Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 1001 ggr
Arinah
0

Bactrim till dräktig?

Vackra Hills Creamba väntar kull om ca 3 veckor. Hon har visat symtom på urinvägsinfektion, men är symtomfri just nu efter tranbärsjuicekur. Nu har det gått två vändor med att jag slutat med tranbärsjuice, och symtomen har återkommit då.Men som sagt, just nu är allt ok.

Nu har jag Bactrim hemma, är det någon som har erfarenhet av Bactrim till dräktiga honor? Finns det risk att skada ungarna, och är det isåfall bättre med tranbärsjuice hela dräktigheten? Hur är det under perioden ungarna diar?

Jag vill inte dra iväg henne till djurdoktorn när hon är så långt gången: Riskerna är större med det än med urinvägsinfektionen.

Bea3ce
0

medesin kan vara jette farligt för gravida!!!

Arinah
0

Ja, just därför ställer jag frågan. Just nu har hon inga symtom,men om de återkommer kanske det bästa är att behandla. Men är det risk för fosterskador kör jag vidare med tranbärsjuice.

Men urinvägsinfektion är inte heller bra för en dräktig hona eftersom det ökar risken för andra komplikationer.

_Charlie
5

Under de 5 första dräktighetsveckorna kan bactrim ge fosterskador. Risken för fosterskador kan man minska drastiskt genom att ge grönsaker med hög halt folsyra. Folsyra finns det gott om i tex broccoli. Under de sista 5 veckorna är risken för fosterskador väldigt liten.

En marsvinsvän hade tät kontakt med vet angående detta när hennes hona drabbades av återkommande UVI genom hela dräktigheten. Honan fick flera behandlingar av bactrim under dräktighetens gång, och ungarna blev friska.

Om det var pga grönsakerna vet jag inte, men det var iaf veterinärens råd.

Arinah
3

Tack Charlie. Precis ett sånt här svar sökte jag:-)