Rasta hanar tillsammans
Hur gör ni som har flera hanpar när de ska ha golvtid? Gör just nu ett test med två av mina hanpar tillsammans i en golvhage. Det är ett väldigt tjattrande och springande men inga direkta konflikter. Är ju lite rädd att det blir problem i deras vanliga burar sedan men vore ju så mycket enklare om det går att rasta dem tillsammans. Mer golvtid och större yta. Jag har många gallerdelar så jag kan ha flera små hagar eller som nu, en stor. Är nyfiken på era åsikter och erfarenheter. /Jenny
Jag personligen skulle inte ens pröva att ha dom ihop under golv tid. Riskerna är så stora att det sedan ska bli gnabb mellan hanarna som bor ihop.
Jag har 8 hanar hemma och dom som bor ihop får golvtid tillsammans sätter aldrig ihop två hanar som inte bor ihop med varandra då jag inte vill ha bråk eller trubbel mellan burkompisarna.
Absolut inte gemensam rastning, det kan förstöra allt man byggt upp!
Har man flera honflockar kan man släppa ihop dom för gemensam rastning, om man vet att individerna går ihop. Men inte hanar.
- Marsvinsmys - Handgjorda mysgrejer till marsvin.
- Nums Marsvin - Vår uppfödning av finaste marfisarna.
Jag hade två hanpar, några rymde och de muckade med varandra och det slutade med att alla fick sitta ensamma i varsin bur. Tre totalt sönderbitna… Två av dem har jag fortfarande inte fått att komma sams igen så de sitter fortfarande ensamma (kommer inte göra det länge till).
Skulle inte rasta hanpar ihop. Risken är för stor att alla ryker ihop.
Tack för att ni delar med er av era erfarenheter/synpunkter. Då får dagens rastning bli den första och sista och jag är glad att det inte blev storbråk. Kanske spelade in att det ena paret är dryga året medan det andra paret är yngre. De unga gick/sprang mest undan. Nu är de tillbaka i sina burar och mår bra.