Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 12972 ggr
Abico
0

Hur ser man om honan brunstar?

Jag vet att många håller koll på när honans brunst infaller och uteblir i samband med avel och grejer. Men jag skulle vilja veta hur man ser att honan är brunstig?

//Hanna

Hanna 

Mari
0

jag skulle också vilja veta :) Men tror att det är nått med humöret kanske? Min första hona var jämt sur om man tog henne på rumpan.
Lika de honor jag har nu, de kuttrar extra mycket i perioder och typ uppvaktar varandra.. kanske det är brunst?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

idipidi
2

Den hinnan som sitter över könsöppningen spricker upp. Den är bara öppen när de är brunstiga. Ofta är könet lite svullet och kladdigt också.

Abico
0

#1 - Jo jag märker ju att humöret på tjejerna växlar. Just nu är Wilma väldigt kuttrig också.

#2 - Okej, tack :)

Hanna 

Cavia
0

#3 Just precis, har man flera honor i buren brukar den som är brunstig kuttra precis som en hane när han uppvaktar, samt att hon försöker rida på den andra honan.

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

TRASAN
0

tack satt precis o tänkte på samma sak men hanna han förre mig. för min ena hona kurrar nu då är hon i brunst ? eller ? ;)

Thea-Cazzy
0

Hur ofta är dom brunstiga?? Har haft Thea och Cazzy i ca 8 månader nu, men jag har inte sett nånting som är tecken på det ;P

Cavia
0

#5 Det borde hon vara, ja. Kolla i rumpan på henne, om hon är lite kladdig, då är hon garanterat brunstig =)

--------------------------------------------------------------------------

Allting har en mening här i livet......

Abico
0

#4 - Precis, stämmer perfekt. Det var kul igår när Donken försökte sätta på Vincent i övre buren och Wilma försökte sätta på Greta i den under ;P

#6 - Var 16 dag tror jag det är… Stämmer det?

#7 - Kladdig? Det har jag då inte sett något av. Är dom alltid kladdiga vid brunst?

Hanna 

TRASAN
1

#7 hon är så torr o fin. men kurrar så mycket på dom andra. jag har skrivit upp detta idag o ska jag se hur det blir om om några dagar när nästa kommer igen. eller är lite osäker hur mycket dom brunstar är det var 16 dag ? ;))

Thea-Cazzy
0

#8 oj, jag har inte märkt något av vad alla säger med kladd i rumpan och så, och dom är inte annorlunda mot varandra heller :P

FeliciaS
0

Tycker inte svaret är helt klart. Jag har inte blivit så mycket klokare… Hur ser man om honorna brunstar?

#7 Det händer mina honor ibland, har antagit att det är brunst… Ibland när de är ute och springer på golvet (brun vaxduk) så kissar de och då är ibland kisset grumligt, medans det annars brukar se ut som vatten typ. Sker det vid brunst?

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

idipidi
1

#11 Genom att vända på dem och titta på könet. När de inte är brunstiga är det en hinan över slidmynningen. Vid brunst är den hinnan borta. Vid högbrunst, alltså mitt i brunsten när de är som mest parningsvilliga, så brukar de vara kladdiga, lite svullna och i vissa fall liksom "fläka upp" könet.

FeliciaS
0

#12 Okej, tack så mycket! :) Hur länge varar varje brunstperiod?

Mvh Felicia

idipidi
0

Jag borde fota nån gång… Det är så ofta folk frågar om det.

Högbrunstiga brukar de vara några timmar. Själva brunsten brukar vara ett dygn ungefär. Sen är det en fas innan där hinnan spricker upp och en fas efter där den sluts. Så totalt ett par, tre dygn kanske?

FeliciaS
0

#14 Ja, det skulle vara bra :)
Okej.. Men slutar de brunsta när de kommer upp i en viss ålder eller brunstar de regelbundet hela livet ut?

Jag har en kastrerad hane (på drygt 4 år) och 2 honor (på drygt 4 år resp. 3,5 år) och förut uppmärksammade han alltid när de var brunstiga, försökte para dem osv. men det har han slutat med nu sen ca 2 månader tillbaka. Han har varit kastrerad i 3 år och haft en kull med den ena honan i nov -04. Någon som vet vad det kan bero på? (kanske stjäl tråden nu, men tycker det hör till ämnet?)

Mvh Felicia

idipidi
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu hittade jag ingen högbrunstig hona, men detta är en hona som är i senare skedet av brunst. Mitt i brunsten är det ännu tydligare.

idipidi
0

Och detta är en icke brunstig hona.

idipidi
0

Lite mer normal bilder på de båda systrarna…. ;)

idipidi
1

#15 Jag har inte funderat så mycket på det faktiskt. Men fertiliteten avtar för honor när de blir äldre. Även om de oftast tyvärr kan bli dräktiga även om de är väldigt gamla så har de helt klart svårare att bli dräktiga. Så det är väl rimligt att tro att de brunster mer sällan och oregelbundet. Kanske med svagare brunster också.

FeliciaS
0

Tack för bildvisningen! :) Om jag tror rätt så är Sera högbrunstig just nu.. Kan ta en bild och visa.

#19 Okej, intressant ;)

Mvh Felicia

Incognita
0

Var det någon som hade fler brunst-/ickebrunstbilder?

Det är så svårt att se för en som är ovan och hade hjälpt oerhört mycket just idag :)

luneas
1

Om honan är högbrunstig så syns det väldigt tydligt på könet. Hinnan som sitter för slidmynningen i vanliga fall är då helt uppsprucken och det ser rött och svullet ut. Om du har två honor och misstänker att en av dem är brunstig så kan du ju jämföra dem, det syns tydlig skillnad om en av dem brunstar. Har tyvärr inga bilder att visa, min kamera är för dålig på närbilder. :(

idipidi
0

En artikel om det.

Just nu kan jag inte ta fler bilder då min kamera är ute och reser… ;) Men när den kommer hem kan jag försöka komma ihåg att fota om jag se att någon hona är verkligen högbrunstig.

Incognita
0

Tackar så hjärtligt.

Har inga honor (har dambesök hos en av mina pojkar) att jämföra med så jag kan bara gå efter bilder. Men gissningsvis gick parningen bra. Hade varit skönt att vara säker så hon får åka hem till sin matte och tjejkompisar :)

Wiizy
0

Hahaha Sally försökte rida på alla, men gled ner nu för någon vecka sedan. :)

FeliciaS
0

Jag märker inte någon direkt skillnad på Bindi när hon brunstar ;)

Mvh Felicia

Incognita
0

Tji fick jag! Jag försökte jämföra med de foton jag hittat här, men hon var i högsta brunst idag och parade sig (igen). Trodde att hon inte brunstade *s*
Blir att vänta två veckor till. Förhoppningsvis tar det den här gången.

Abico
0

#16 - Oh, jag har ju missat att du lagt ut bilder här ^^
Men just så har jag sett att Greta ser ut när hon är på sitt kuttrigaste humör :P Men nu vet jag hur det ser ut iaf.

Hanna 

Bella-R
0

Puttar upp denna tråd :)

Scientia est potentia -- "Kunskap är makt"
Per aspera ad astra -- "Genom svårigheter mot stjärnorna"
Tuam ipsam vive vitam, quia tuam ipsam oppetes mortem
-- "Lev ditt eget liv, för du ska dö din egen död"

FeliciaS
0

Frideborg är högbrunstig nu, tror jag - med största sannolikhet. Det är väl då de är som mest villiga att bli parade…? Kommer hon då vara det igen nästnästa helg? (om 14-16 dagar)

Mvh Felicia

Cuyi
0

Vad jobbigt, jag tror minsamm båda mina grisar är brunstiga! Båda kurrar och håller på..

svampi
0

När mina är brunstiga så kuttrar dem jättemycket och typ smyger omkring i buren. Ser väldigt roligt ut faktisktSkrattande

FeliciaS
0

Putt!

Mvh Felicia

Sannich
0

Jag har en hona som brunstar just nu, men denna gång har hennes bröstvårtor blivit lite större.. Känner på dem, och de är inte hårda och det kommer ingen mjölk. Men de är klart större än va de brukar vara. Är detta normalt?

Sannich
0

Putt..

deluxe
0

Alice håller ALLTID på sådär. Smyger omkring och ser ut som en ödla, och så kurrar hon sådär dovt - låter nästan som att hon kluckar. Jag var övertygad om att hon var brunstig men nu har det pågått i tre veckor så…

Är det en dominansgrej eller vad kan det bero på?

Sannich
0

Är det ingen som vet om bröstvårtorna blir större? :(

elin85
0

#36 Min hona gör också så.

Någon som vet varför?

Skulle också jättegärna vilja ha fler bilder. Kan inte se att mina honors kön ser ut som på någon av bilderna…

elin85
0

Puttar upp den här tråden igen. Någon med bilder?

[WeepingWillow]
0

Vad skönt att jag fick lite info här för jag har varit lite orolig varje gång min ena tjej varit sådär kladdig i baken, kopplade inte alls ihop det me brunst :P Trodde det va nått fel på henne. Nu när jag tänker efter också så har jag märkt ett ökat kurrande, lite sämre humör o ett evigt försökande att sätta på tjejkompisen i vissa perioder. Men bara hos ena tjejen, den andra verkar va asexuell :P Det har varit så nu i veckan faktiskt. Kanske fel tid att introducera en ny kompis haha men det gick bra ändå.

Peterlina
1

Bästa trådläsningen idag, jag var lite orolig att jag fått en hane, eftersom Drutten försökte kliva på Sheeran. Och dessutom är hon kladdig i baken och jag blev lite orolig att hon också ska ha något skit och behöva åka till veterinären.

Så, tack för infon som ju är gammal vid det här laget, men mycket användbar för mig.

Lumtri💫
0

#14: är det något speciellt man behöver göra under den brunstiga tiden? Ska man säga till när ett av marsvinen hoppar på det andra eller ska man låta dem va? När är första gången de blir brunstiga?🐹🐹