Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 3499 ggr
NikitaOMichellin
0

När man ska transportera marsvin.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

1. Ska man ha en filt i transportlådan, eller ska man ha spån?

2. Måste man alltid ha vattenflaska? Det går ju inte att ha vattenflaska om man har en sånhär tranportlåda.

3. Behöver marsvinen foder när dom transporteras?

Tack för svar <3

paronskrutten
0

Lägg spån/toalätt i bottnen med en handuk över. På handuken lägger du hör och ev. halm.

Ta med en vattenflaska, du kan ju sticka ner den till marsvinet under färden.

Helena

NikitaOMichellin
0

Varför en handduk? :o

monkan
0

Jag brukar lägga en tidning i botten, en fleesefilt över eller en av våra sovpåsar samt en klatt hö. Jag har med mig gurkbitar, melonbitar, morotsbitar och lite sallad som jag stoppar till marsvinen under resa. Det är mycket vatten i gurka och melon. VI har en resa på 7-8 timmar när vi reser så vi brukar stanna och ta ur buren ur bilen och sen ta ut marsvinen i knät lite så de får frisk luft. De brukar vara ganska våta och kladdiga då de envisas att gräva sig ner till botten i buren och ligger där mot plasten i sitt kiss. Då är det bra att ha en handduk att ta upp de i för att skydda sina kläder och samtidigt torka av de lite.  Det brukar bli bad när vi kommer fram - dagen efter.

trocadero
0

nu på sommaren så kan man ju ha spån, men på vintern när det är kallt kan det vara bra med nån slags filt marsvinet kan gömma sej under. man behöver inte ha en vattenflaska, det räcker om man lägger in en stor gurkbit istället. marsvinet behöver inget foder i transportburen förutom hö som dom alltid ska ha tillgång till.

Chippers
0

Jag tycker det räcker med tidningspapper under, en filt över, samt hö som marsvinet kan äta och grönsaker med mkt vatten i ..

ibland så har jag bara lite spån med hö över och grönsaker

Vilken liten transportbur på bilden, i den ska man nog bara ha vuxna marsvin väldigt korta stunder ..

dreamiz
0

Jag har spån o är det kyligt eller om det är skinnys jag ska transportera har jag en sovsäck (handduk/filt går ju lika bra) så de har nåt varmt att krypa in i. Om det är kallt har jag en filt runt buren, blåser det lite kyligt kan man ställa buren i en stor kasse (ikeakasse tex).

I buren har jag även hö o ev pellets o så gurka o morot. Vattenflaska har jag bara om det blir ett längre stopp nånstans (utställning tex) då den läcker om man har den under resan.

I en sån bur kan du hänga en vattenflaska i taket (det finns vattenflaskor med en "ögla" upptill så man lätt kan hänga den.)

Är det en längre resa så tänk också på att transportburen är så pass stor att marsvinet kan röra sig lite, tex flytta sig från hörnet där den kissat.

Abico
0

Jag har alltid en handduk i tansportburen, det tycker Sune är jättemysigt. Hittils har jag aldrig transporterat honom längre än 2 - 3 timmar och då tycker jag inte han behöver någon vattenflaska i buren (det blir dessutom väldigt blött då den gärna läcker när man kör bil och det guppar till då och då) dock brukar jag lägga ner lite gurka eller sallad att knapra på.

Hanna 

NikitaOMichellin
0

Tack för alla bra svar.

Jag tror inte jag ska använda den bur som är på bilden för den har blivit för liten för mina två ettåriga grisar.

Jag ska nog ha en kartong utan lock och ha tidningar i botten, sen en fleece filt på tidningarna :D