Ras Registrering? alpaca
Har funderat på en sak, min skönhet Rapunzel är inte rasren utan kommer från en peruanpet och en "riktig" peruan, men Rapunzel och hennes ena kullsyster blev alpaca.
Min fråga är då, om man skulle vilja, skulle man kunna regga henne som en alpaca? Vad krävs för att man ska få regga sitt marsvin i en viss klass?
Uppfyller hon kraven för att se ut som alpaca(två virvlar på baken, lång päls, lugg)? Det är det mer väsentliga, och inte vad hon har bakom sig. Så länge marsvinet ser rastypiskt ut kan man registrera det.
Det främsta syftet till att registrera är väl dock egentligen för att kunna ställa i rasklass. Nu är hon klippt och kan i så fall ställas i klippt långhår förstås. Är det därför du vill regga henne?
Det ser inte ut som att hon har mycket till lugg, så alpaca kan du nog inte regga henne som. Hon ser mer ut som en texel, kanske med extravirvlar. Stämmer min observation?
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
Jag var bara nyfiken faktiskt, funderar inte på varken avel eller utställningar. Inte för intet jag kallas nyfiken i en strut ;) hehe. Har klippt hennes lugg eftersom hon inte såg så mycket, och hon blev faktiskt mer frammåt när luggen var borta ^^ Antagligen kändes det tryggare när hon såg mer :) Virvlar på rumpan har hon med, dock syns de inte så mycket för all krullpäls ^^.
Men för att regga måste alltså marsvinet se rastypiskt ut och svårare än så är det inte om jag förstått rätt? :P