Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 7090 ggr
Jarado
0

Ersättning till Lättströ (Granngården)

I går var jag och hämtade en bal hampaströ, som verkar motsvara Granngårdens Lättströ som ju inte skall finnas mer. Jag tycker att Lättströ är det bästa alternativet för mig/oss nu. Fenomenal uppsugningsförmåga och i princip lukt och dammfritt. Typiskt att det skulle utgå. Men så letade jag på nätet och hittade Hemparada :)

Detta strö kommer ifrån PaxHorse. Läs mer på www.paxhorse.se under rubriken "hampaströ". Det låter jättebra. Tjejjen (mycket trevlig och hjälpsam) som säljer har precis startat sitt företag sa hon, och kommer ev. att leverera till andra återförsäljare. Men man kan åka och hämta själv i Staffanstorp (utanför Lund) efter överenskommelse.

Jag skall testa och se om jag hittar några skillnader mot Lättströ.

Lillisen
0

Kanon då får vi höra sedan vad du och grisarna tyckte :)

Synd att det var så långt i från men det kanske kommer fler återförsäljare, bor ju i Sundsvall.

Har 3 balar lättströ kvar för jag hade tur att de hade 8 balar i Sollefteå när jag hade vägarna förbi förra veckan :) Hade bara plats för 3 :(

jezzijezz
0

Väntar oxå på att du berättar sen hur du/marsvinen tyckte det funka = )

[jjennyeklundd]
0

Va?! Ska lättströ försvinna? Är du säker? :-( Det som var så bra…

Jarado
0

#3 Ja tyvärr. Redan slut på många ställen….

Lillisen
0

#3 Ja för att det kan inte garanteras att hampan som används kommer enbart från industrihampa utan kan även komma från marijuana odlingar.

[jjennyeklundd]
0

#5 ååh :(

mandyosv
0

haha.. Ni har inte märkt några extra glada och flummiga marsvin?

Gilla min facebook sida för att se bilder vi lägger upp från våran uppfödning av:
Dvärgvädur, Magagaskar, mantelt & Vit blåögd.
Guldhamstrar i olika färger. Hemsidan: Makke & mandys superfina djur

[jjennyeklundd]
0

#7 hahah mina skuttar runt väldigt glatt i buren… de "bockar" som hästar gör typ hela tiden och piper medans… men det gör de nog för att de är glada… hoppas vi ;-)

Jarado
3

Haha, ja vi får hoppas att de inte påverkats. Usch då…

Jag storstädade min bokhyllebur i dag och tog ut all Lättströ. Dels för att se hur botten såg ut och för att jag är nyfiken på Hemparada. Botten var helt torr efter Lättströet förutom en liten fläck. Då har jag alltså bara bytt ca 1/4 - 1/3 i veckan på de ställen jag såg att de kissat lite. Ingen lukt heller. Och det hade räckt att byta betydligt mindre.

Jag la in ca 5-8cm "Hemparada" och noterade att:

Färgen är lite mörkare (och det spelar ingen roll för mig). Strukturen är ungefär samma. Det känns inte vasst eller hårt. Ströet verkar "tyngre", precis som om det är fuktigare, vilket gör att det låg mer stilla i botten.  Liten svag doft av gräs/jord om man luktar på det. Helt dammfritt även när man la in det. Ströet var väldigt hårt packat i påsen, vilket gjorde det lite svårt att få ut.

Jag använde ca 1/4 bal för att fylla min bokhyllebur. Återkommer med mina reflektioner när det gått 1-2 veckor.

Jarado
1

Första städningen:

Jag väntade 10 dagar, eftersom jag inte tyckte det var något städbehov (låter konstigt ja). Ingen lukt, helt torrt och bajset hade lyckat "gömma sig" lite lagom. Jag lyckades identifiera var de kissat mest, där hade det "klumpat sig lite, och när jag tog bort strö där kunde man känna en mycket svag kissdoft. Men ströet kändes torrt. Det verkar ju lovande. Ströet hade packat sig lite och ligger alltså still i buren. Inget, eller mycket lite kiss hade nått ner till botten.

Ska testa lite till, men jag kan nog redan nu säga att det verkar vara mitt val när mina 3 balar lättströ från Granngården är slut.

MVH

Jane

kamron
0

Hej Jarado,

är du förtfarandre nöjd av Hamparada?

Finns det nån återförsäljare? Skrattande

M.L
0

vilken sort använder du såg att dom hade olika ?

Jarado
0

Hej!

Jag använder Lättströ nu (granngårdens) för jag hade köpt några balar. Men jag tycker Hemparada kändes MINST lika bra, t.o.m bättre. Jag använde Hemparade utan eucalyptus. Inte Mini-Hemp. Jag såg på facebook att de fått en återförsäljare i Uddevalla.

MVH Jane

Jarado
0

Om ni har facebook kan ni kolla in Pax Horse. De håller visst på att få i gång återförsäljare på olika ställen i landet. :)

kamron
0

#14  Tack

Stallprodukter
0

PA Stallprodukter har Hampaströ och levererar i hela landet till bra priser. kolla på www.stallprodukter.se

Stallprodukter
0

Lillisen! Jag skickar Hampa till Östersund och piteå idag men jag är ofta i Sundsvall. hör av dig med ett mail till peter@stallprodukter så skickar eller tar med Hampaströ som garanterat kommer från industrihampa.