Har mitt marsvin Fatty eye?
Hej!
Jag har ett marsvin som har ett öga som hänger neråt och man kan se en vita där. Hon har haft ganska mycket problem med det ögat då när hon föddes så var det helt klibbigt och hon kunde inte öppna ögat så efter några dagar av saltlösning så kunde hon se igen. Efter några månader så började det komma ut något vit som gjorde att ögat täppes igen så hon fick saltlösningen igen och det blev bättre men nu så har jag märkt att hennes ena öga hänger neråt och att man kan se en vithinna i nederdelen.
Så jag undra om hon har Fatty Eye för har kollat på marsvin bilder som har Fatty eye och dem verkar visa mer hinna än hon gör.
Ser ut som fatty eye, inget att göra åt och heller inget som marsvinet lider av :) Många tjocka marsvin utvecklar fatty eye, men ibland kommer det bara fram ändå. Men kolla över kosten ifall hon är överviktig, ta bort ev pellets/annat kraftfoder. Fatty eyet kommer dock inte försvinna ifall hon skulle vara tjock och går ner i vikt.
e bilden upp o ner?
för fattyeye är vel nere i ögat?
#1 okej tack :) Denna sjukdomen är väl ärtligt?
#2 Ja bilden är upp och ner den vägra att ändra på sig
EMELIE94
ok då kan det nog vara fatty eye tyver :(:(:(
Okej tack:) Läste att sjukdomen var ärtlig vilket verkligen suger då hon är dräktigt i 4månaden. Vill verkligen inte avla på henne nu då hon har en ärtlig sjukdom men kan inte göra så mycket nu när hon redan är dräktigt utan att hoppas på det bästa:(
EMELIE94
de kan va ärftligt så man borde inte avla men är du säker på hon e gravid dom är inte gravida i 4mån??
ARINAH
EMELIE94 skrivde att bilden är upp å ner
EMELIE94 va tråkit med ja ä säker att de ä fatty eye på hon :(:(:(:(:(:(
TS Jag har puttat upp tråden om ögonsjukdommar :)
Tack :D