någon som vet vad detta kan vara? stackars marsvin
hej alliphopa!
Jag tog upp mitt marsvin för en dag sen, då upptäcker jag att hon hade något konstig vid sidan av munnen, det ser ut som någon slags svamp eller en vårta och nu har även läppen sprukit som ni kan se på bilden.
jag undrar hur hon har kunnat få de på bara någon dag då jag inte haft uppe henne. hoppas att de inte smittar till min andra lilla tjej.
Jag undrar om de är någon som vet var de är och har varit med om något liknande och kanske har något tips på hur man kan få bort de?funderar på att ringa till en veterinär och fråga mer vi börjar så här! tack på förhand // sandra

Det ser ut som munsvamp.
Köp pevaryl på apoteket för behandling.
Pilla bort skorpan och smörj rätt rikligt med pevarylen på såret samt en bit runt om, två till tre gånger per dag tills svampen är borta plus ytterligare några dagar. Tyvär så svider pevarylen en del när man smetar på det.
Jag antar att du inte har pevaryl hemma och att du inte hinner få tag på det ikväll. Har du kolsyrat vatten hemma så kan du pilla bort skorpan och dutta på lite av det på såret tills du får tag på pevaryl.
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
tack så jätte mycket, jag hade pervaryl hemma, så jag fixade de dirket! jätte bra tips tack så jätte mycket :D
Hoppas det ör ok att jag hoppar in här. Kan man använda Canesten istället för pevaryl vid munsvamp?
//Mamma till både vilddjur och tamdjur. :-D

Så lite så :-)
Kan ju tillägga att du under behandlingen bör undvika att ge syrliga frukter och grönsaker, exempelvis paprika, eftersom det kan orsaka munsvamp och de ofta är känsligare för det när de är drabbade redan.
Ja, man kan använda canesten istället för pevaryl :-)
//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!
tack för tipsen! skönt med folk som är duktiga! och kan mycket! :)