Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1955 ggr
[SweetRose]
0

Hur mycket havregyn?

Hej!

Jag ger ungefär 3-4 stora nypor havregryn några gånger i veckan. Jag undrar dock hur mycket som är maxgränsen att ge? Det är väldigt omtyckt och skålen är renslickad på bara några minuter men havregryn sväller ju så jag är orolig att magen kan spräckas om det intas för mycket. De äter ju så mycket de vill av det i skålen såklart men när det når magen blir det nästan fyrdubbelt så mycket.

Någon som har bra riktlinjer?

juliino
2

Det är en myt att havregryn sväller i magen. Jag her mina havregryn dagligen och dom har nästan fri tillgång till det. :)

[SweetRose]
0

Nej, det är det inte. När havregryn kommer i kontakt med vätska sväller det, samma som med ris. Det har inträffat dödsfall bland människor där de ätit för mycket rått ris som svällt i magen som sedan har sprängts. Samma med havregryn.

pinku
0

Jo det är en myt. Havregryn är ju inte råa, utan har blivit ångpreparerade. Mina marsvin får också havregryn varje dag utan problem.

Sunshades
0

Visst är det så att grynet blir litet större i kontakt med vätskan men å andra sidan "försvinner" ju vätskan in i grynet så de två faktorerna var för sig lär ta samma plats som de gör tillsammans. :)

Sandra-B
1

Jag ger alltid havregryn direkt från påsen och de allra flesta av mina marsvin som får havregryn har fri tillgång till det, vilket innebär att jag ibland kan fylla på skålar två gånger om dagen medan det andra gånger räcker med två gånger i veckan- beroende på hur mycket de äter.

Diskussionen angående om huruvida havregrynen sväller i magen eller inte uppstår här titt som tätt. Jag har testat att lägga havregryn i blöt och när jag kollat det med jämna mellanrum så har det inte svällt något (i så fall har det varit ytterst marginellt) när det har varit i kallt/ljummet vatten, däremot när det legat i riktigt varmt/kokande så har det dragit åt sig och svällt lite.

Som sagt så har mina marsvin generellt fri tillgång till havregryn och det gäller allt från nyfödda ungar till gamla pensionärer och jag har aldrig upplevt att de har mått dåligt av det.

Angående att äta rått ris så då det sväller i magen så har människor kapacitet att kräka (om det inte föreligger medicinska problem som stör detta) om magen exempelvis blir för full, vilket således bör ske innan magsäcken exploderar. Om man söker på Internet kan man hitta några sidor där det står att det har förekommit hos mycket små barn, men att det är extremt ovanligt- någon tillförlitlig källhänvisningar har dock inte angetts.

Även fåglar, som inte har samma kapacitet som människor att kräka, äter rått ris utan att deras magar exploderar. Det uppges av ornitologer och där finns källhänvisningar.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Misarn
0

Så kan Marsvin äta mycket av havregryn utan att det är dåligt för dom? Tänkte om man ska ge dom en speciell mängd dagligen?

_Charlie
0

Alla mina grisar, oavsett ålder, får mer eller mindre havregryn varje dag.

Jag blandar havregryn med fiberhavregryn som bas i min blandning, och kör ner lite olika andra grejer beroende på vad som finns i affären.

Just nu består blandningen av havregryn, fiberhavregryn, vetegroddar, rågkross och vetekross.

En del har fri tillgång, andra begränsad ranson, ingen har magproblem. :)

Misarn
0

Så det är inte alls som pellets att dom kan bli överviktiga vid för mycket tillgång till havregryn, ger våra tre fisar en näve om dagen ? =)

_Charlie
0

Det beror på hur mycket dom äter. Såklart. ;) För mycket in och för lite ut = övervikt. Ingen av mina marsvin har någon övervikt i alla fall, men dom har rätt stora burar att springa på och kommer ut och springer några gånger i veckan.

En del marsvinspar får bara ett par matskedar, andra får en hel skål. Märker man att de börjar bli för runda är det ju lätt att dra ner på det. :)

_Charlie
0

Jag har precis gjort ett inlägg i min blogg om naturligt kraftfoder, och hur jag gör hemma hos oss. Om någon vill kika. :)

http://www.nums.n.nu/blogg

Fridaaaa
0

#8 Jag ger ju havre och havregrynsgröt till mina skinnys för att dem ska gå upp i vikt och hålla bra vikt :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.