Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: avelungar
Läst 876 ggr
Sandra-B
0

Vilka färger får bebisarna?

Sitter och leker lite med färgkalkylatorn och försöker räkna ut vilka färger Alice och Elvis ungar kan tänkas få men utan någon framgång eftersom jag inte får ordning på vilka bokstäver jag ska sätta att Elvis och Alice har…

Någon som har tid och lust att göra en uträkning (eller i alla fall berätta vilka koder det är troligst att jag ska använda)?

Pappa Elvis är saffron/white

Farfar lilac/white/golden (ytterst lite) Farmor white/buff roan

Farfars far lilac/white/golden Farfars mor grey golden argente/goldenFarmors far lilac/white Farmors mor white/saffron agouti/buff roan

Farfars farfar black/golden white Farfars farmor lilac/golden/white 
Farfars morfar lilac/white Farfars mormor PE golden
Farmors farfar DE golden/white Farmors farmor white/chocolate roan (_troligtvis black istället)
_Farmors morfar black/cream Farmors mormor saffron agouti/white roan

Farfars farfars far black/golden/white Farfars farfars mor lilac/golden/white
Farfars farmors far lemon agouti Farfars farmors mor PE golden/white roan
Farfars morfars far PE golden/white roan Farfars mormors mor white/chocolate roan _(troligtvis black istället)
_Farfars mormors far DE golden/white Farfars mormors mor DE cream/white roan**
Farmors farfars far** golden/golden agouti roan Farmors farfars mor golden agouti/golden/ white
Farmors farmors far buff agouti/white/buff Farmors farmors mor white/buff/buff agouti 
Farmors morfars far zobel/white roan Farmors morfars mor black/buff/white
Farmors mormors far chocolate/white Farmors mormors mor white/buff/saffron agouti roan

Mamma Alice är white/golden agouti/golden roan

Morfar golden agouti/ golden/white Mormor black/golden/white roan

Morfars far golden agouti/golden/white Morfars mor white/zobel agouti roanMormors far white/black roan Mormors mor golden/white/black

Morfars farfar golden agouti/golden/white Morfars farmor white/golden agouti/golden roanMorfars morfar black/golden/white Morfars mormor DE white roanMormors farfar chocolate/white Mormors farmor black/white/golden roan**
Mormors morfar** black/white/cream roan Mormors mormor black/golden/white

Morfars farfars far white/golden/black roan Morfars farfars mor white/black/creamMorfars farmors far golden agouti/golden/wite Morfars farmors mor white/black roan (eventuellt även cream)Morfars morfars far white/silver agouti Morfars morfars mor black/golden/whiteMorfars mormors far cream Morfars mormors mor white/zobel agouti roan**
Mormors farfars far** white/cream/lemon agouti Mormors farfars mor orange agouti/golden/white**
Mormors farmors far** black/golden roan Mormors farmors mor black/golden/whiteMormors morfars far cream/white roan Mormors morfars mor silver agouti/whiteMormors mormors far white/golden agouti/golden roan Mormors mormors mor golden/golden agouti/white

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

marsvin-90
0

Hanens genokoder:  a_ B_ cdcd ee pp Ss

Honans: Aa B_ C_(C/cr/ch) ep_(ep/e) P_ s_

Rätta mig om ja har fel någon?
Va ett tag sen nu ja nu satt o pysslade med koder.
De inom parentes är de troligast att någon av alternativen som är.

Sandra-B
0

Tack!

Nu ska här kollas färgkalkylator igen ikväll, så får jag se om jag fick rätt på det när jag klickade runt igår :-p

**SMF 237 Sweet Dream's 

Creation
1

Pappan är a_ __ cdcd ee pp s_
Detta pga:
- Hans far har svartgruppsfärgen lilac som inte är agouti (aa), vilket betyder att sonen har ett a
- Han är saffron (cdcd)
- Han är enfärgad i rödgruppsfärg (ee) + vitt
- Han är rödögd (pp)
- Han har vit färg (s)

Mamman är Aa B_ C_ epep/epe P_ s_, som #1 sa
Detta pga:
- Hon är agouti (A)
- Hennes mor har svartgruppsfärgen black som inte är agouti (aa), vilket betyder att dottern har ett a
- Hon är en svartbaserad agouti (B)
- Hon är golden (C)
- Hon är trefärgad med rätt mycket rödgruppsfärg (epep/epe)
- Hon är mörkögd (P)
- Hon har vit färg (s)

Eftersom det är många marsvin med dominanta färger i bakgrunden, är det svårt att fastställa mer om dina två blivande föräldrar.

Ifall jag skulle sätta in detta i marsvinskalkylatorn skulle jag dock skriva in att pappan är Aa Bb cdcd ee pp Ss och mamman är Aa Bb Ccr/Cch epe PP Ss. För ökade möjligheter, samt lite pga sannolikheten. Det behöver inte alls stämma i slutändan förstås.

#1 Att pappan är B_ kan man inte veta. Båda hans föräldrar kanske bär på choklad? Och att han är Ss går inte heller att garantera, det går bara att garantera ifall en av föräldrarna saknar vita tecken. Annars hade du helt rätt. :-)

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

marsvin-90
0

#3 Det är ju av den bästa ja har lärt mig av dvs dig ;) Men e väldigt länge sen du lärde mig. Tänkte inte på att han inte visade någon svart grupp drf de blev fel på B xD

Sandra-B
0

Tack Louise! :-)
En riktigt utmärkt förklaring till varför det bör vara på det viset, något som förhoppningsvis kan fastna inför framtiden ;-p

Jag hade "fel" på A-na (satte två små a) och B-na (satte två stora b) på Elvis samt B-na (satte två stora b) och C-na (satte två stora c) på Alice.

Jag tror dock inte att Alice bär på choklad (hennes mamam har varit parad med choklad-hanar två gånger utan att lämna någon choklad, inget som i sig behöver innebära att hon inte bär på det men oddsen bör säga emot) vilket i så fall bör innebära att stora B-n är rätt? Likaså om Elvis inte bär på det? Kan ju i och för sig hoppas att de bär på det båda två, precis som jag önskar att Alice bär på PE - hade verkligen varit lycka :-D

Fick i alla fall fram betydligt fler varianter med dessa alternativ, än med det som jag själv hade satt in :-)

Hoppas på att detta stämmer och att det blir det som det "bör" blir enligt uträkningen. Speciellt hoppas jag på att "slippa" svart-färgerna alls :-P
En liten cream/white roan-hona har jag önskat mig lääänge, så kan hoppas på att det är det som finns där inne. Inte så länge kvar nu i alla fall - dygn 67 idag! :-D

**SMF 237 Sweet Dream's