Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1068 ggr
djurälskarenFlorentina
0

mat till marsvin?

jag undrar om jag gör rätt med maten för jag vill inte oroa dem eller få dera matsmältning att krångla så jag ger bara mycket (mycket) hö, bananskivor, paprika,äpplen och vanligt foder med c vitaminer är det bra leler ska jag ha med något mer?

jag vet att man ska ge blomkål och andrakålgrönsaker, men jag vill vänja dem till nya miljön och människorna innan dem måste misstänka maten ännu mer..

ni får gärna ge exempel på mat till marsvin som funkar bra utan att marsvinen misstänker maten…

Lindblom7
0

Läste på internet att banan inte är så bra för marsvin.. En hemsida på engelska hade berättat att hon gav sina 2 marsvin en hel banan för att dela på den. Båda hade dött. :s Så det kanske inte är så bra med banan.

Sagaelf
0

Menar du pellets med "vanligt foder ned c-vitamin"?

Fridaaaa
0

Banan och äpple är enbart godis! Speciellt banan.

Men grönsaker som är bra att ge är paprika (ej dagligen helst, kan ge munsvamp), vitskål, spetskål, grönkål, blomkål, vitkål, persilja (ej dagligen) sedan hö då :)
Sedan då fri tillgång till bra hö!

Pellets kan vissa marsvin behöva, jag ger mina "svenska foder: Kanin&marsvin", plus lite havre, fungerar bra till mina :)

Läs på humlans marsvin eller på kost-artiklarna här på sajten :D

#1 Banan är inte giftigt för marsvin, mina får det som godis, inte ens 1 gång/månad, men bara kanske 1/4 banan på 2 marsvin :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

carsbo
0

det som #1 beskriver måtte vara en myt. Jag gav mina 2 marsvin i början en banan o dela på som godis på helgerna, kanske 3 helger. Nu gör jag det mindre ofta dock, kan ju vara att det är något i det som ökar risker för si å så. men att personens dog måste berott på någonting annat.

för övrigt tycker jag #3 kommit ihåg allt. Utom gräs, gräs är jättenyttigt för dem å billigt för plånboken.

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

djurälskarenFlorentina
0

jag gav små bananskivor i 3 dagar för att få dem på bra humör och samma med åpplena och paprikan bara för att få dem på bättre humör. nu så ger jag dem blomkål, sallad, morötter och några körsbaärstomater. bra?

Fridaaaa
0

#5 Men det är inte bra för deras magar.
Tomat, morötter och sallad och äpple är bara godis.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.