Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 12091 ggr
[Chayar]
0

Kan man ge dom Havregryn?

Kan man ge dom Havregryn eller krossad havre som hästar äter :O?

[jejjas]
0

ja du kan ge havre =) hel krossa eller sådan du köper i affären =)

emelie92
1

Japp, det kan man.

Sandra-B
0

Instämmer med de andra :-)

Mina grisar får i princip bara havregryn som kraftfoder- när de får något. Är väldigt uppskattat :-)

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

[Chayar]
0

En kompis berättade nyss att det sväller upp i magen på dom. Är det så eller kan man ge dom lite?

Abico
0

En period gav jag bara havregryn, väldigt bra om man vill ha upp hullet på tunn marsvin. Jag vet inte hur det är med svällandet, det känns som om det borde svälla i magen men jag märkte aldrig av några problem alls. nu ger jag havrekross istället eftersom det är billigare att köpa när man har fler marsvin :)

Hanna 

Sandra-B
0

Jag ger mina marsvin (både vuxa och små bebisar) torra havregryn och jag har aldig märkt några problem med det.

Har testat att lägga det i blöt för att se hur mycket det sväller, efter att det varit diskussioner om det här, och det var marginellt tycker jag.

Jag kör på som vanligt med torra havregryn och det rekommenderar jag de som köper marsvin av mig att ge som krafoder (bland annat).

**SMF 237 Sweet Dream's 

[Chayar]
0

Okej vad skönt att höra, men orolig som jag är måste jag säga att det är havregryn som man gör gröt och chokladbollar av, men det går? Hoppas dom gillar det nu för Selfen behöver värkligen gå upp i vikt och behöver få så  mycket nyttigt i sig som möjligt för jag tror den andra tar det mesta av godiset.

Abico
0

#7 - Ja vanliga havregryn från Ica funkar bra :)

Hanna 

tantnett
0

#7 Har du inte varsin skål till dom? Rekomenderar det så har den "svagare" bättre chans att äta vad den behöver.

Marsvin 4-ever Tungan ute.

Sandra-B
0

Jajamen .-)
Jag brukar köpa Icas för den ä en av de billigaste här. Har provat några lågprismärken också men de har varit hårda och smuliga och varken jag eller grisarna har varit så nöjda.

**SMF 237 Sweet Dream's 

sollyckan
0

då ska även jag prova om mina nya vill ha lite havregryn. Den ena av dem är lite tunn så han skulle nog behöva äta upp sig lite. Testing, testing:)

[jejjas]
0

Har fått lära mig att ger man vitkål och havregryn så blidar det en segsmält massa i magen som som tar tid att smälta vilket är bra framförallt för lite tunna grisar :)

Sofieproppan
0

Mina får också bara havregryn som kraftfoder. Mycket populärt. Testade tidigare att göra gröt på t ex kli men det var inte alls uppskattat. Ger dem torra och har inte märkt något konstigt med deras magar. Får det varje dag.

sollyckan
0

#12 aha, då ska jag nog testa det på framförallt Shiro som är lite tunn. Vitkål finns ju alltid hemma och även havregryn så det var ju lätt att tillgodose på en gång:)

[jejjas]
0

#14 jag hade en gris sam va mega tun va när jag började med utstälningar fick då tippset om detta med vitt kål och havregryn ny är han en mycket stading gris som väger 1100g =) och det utan att vara fet =)

sollyckan
0

#14 skadar ju inte att prova:) Vilket också påminner mig om att det är dags att väga de små liven så man har lite koll.

Lexxi
0

Jag ger mina flickor bara havrekross :)

Mvh Alexandra

http://lexxis.se

sollyckan
0

provade havregryn förut men det verkade inte så poppis för de kissade i skålen och sprätte runt det, tokskruttar.

[tigersprang]
0

#18 hahha mitt marsvin heter också poppis

Misarn
1

Testade att ge Mirra havregryn då hon har väldigt känslig magen och hon verkar bli bättre av det :-)