt galet. Jag tycker inte det är lämpligt att uppmuntra eller ens påminna nya ovana marsvinsägare att avla.

Mitt inlägg i debatten är att tipsa om tråden För mammornas skull.

Mollsan
1

Jag tycker det är jättebra o nyttigt att läsa alla era svar! Nu kommer jag dock vända mig till en uppfödare vid ev marsvinsköp. Och det har jag nog haft i tankarna hela tiden, ville mest få upp debatten till ytan och få svar på mina funderingar. Vilket jag absolut känner att jag fått

Tack! :)

Creation
1

Vem som helst kan kalla sig för uppfödare, så att vara uppfödare gör ingen fantastisk(jag personligen är oerhört kritisk många gånger). Jag tror inte att det är vad folk menar heller. Jag brukar göra mitt bästa för att understryka att jag rekommenderar personer att köpa från en seriös uppfödare.

En seriös uppfödare är många gånger mer värd än en seriös djuraffär. Men en seriös djuraffär är förstås många gånger bättre än en oseriös uppfödare. (Vill tillägga att en seriös djuraffär inte köper djur från grossister, enligt mig…)

Man har ett ansvar som blivande köpare, att ta reda på hur pass seriös uppfödaren/djuraffären är innan man köper därifrån. Hembesök rekommenderas varmt då! Det är inte  svårt att få tag på en uppfödare som man är nöjd med och det är värt det lilla krafttaget som krävs för att man ska nå dit.

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

tantnett
0

#27 Bra skrivet. Men just det med det citat "lilla kraftaget" tycker jag man skall kunna begära av uppfödarna också, så att dom står till vad man har avtalat.

Samt att dom bemödar sig att iallafall åtminstone svara på email samt telefon.

Sandra-B
0

Enligt L80, 3 Kap, 3§ har de som säljer djur yrkesmässigt skyldighet att lämna skriftlig information om bland annat djurets eventuella dräktighet (punkt 11.).

Det är alltså ingenting som någon eller några djuraffärer har kommit på själva, utan det är ett krav att det ska finnas med i skötselrådet - tyvärr.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!