Vad är det här? Hjälp!
Hej.
Vi köpte marsvin för två veckor sedan och är alltså alldeles nya på det här.
Idag när jag höll i det ena marsvinet upptäckte jag att hon har en fläck stor som en gammal 10-öring knappt som är helt hårlös och sårig. :(
Vad kan det vara? Hon har kliat sig mycket, och även den andra, men jag har liksom tänkt att det är så de är och att de har såna där små "sprätt" som marsvin kan ha, när de hoppar högt och far iväg.
Om det är någon Ohyra, vad kan jag göra? Veterinär? Bada?
Förresten så äter hon bra och i övrigt är hon lika pigg som sin kompis.
1# antingen sellnik eller ringorm… läs mer på
http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/halsa/ohyra/ohyra_per_symptom.html
båda alternativen kräver behandling efter veterinärbesök !
Att marsvinen stutsar och sprätter är popcorn hopp, det säger med dem att de trivs i miljön !
Jag tog henne till veterinär igår och hon trodde på mjällkvalster och att det där är ett sår som hon kliat upp. Vi har fått Stronghold och det fick de i nacken igår skruttarna.
Sanerat bur och tvättat alla grejer.
Hoppas det försvinner nu då, och att de slipper klia sig så himla mycket.
Har klippt klorna så korta jag vågat och filat de runda och fina så de inte river så mycket.
Hoppas att allt går bra och att de blir friska.
#4 Vad bra. Skulle det vara sellnic (alltså om vet har fel) så tar ju strongholden det med :) Ska du droppa igen efter 14 dagar igen?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Japp, ska droppa om 14 dagar och sen en ytterligare gång efter 14 dagar. Så det är sammanlagt 3 doser, så jag hoppas det tar död på whatever det nu är. De kliar sig inte lika mycket nu i alla fall och är mer springiga och glada. Kan ju ha att göra med att de är mer tama nu och fått värsta feta inomhushagen att leka i, men ja…
Sheeran som är på bilden är mer social nu och sover inte lika mycket också. :)
#7 Låter toppen! Så har jag gjort när mina haft sellnic, för att vara på säkra sidan :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Alltså, nu måste jag fråga lite till.
Såret är ju kvar och är inte direkt mindre, däremot mer blodigt. :/
Inga nya sår eller så, och kanske hon kliar sig där för att det kliar när det läker som på människor?
Finns det något jag kan smörja henne med som är receptfritt på apoteket. Typ Helosansalva eller så?
Jag tror hon skulle må bra av det eftersom hon nu inte alls gillar att man tittar på såret. Dvs är där och petar…
:(
Bifogar en äcklig bild till…