Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketteravelungar
Läst 562 ggr
[SuZu]
0

En liten nyhet! :)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu har jag tagit mod till mig och har en liten nyhet att berätta för er!

Jag är medveten om inställningen till "nya" som vill ta kullar på sina marsvin och därför känns detta lite jobbigt för mig. Folk här (inte alla men vissa) har en tendens till att reagera så himla starkt när det kommer till "nybörjare" som vill ta en kull. Varför vet jag inte riktigt, det är bra att folk säger ifrån när något känns extremt fel men att kritisera folk för att de vill bli uppfödare känns inte OK. Nåja, men det var inte det jag ville skriva.

Till nyheten då; Trudy är dräktig och jag är så himla glad! Jag hämtade hem min svarta pärla, en svart/beige teddy vid namn Trudy för ca 2 veckor sedan. Hon har stamtavla och är född hos Ellen, en uppfödare ifrån Kilafors! Jag blev störtkär i Trudy och tingade henne nästan direkt. Ellen berättade att Trudy blivit parad med en skinnyhane och var eventuellt dräktig, detta var perfekt för mig för jag vill börja med uppfödning och kände att det är en bra början för mig.

Ellen berättade om risker och sa att om det var något så kunde jag höra av mig. Hon har verkligen varit guld värd för mig. Skönt med någon som tycker det är kul att jag är intresserad av uppfödning och inte kritiserar en nästan direkt.

Så, Trudy är alltså dräktig och hon ökar stadigt i vikt! Det är många veckor kvar men hon äter med god aptit och är alldeles rund om magen nu. Känner inga fosterrörelser ännu och beräknat datum för födseln har jag inte tyvärr. Hon verkar inte ett dugg brydd om dräktigheten iaf, det känns jättebra helt enkelt.. både för henne och för mig!

Jag har alltid drömt att bli uppfödare, då vill jag inrikta mig på skinny eftersom det är en ras som ligger väldigt nära mitt hjärta! Fundering kring teddy finns också då rasen betyder extremt mycket för mig, men först och främst vill jag inrikta mig på skinny.

Jag har en underbar tjej som backar upp mig, jag är väl påläst och jag känner att det är rätt läge för mig att ta en kull. Jag är medveten om risker och är beredd att göra allt som krävs!

Detta är ett stort steg för mig helt enkelt.. jag vill inte börja avla för att "marsvinsbebisar är så söta".. jag VILL bli en registerad uppfödare, det är mitt mål.. att få avla fram fantastiska skinnys med ett bra lynne och temperament.

För att sammanfatta detta långa inlägg så är jag iaf väldigt glad, förväntansfull och en gnutta rädd! Men som sagt; detta är ett stort steg för mig så var snäll!

Bilden nedanför tog jag på Trudy idag! Det börjar synas mer och mer.. fin liten mage har hon nu!

Jarado
0

Lycka till! Det kommer säkert att gå bra! Glad

[SuZu]
0

#1 Tack så mycket, ja det känns jättebra iaf men är ändå lite nervös! Men det går väl inte att komma ifrån antar jag! Glad

saksaken
0

Kul! Skönt att du har en uppfödare i ryggen som stöd :D

Fast kan vara bra att veta parnings datumet så man kan hålla sig extra allert när det närmar sig födsel :P Haha håller tummarna för dig, Trudy och bebbarna!

[SuZu]
2

#3 Trudy satt med skinnyhanen i 2 veckor exakt och det har inte börjat synas på henne förrens nu att hon är dräktig. Uppfödaren berättade att så fort jag börjar känna fosterrörelser så är det bara att räkna 4 veckor framåt! :) Kan hända att hon går över tiden också, får bara hoppas på att bebbarna håller sig kvar därinne tills det är dags!

Jo jag har kontakt med henne hela tiden då nya frågor alltid dyker upp men det känns bra! Glad Hon är verkligen en klippa, känns bra att kunna ringa henne om jag undrar över något.

pinku
0

Grattis! Vad roligt! Det är ju super att ha en erfaren uppfödare som stöd.

Jag skulle också vilja börja med uppfödning så småningom, men läget är inte rätt just nu. Jag förstår iallafall vad du menar med att man är "rädd" för att berätta om det här :P